mistet filstruktur

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

mistet filstruktur

Indlægaf deis » fre aug 04, 2006 17:45

Jeg har taget backup af mine data på en ekstern 250 GB harddisk (LaCie) som er tilkoblet ved firewire/usb.

Data er opdelt i foldere efter dato for backup.

Nu har jeg brug for indholdet, men kan ikke se hele filstrukturen. Det ser ud til at filtabellen er defekt. Det betyder fx at under min datafolder kan jeg kun se foldere der starter med A.

Da jeg kiggede på disken tirsdag var data i orden, men onsdag var filstrukturen defekt. Jeg har ikke skrevet til disken siden.

Jeg har installeret PC Inspector FileRecovery 4.x og fulgt vejledningen på denne site. Nu har scanningen kørt i 25 timer og den er lidt over halvvejs. Lige nu er der fundet godt 75.000 filer!!! Det bliver spændende om de kan gemmes. Under alle omstændigheder bliver der et kæmpe arbejde med at få data (billeder, dokumenter og regneark) kategoriseret igen.

Det ser ud til at programmet ikke kender alle filformater, fx ikke xls-filer, det er trist.

Det triste er at jeg tror det kun er filstrukturen der er problemer med, er det ikke muligt at genskabe denne så jeg bevarer filoplysningerne?
mvh Allan Deis
deis
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: fre aug 04, 2006 17:32

Re: mistet filstruktur

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre aug 04, 2006 21:14

Hvis det ikke lykkedes med PC Inspector, kan det måske lade sig gøre med programmet Findpart og/eller FindNTFS. De er dog noget mere nørdede at bruge.

Programmerne er skrevet af Svend Olaf Mikkelsen og er gratis. Han tilbyder også hjælp til en yderst overkommelig pris.

Svend Olafs hjemmeside:
http://www.partitionsupport.dk

Programmerne kan hentes her:
http://www.partitionsupport.com/utilities.htm

Jeg har på et tidspunkt fået hjælp af ham, hvor det lykkedes at genskabe hele disken. Det var dog filsystemet HPFS, den var gal med, efter jeg havde formateret den forkerte partition.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7151
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

STORE BILLEDER

Indlægaf deis » man aug 07, 2006 11:43

Hej Ludvig

Tak for svaret.

Skanningen blev færdig på omkring 25 timer og fandt godt 75.000 tabte filer. Save af jpg-filer synes at fungere i en vis udstrækning, men billeder som fylder mere end en cluster størrelse bliver halveret. Der ligger filoplysninger vedrørende dato fbilledet er taget osv, men der er kun den øverste halvdel af billedet. Er der en løsning på dette?

Jeg er ikke startet på dit alternativ endnu.
mvh Allan Deis
deis
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: fre aug 04, 2006 17:32

Re: STORE BILLEDER

Indlægaf Kim Ludvigsen » man aug 07, 2006 11:57

deis skrev:Der ligger filoplysninger vedrørende dato fbilledet er taget osv, men der er kun den øverste halvdel af billedet. Er der en løsning på dette?


Jeg tror det ikke. Jeg kan forestille mig, at din harddisk har været så fragmenteret, at programmet ikke har kunnet finde de manglende dele.

Hvis du prøver Findpart/FindNTFS, må du meget gerne melde tilbage. Jeg har som nævnt kun prøvet med et andet filsystem, og er egentlig spændt på, om det er muligt at redde mere med programmerne end med PC Inspector. Og kniber det med at finde ud af programmerne, så skal du ikke tøve med at kontakte Svend Olaf Mikkelsen, han er både flink og rimelig.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7151
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

fragmenteret

Indlægaf deis » man aug 07, 2006 14:47

Jeg har næsten aldrig slettet på denne disk, kun lagt et antal backups ned på den, så man skulle ikke tro at den er fragmenteret

Jeg har snakket med Svend Olaf Mikkelsen og prøver nu findpart.
mvh Allan Deis
deis
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: fre aug 04, 2006 17:32


Tilbage til Hjælp til alt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 61 gæster