Ændre styresystemet

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Ændre styresystemet

Indlægaf Gæst » søn jan 01, 2023 15:36

Hej Ludvigs Hjørne

Hvis man køber en pc med Windows 11 installeret, kan det så lade sig gøre
at installere Windows 10 på pc’en?

Mvh
Jette L.

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:108.0) Gecko/20100101 Firefox/108.0
Gæst
 

Re: Ændre styresystemet

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn jan 01, 2023 16:12

Hej Jette

Det skulle være muligt, men det er ikke sikkert, at det er en god ide. Du risikerer problemer med, at noget af hardwaren ikke understøttes af Windows 10.

Det er desuden ikke muligt at "nedgradere", så eksisterende brugerfiler bevares. Det kan kun lade sig gøre at installere Windows 10 ved at foretage en ren installation fra bunden af. Men det er selvfølgelig ikke et problem, hvis det er en helt ny computer.

Fremgangsmåden er at lave en installations-USB med Windows 10. Et diskaftryk af Windows 10 kan hentes via nedenstående link, og jeg vil tro, at siden også har en vejledning til, hvordan du opretter installations-USB'en. Jeg ved det dog ikke med sikkerhed - jeg bruger Linux, og Microsoft viser mig en anden side, end den der vises for en Windows-bruger.
https://www.microsoft.com/da-dk/softwar ... ndows10ISO

Når du har oprettet installations-USB'en skal du blot sætte den i den nye computer og så starte den. Så skulle installationen gerne starte, og den indeholder vejledning undervejs til de mulige valg.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Ændre styresystemet

Indlægaf Gæst » tirs jan 03, 2023 23:00

Hej Kim

Tak for vejledning.

Mvh
Jette
Gæst
 


Tilbage til Hjælp til alt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster

cron