Programafvikling fra ekstern harddisk

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Programafvikling fra ekstern harddisk

Indlægaf Gæst » fre okt 18, 2024 19:08

Hej Ludvigs Hjørne
Nogle af mine programmer på min pc med Win 10 fylder temmelig meget og optager derfor
meget diskplads, når jeg arbejder med dem.
Kan jeg flytte dem over på en ekstern harddisk som har adskillige terrabyte og så herfra bruge de overflyttede programmer?
Eller skal et program ligge på C-drevet for at virke?
Håber jeg har forklaret mig nogenlunde.
Mvh
Dorte H.

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:131.0) Gecko/20100101 Firefox/131.0
Gæst

Re: Programafvikling fra ekstern harddisk

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre okt 18, 2024 22:02

Hej Dorte

Det er meget længe siden, jeg har haft adgang til en Windows-computer. Jeg har fundet nedenstående vejledning, men jeg kan se, at der andre steder er nogle, som ikke kan få det til at fungere, så jeg kan ikke garantere, om det vil virke hos dig:

https://answers.microsoft.com/da-dk/win ... c37a3afa4f

Bemærk, at hvis du får lov at flytte et program, eller hvis du ved en geninstallation kan vælge et andet drev, så vil programmets interne data (indstillinger, mails i et mailprogram, osv.) normalt stadig blive placeret på drev C.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » ons nov 27, 2024 13:28

Hej

Mange tak for dit svar.
Hvis det er muligt, vil jeg meget gerne stille endnu et spørgsmål:
Jeg overvejer at købe en eksterne dvd og CD-brænder og jeg vil derfor
høre dig om, du kan oplyse mig om en brænder, der er kompatibel med både
Windows 10 og Windows 11?
Jeg er ikke særlig kyndig på dette her område, og jeg synes diverse
info på nettet ikke giver mening for en amatør som mig.

Mvh
Dorte
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons nov 27, 2024 14:39

Hej Dorte

Der er rigtigt mange år siden, jeg har brændt CD'er eller DVD'er, og jeg har ikke tjek på kompatibiliteten på dem, der sælges i vore dage. Jeg vil dog tro, at de alle kan køre både under Windows 10 og -11 uden problemer. Du kan evt. spørge butikken, inden du køber.

Men har du virkelig brug for en CD-/DVD-brænder? Stort set alle er gået over til at benytte USB-stik i stedet. De har meget mere plads, og stort set alle dimser, der er nyere end 10 år kan bruge USB-stik til afspilning af video og lyd, mens kun meget gamle dimser kan afspille CD'er eller DVD'er. Hertil kommer, at USB-stikkene ikke fylder så meget, og video/lyd kan gemmes i en meget højere kvalitet.

Et tegn på hvor forældet den slags er: Jeg var i tvivl om stavningen af et ord, så jeg slog stavekontrollen til. Den kender ikke ordet "CD'er".
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » tirs dec 03, 2024 19:38

Hej Kim

Mange tak for din tilbagemelding.
Jeg vil netop anskaffe mig en dvd-brænder, så jeg får mulighed for at installere nogle
programmer som jeg har på originale cdér.

Mvh
Dorte
Gæst

Indlægaf Gæst » tirs dec 03, 2024 20:38

Hej igen

I fortsættelse af forrige mail, så har jeg også købt en diskettelæser til 1.44 MB (Floppydisk) (hvis den altså hedder det)
fra Sandberg der i følge specifikationen passer til Win 10, som jeg har på min pc.
Men Windows kommer frem med en besked om, at systemet ikke kan finde USB Floppy Drivet!
Er der en indstilling som jeg evt. skal stille på på min pc for at få drevet til at aflæse mine små disketter?
Eller skal jeg prøve at få mine penge tilbage - ØV!

Venlig hilsen
Dorte
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs dec 03, 2024 20:54

Det skulle ikke være nødvendigt at ændre noget på PC'en.

Beskeden lyder lidt underlig, for hvis du får den, er det jo netop et tegn på, at Windows kan se drevet. Har du prøvet med forskellige disketter? Hvis det er det samme med alle disketter, så kunne det tyde på, at der er noget galt med drevet.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til alt