hjemmeside-rodmappe

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

hjemmeside-rodmappe

Indlægaf Gæst » tors okt 13, 2022 10:48

Hej Ludvigs Hjørne

Jeg er absolut begynder i hjemmesideuniverset og derfor vil jeg høre jer om, I kan hjælpe mig
med et spørgsmål om, hvad jeg tror kaldes en ”rodmappe.”
På min pc har jeg oprettet en mappe, hvor alle mine filer som jeg vil uploade til mit webhotel via
ftp er placeret.
Kan jeg slette filer i denne mappe uden at der går koks i det med min ftp-upload?
Kan jeg slette filer på min ”Local Site” (som jeg forstår er en spejling af min rodmappe) også uden at der går brok i det?
Håber I kan finde mening i mt spørgsmål, men jeg er som sagt nybegynder med hjemmesider.

Mvh
Lars P.

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:105.0) Gecko/20100101 Firefox/105.0
Gæst
 

Re: hjemmeside-rodmappe

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors okt 13, 2022 13:22

Hej Lars

Jeg kan ikke umiddelbart svare på dit spørgsmål, det afhænger nemlig af, hvilket program du bruger til at lave hjemmesider med.

Nogle programmer laver en afspejling, så hvis du sletter filer lokalt, slettes de også på serveren. Andre programmer behandler de to steder (lokalt og på serveren) uafhængigt af hinanden. Og så er der programmer, hvor man kan vælge, om der skal afspejles eller ej.

Egentlig er brugen af specielle hjemmesideprogrammer lettere forældet. De nørdede laver koderne i hånden, og for alle andre er det nemmeste at bruge et program, der ligger på serveren, fx Wordpress. Den slags programmer er meget nemme at gå til, og de indeholder også en upload-funktion, så man ikke behøver at bruge et FTP-program.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: hjemmeside-rodmappe

Indlægaf Gæst » tors okt 13, 2022 14:50

Hej Kim

Tak for svar.
Hvis det kan hjælpe med opklaringen, så bruger jeg Adobe Dreamweaver CS 5.5

Mvh
Lars
Gæst
 

Re: hjemmeside-rodmappe