Eksklusiv adgang til en video

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Eksklusiv adgang til en video

Indlægaf Gæst » fre jun 09, 2023 9:07

Hej Ludvigs Hjørne

Jeg har en hjemmeside, hvorpå jeg har lagt en video som jeg kun
vil give udvalgte personer adgang til.
Ved du om, det kan lade sig gøre?

Mvh
Thomas T.

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:109.0) Gecko/20100101 Firefox/114.0
Gæst
 

Re: Eksklusiv adgang til en video

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre jun 09, 2023 10:22

Hej Thomas

Det kan godt lade sig gøre, men hvis det skal gøre sikkert, bliver det lidt nørdet.

Den nemme måde:
Giv videoen et usædvanligt navn og lad være med at linke til den. Giv så et link til den direkte til dem, der gerne må se den.
Fx http://minhjemmeside.dk/hgfsvideo.mp4
Ulempen er, at alle, der kan gætte adressen, kan se videoen. Sender du linket i en mail, kan alle med adgang til mailen se videoen, inklusive din mailudbyder og andre der håndterer mailen. Normalt vil mailudbyder og andre på mailens vej ikke følge eller gemme linket, men der er en risiko.

Den mere sikre måde:
Her skal du nørde med kode til at begrænse, hvem der kan se videoen. Det kan fx være ved at lave et login, der giver adgang til siden med videoen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7151
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Eksklusiv adgang til en video

Indlægaf Gæst » man jun 12, 2023 15:19

Hej Kim

Tak for din vejledning.
Du skriver at man også kan lave et login, men har du en ide til, hvordan jeg kan gøre det?

Mvh
Thomas
Gæst
 

Re: Eksklusiv adgang til en video

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jun 12, 2023 15:41

Det afhænger meget af, hvordan din hjemmeside er opbygget, og det kan være temmelig nørdet. Det kræver et såkaldt serverside-sprog, som fx php eller asp. Det vil sige, at i stedet for filer, der ender med html eller htm, skal du benytte filer, der ender med fx php eller asp.

Hvis du benytter et system som Wordpress, der er bygget i et serverside-sprog, kan kan du måske finde et modul, der tilbyder en login-funktion.

Hvis din side er rene html-filer, skal du finde ud af, hvilket serverside-sprog dit webhotel understøtter og så kode en login-løsning i det sprog. Jeg skrev for mange, mange år siden en artikel om at lave en login-side i php:
https://kimludvigsen.dk/programmer-inte ... dgangskode
Vejledningen var til brug i programmet KompoZer, som nu er stærkt forældet, men selve koden og metoden kan stadig bruges. Den skal så bare indsættes manuelt i dine sider. Men som sagt, det er nørdet!

Medmindre det er statshemmeligheder, ville jeg vælge metoden med et usædvanligt navn. Hvis du har flere videoer, der skal beskyttes, kan du placere dem på samme side og så give såvel side som videoer et usædvanligt navn.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7151
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Eksklusiv adgang til en video

Indlægaf Gæst » ons jun 14, 2023 13:48

Hej Kim

Tak for svar.
Jeg arbejder på det.
Men jeg har fået et nyt problem, som måske er lidt lettere at gå til.
Jeg har fået en Canon laserprinter og da jeg sluttede den til min pc (Win 10) gik jeg ud fra, at computeren selv fandt printeren, men det er ikke tilfældet!
Jeg prøvede så at gå ind i kontrolpanelet under "Enheder og printere" og videre herfra til "Tilføj enhed", men ak, det virkede heller ikke.
Printeren er ikke i stykker, så ved du, hvad der kan være årsagen til, at min pc ikke kan finde den/ tilslutte den?
Printeren virkede upåklageligt på min gamle laptop som også havde Win 10 styresystem, men laptoppen har jeg ikke længere.

Venlig hilsen
Thomas
Gæst
 

Re: Eksklusiv adgang til en video

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons jun 14, 2023 14:36

Hej Thomas

Har du tilsluttet printeren med kabel eller wi-fi? Så vidt jeg ved, skal nogle printere tilsluttes med kabel den første gang, så hvis du har brugt wi-fi, så prøv med et kabel. Når først printeren er fundet og installeret, bør det fungere fint med wi-fi.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7151
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Eksklusiv adgang til en video

Indlægaf Gæst » ons jun 14, 2023 15:34

Hej Kim

Printeren har altid været forbundet med et kabel, og det har tidligere (min gl. laptop) altid virket.
Når jeg klikker på enheder tilsluttet min pc, kan jeg se et billede af printeren med dens navn: Canon LBP 6000 / LBP 6018, så det undrer mig, at jeg ikke kan få forbindelse med den!
Kan det tænkes, at der skal installeres en driver, da den jo ikke før har været forbundet med min pc?
Mvh
Thomas
Gæst
 

Re: Eksklusiv adgang til en video

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons jun 14, 2023 19:33

Hvis du kan se printeren, så burde der være installeret en driver.

Canon har af en eller anden grund tilsyneladende ikke lavet et Windows-program til din printer, den slags programmer plejer ellers at være nyttige til opsætning og til brug af printeren. Men du kan evt. prøve at hente en driver fra deres hjemmeside, måske de har en nyere version:
https://www.canon.dk/support/consumer/p ... %20(64-bit)

Andre muligheder, hvis en ny driver ikke hjælper:

Er der kun den ene udgave af printeren på listen over printere? Hos mig er der flere udgaver af min HP-printer, men den er kun den ene af dem, der kan udskrives til.

Prøv evt. at udskrive fra forskellige programmer. Kan du se og vælge printeren, hvis du fx prøver at udskrive fra Firefox? Altså i Firefox' udskrift-funktion.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7151
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Eksklusiv adgang til en video

Indlægaf Gæst » ons jun 14, 2023 21:07

Hej igen Kim
Dit link til en Canon-driver virkede ikke.
Jeg søgte i stedet på denne måde:
"Driver til Canon LBP 6000/LBP6018" og valgte så denne mulighed:

[Windows 64bit] LBP6000/LBP6018B CAPT Printer Driver (R1 ...
asia.canon
https://asia.canon › support

Og nu kunne jeg pludselig få min laserprinter til at fungere.
Hvordan det rent teknisk skete aner jeg ikke, men jeg håber i hvert fald, at
printeren fortsætter med at virke med den nu installerede driver hentet fra ovenstående link.
Mvh
Thomas
Gæst
 

Re: Eksklusiv adgang til en video

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons jun 14, 2023 21:19

Bare det virker, det er det vigtigste - godt at det lykkedes!
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7151
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49


Tilbage til Hjælp til alt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster