Thunderbird genoprette profil

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Re: Thunderbird genoprette profil

Indlægaf GitteØ » tirs jan 02, 2024 11:25

GitteØ skrev:
Jørgen Rasmussen skrev:Hej Gitte

Det er også muligt at starte næsten helt forfra. Du kan slette alle mailkonti og oprette dem igen. Derefter skulle det være muligt at importere dine mails, en mailmappe ad gangen. Alle dine mails i fx Indbakken i en mailkonto er i én fil af typen mbox. Det er muligt at importere mbox-filer i Thunderbird ved hjælp af udvidelsen ImportExportTools NG. Du kan læse mere om udvidelsen her: https://addons.thunderbird.net/da/thund ... ttools-ng/)

.....

Ovenstående har jeg ikke prøvet, det forekommer mig at være mere, end jeg kan finde ud af :-)

Gitte


-----

Så forsøgte jeg også det. Jeg kan godt - hvis jeg starter op på en frisk med ny ins. af TB - oprette en mailkonto, jeg kan så også se et par 'bakker', men jeg kan ikke importere mine mails - eller også kan jeg ikke finde ud af det.
Så forsøgte jeg at overføre min gamle profil - så forsvinder 'bakkerne' i den nys-oprettede profil.

Gitte

PS - den første uges tid, hvor jeg forsøgte at løse problemet, søgte jeg også i engelske fora, men intet af det, jeg fandt, virkede. Jeg stillede også spørgsmålet: https://support.mozilla.org/en-US/questions/1434108
GitteØ
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs okt 11, 2022 13:28

Re: Thunderbird genoprette profil

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs jan 02, 2024 13:49

Hej Gitte

Nu har jeg testet funktionen Importer profil i udvidelsen ImportExportTools NG.
Hvis importen af din gamle profil lykkedes, skulle Thunderbird have oprettet en ny profil med data fra den gamle profil (din backup).
Du skal nu starte Thunderbird op med den "nye" profil. Hvis den fungerer skal du sætte den til at være standardprofil.
Det gør du således:

Klik på menuknappen i Thunderbird, klik på "Hjælp" og klik så på "Teknisk information". Det åbner fanebladet Teknisk information.
Klik på about:profiles ud for Profiler i afsnittet Programinfo. Det åbner siden Om profiler. På siden vises de forskellige profiler.
Da du importerede din backup, gav du den nye profil et navn. Hvis du kan se dén profil (måske den nederste på siden), skal du sætte den som standardprofil. Det gør du ved at klikke på knappen "Angiv som standardprofil".
Afslut Thunderbird.
Start Thunderbird.

Ps. På denne side finder du installationsfiler til danske versioner af Thunderbird 115.4.1. https://ftp.mozilla.org/pub/thunderbird ... /win64/da/
Jeg er ikke sikker på, at det er muligt at få den version af Thunderbird til at starte op med din nuværende profil. Den opretter måske bare en ny profil.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 469
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: Thunderbird genoprette profil

Indlægaf GitteØ » ons jan 03, 2024 9:03

Tusind tak for assistancen og tålmodigheden.

Så tror jeg, at det lykkedes. Opskriften var:

Slettede først alt, dvs. afinstallerede TB - og slettede TB-mappen under Roaming.

Installer 115.6 - opret en mailadresse - jeg brugte en, som er en 'catch all' på et af mine domæner - jeg har tre domæner.

Instal. udvidelsen: ImportExportTools NG - tak for det, Jørgen! - og importer den gl. profil.

Instal. TB 115.4.1 oveni det hele - undervejs står der noget om 'Opgradering' - jeg accepterede. Endnu en gang tak Jørgen!.

Luk TB og åbn TB igen. Så kan jeg se alle mine konti og mapper.

Når jeg ser på 'Om TB' nu, så bliver jeg spurgt, om jeg vil opgradere til 115.6 - og nej da :-)

Når jeg ser på, hvad der ligger på min HD, så er der to profiler - den ene indeholder kun en fil: times.sjon. Jeg lader den bare være.

Nu mangler jeg bare, at få gjort layout'et lidt mere genkendeligt, få mine ti konti i en bedre rækkefølge - og at finde ud af, hvordan jeg får mit back-up-program til at tage løbende back-up af TB - jeg bruger Ashampoo 25 - og lave back-up på en lille NAS, jeg har med 2 x 4 TB. Kan jeg ikke finde ud af det, så må jeg gøre det manuelt løbende, når jeg ved, at der er vigtig post, jeg gerne vil kunne genskabe.

Jeg er meget taknemmelig for assistancen, som har bragt mig i mål. - det har taget mig knap 3 uger og mange mange timer, der har kun været enkelte dage, hvor jeg ikke har forsøgt.

Når modet holdes oppe af andre, så kan 68 3/4 årige gl. kællinger være stædige :-)

Gitte

PS:
Jeg har nu slettet den første mailadresse, jeg oprettede - den blev også importeret.
Programmet ImportExportTools NG kan jo også sikkerhedskopiere, jeg kan bare ikke finde ud af, om de overskrives eller der hele tiden lægges nye sikkerhedskopier, men det må jeg checke.
Jeg ledte efter et program, som Kim engang havde anbefalet til at sortere mapper manuelt, men det duede ikke til 115.4.. så fandt jeg en video, jamen altså: ind i kontoindstillinger og så bare bruge musen til at flytte et par konti - vupti. Og jeg har efterhånden fået genskabt det layout, som jeg kender bedst.
TB-programmet har jeg nu sat op til at slette post på serveren efter 2 uger - og ikke med det samme :-) Jeg har mistet indkommen post på det her.
Hvordan bliver det bedre end det? :-)
GitteØ
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs okt 11, 2022 13:28

Re: Thunderbird genoprette profil

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons jan 03, 2024 15:23

Gitte:

Du har ikke mulighed for at benytte IMAP til dine mailadresser? Med IMAP vil der helt automatisk blive gemt en kopi af mailene på serveren, så du altid har dine mails - også fra flere forskellige computere/dimser.

Jørgen:
Også tusind tak fra mig! Nu kan jeg slappe af efter en hård tur i stedet for at skulle finde en løsning til at redde mailene. Dejligt!
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7151
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Thunderbird genoprette profil

Indlægaf GitteØ » ons jan 03, 2024 15:32

Kim Ludvigsen skrev:Gitte:

Du har ikke mulighed for at benytte IMAP til dine mailadresser? Med IMAP vil der helt automatisk blive gemt en kopi af mailene på serveren, så du altid har dine mails - også fra flere forskellige computere/dimser.

Jørgen:
Også tusind tak fra mig! Nu kan jeg slappe af efter en hård tur i stedet for at skulle finde en løsning til at redde mailene. Dejligt!


...

Kim:

Jeg har begrænset plads på mit webhotel, derfor vil jeg helst hive så mange mails som muligt over i TB :-)
Jeg har dog også videresend på alle indkomne mails til min back-up-g-mail (det var det, der reddede mig i denne runde), men der ligger jo ikke de mails, som jeg selv har sendt fra TB.
Jeg skiftede for et års tid siden fra Simply (som skruede priserne gevaldigt op for anden eller tredje gang) til Nordicway - der kan jeg ha' flere domæner på et 'hotel', og det har jeg :-) Nej - ingen hjemmesider - endnu :-D Sig bare til, hvis I vil ha' et partnerlink, så 'tjener' jeg 6 mdr. :-D

Skønt at høre, at du nu kan slappe af efter en hård tur :-)

Gitte
GitteØ
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs okt 11, 2022 13:28

Re: Thunderbird genoprette profil

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons jan 03, 2024 18:55

Jeg ved ikke, om du allerede har styr på det, men du kan bruge Gmail i endnu højere grad, så du også får kopier af de sendte mails.

I stedet for at videresende mails til din Gmail, så kan du bruge Gmail til automatisk at hente mails fra dine forskellige konti. Du sender så også via Gmail, der kan opsættes, så mailene sendes med den ønskede mailadresse som afsender, fx [email protected]. Når Gmail henter en mail, der er sendt til [email protected], og du svarer på den, så vil den mailadresse også automatisk blive brugt som afsender.

Jeg har benyttet den fremgangsmåde i mange år til mine forskellige domæner, og det virker helt fint. Jeg har dermed altid backup af samtlige mails, både modtagne og sendte, og jeg kan desuden tilgå mailene fra forskellige computere/enheder.

Sig til, hvis du vil have opskriften. Hvis du selv vil lege med mulighederne, så er det på Gmails webside => Indstillinger => Alle Indstillinger => Konti & Import.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7151
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Thunderbird genoprette profil

Indlægaf GitteØ » tors jan 04, 2024 10:27

Kim Ludvigsen skrev:Jeg ved ikke, om du allerede har styr på det, men du kan bruge Gmail i endnu højere grad, så du også får kopier af de sendte mails.

I stedet for at videresende mails til din Gmail, så kan du bruge Gmail til automatisk at hente mails fra dine forskellige konti. Du sender så også via Gmail, der kan opsættes, så mailene sendes med den ønskede mailadresse som afsender, fx [email protected]. Når Gmail henter en mail, der er sendt til [email protected], og du svarer på den, så vil den mailadresse også automatisk blive brugt som afsender.

Jeg har benyttet den fremgangsmåde i mange år til mine forskellige domæner, og det virker helt fint. Jeg har dermed altid backup af samtlige mails, både modtagne og sendte, og jeg kan desuden tilgå mailene fra forskellige computere/enheder.

Sig til, hvis du vil have opskriften. Hvis du selv vil lege med mulighederne, så er det på Gmails webside => Indstillinger => Alle Indstillinger => Konti & Import.


Tak for tip, Kim. Det lyder smart, men er bare ikke noget for mig, da jeg prøver at værne lidt om mit privatliv.
Noget af det, som jeg godt kan li' ved TB er, at mails havner inden for mine fire vægge - og var jeg en del yngre, så ville jeg lægge om fra min backup-gmail til proton-mail (tror jeg det hedder), som bedre krypteret. Det ville kunne sikre mit privatliv lidt bedre, har jeg hørt. Jeg orker det bare ikke.
Jeg har dog valgt, at lave backup inden for mine fire vægge, og har ikke mere noget i en eller anden 'sky'.

Ang. mine TB-problemer og løsningen: Jeg har en fornemmelse af, at da jeg opdaterede programmet, så har det 'gjort noget ved' Profilmappen, sådan at jeg ikke kunne læse mine mails - men det lykkedes da jeg 'overskrev' den installation med den ældre udgave, som Jørgen linkede til (115.4.1), og hvor programmet spurgte om jeg ville 'opgradere' (ja da), som i virkeligheden har været en 'nedgradering', som jeg forstår det. Giver det mening?
Jeg har skrevet ned, hvordan jeg gjorde, hvis det skulle ske igen :-)
Det virkede jo ikke, da jeg bare forsøgte at installere den ældre udgave og så hente profilmappen.
Gitte
GitteØ
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs okt 11, 2022 13:28

Re: Thunderbird genoprette profil

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør jan 06, 2024 16:39

Hej Gitte

Ved en opdatering af Thunderbird erstattes filer i programmappe. Derudover skrives der data til en eller flere filer i profilmappen. Ved større opdateringer kan udviklerne af Thunderbird have valgt at ændre filformat for nogle filer. Disse filer skal så konverteres til det nye filformat.
Hvis filerne er låst af en anden proces eller de er blevet skrivebeskyttet, kan det forhindre opdateringen i at blive udført korrekt.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 469
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: Thunderbird genoprette profil

Indlægaf GitteØ » søn jan 07, 2024 12:19

Jørgen Rasmussen skrev:Hej Gitte

Ved en opdatering af Thunderbird erstattes filer i programmappe. Derudover skrives der data til en eller flere filer i profilmappen. Ved større opdateringer kan udviklerne af Thunderbird have valgt at ændre filformat for nogle filer. Disse filer skal så konverteres til det nye filformat.
Hvis filerne er låst af en anden proces eller de er blevet skrivebeskyttet, kan det forhindre opdateringen i at blive udført korrekt.


Hej Jørgen
Tak for info - det lyder også til at det stemmer med, at jeg først skulle installere den nyeste version af TB og importere profilen - og så installere den ældre version 'oveni' den nyeste og acceptere 'opgraderingen', som snarere var en 'nedgradering' - så kunne mine mails læses :-)
Gitte
GitteØ
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs okt 11, 2022 13:28

Foregående

Tilbage til Hjælp til alt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster