e-bøger og DRM

Ris og ros til Ludvigs Hjørne. Her kan du desuden komme med programforslag til andet, du gerne vil se på Ludvigs Hjørne.

e-bøger og DRM

Indlægaf hansjorn » fre jan 23, 2009 5:48

Det var med stor forundring, jeg for nogle uger siden kom ind på Libris' hjemmeside for at eftersøge bogen om KompoZer.

Den havde jeg set ved et tilfælde i en boghandel, men fik ikke rigtig set nærmere efter - og da jeg er tilhænger af unødigt papirspild, så ville jeg se, om ikke man kunne få bogen i en elektronisk udgave.

Det kunne man ikke - men undervejs bestilte jeg en anden bog for dog at prøve forlaget af. Og til min ærgrelser opdagede jeg så, at Libris havde giftet sig med djævelen (læs: DRM), hvilket bl.a. fører til, at man ikke kan flytte et lovlig indkøbt dokument fra en maskine til en anden.

Det er jo problemstillinger, man har set før inden for pladebranchen og nu også filmindustrien. Men ærlig talt: Det har aldrig kunnet betale sig at kopiere en bog (ulovligt), kopiprocessen er simpelt hen for dyr - i modsætning til det at kopiere en CD/DVD/Bluray - hvor det kun er materialeprisen, der skiller.

Derfor blev jeg overordentlig glad, da jeg her i dag modtog den trykte udgave af KompoZer med posten og læste indledningen - vrøvl, det var på kimludvigsen.dk/libris i afsnittet om e-bøger:
Men du kan ikke købe mine hæfter som e-bøger. For selv om jeg er stærk tilhænger af elektroniske udgaver, så er jeg endnu større modstander af kopibeskyttelse, der begrænser læsernes muligheder

Tak skal du have for en salut!! - Den skal jeg tænke nærmere over, for umiddelbart giver den ikke nogen fornuft, hvis man er tilhænger af "open source" og GFDL osv. Så er det bare om at udgive sine ting elektronisk for at spare verden for unødig energi - siden hen kan man så overveje en normal udgave i papirform med honorarer og bibliotekspenge osv.

Har du overvejet - Kim - at vende om på din sætning, så du først og fremmest går ind for "læsernes muligheder" (inden for rammen: "tilhænger af elektroniske udgaver") - og SÅ kigge på pengespørgmålet siden hen?

Jeg forestiller mig, at Libris er et traditionelt forlag, der ryster ved tanken om at tænke anderledes og nyt - og slet ikke kan tåle tanken om, at der cirkulerer frie eksemplarer af KompoZer rundt på markedet, som går deres næse forbi.

Ærgerligt for dem, idet jeg mener at en læser gerne vil betale 69 kr. for 80 sider, hvis/når de har brug for en papirkopi.

Men den store gevinst er at få mange læsere, der sætter pris på indholdet - og som trofast vender tilbage og køber services (og papir) af forlaget - som igen honorerer forfatterne på rimelig vis.

ps! Uanset alt det, så er jeg meget glad for dit skrift på papir - og især fordi du har gjort dig umage med at tilvirke en dansk udgave af programmet.

Venlig hilsen,

Hans Jørn
Brugeravatar
hansjorn
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: fre jan 23, 2009 5:29
Geografisk sted: Værløse

Re: e-bøger og DRM

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre jan 23, 2009 8:58

hansjorn skrev:Tak skal du have for en salut!! - Den skal jeg tænke nærmere over, for umiddelbart giver den ikke nogen fornuft, hvis man er tilhænger af "open source" og GFDL osv. Så er det bare om at udgive sine ting elektronisk for at spare verden for unødig energi - siden hen kan man så overveje en normal udgave i papirform med honorarer og bibliotekspenge osv.


Min modstand mod DRM-begrænsningerne har ikke noget med open source at gøre. Jeg er blot modstander af, at man generer de lovlydige kunder, fx ved at begrænse deres kopi- og udskrivningsmuligheder.

Og egentlig har jeg heller ikke noget mod de begrænsede muligheder, hvis bare man samtidig solgte en udgave, der ikke var begrænset, for så var det kundens eget valg. Man kunne fx tilbyde en udgave til 20 kroner, der ikke kan kopieres og udskrives, en til 40 kroner, der kan kopieres to gange og frit udskrives, og så en til 60 kroner, der ikke har nogen begrænsninger.

hansjorn skrev:Har du overvejet - Kim - at vende om på din sætning, så du først og fremmest går ind for "læsernes muligheder" (inden for rammen: "tilhænger af elektroniske udgaver") - og SÅ kigge på pengespørgmålet siden hen?


Jeg har aldrig været ret glad for min forklaring på den side, jeg har bare aldrig fået lavet en bedre tekst.

hansjorn skrev:Jeg forestiller mig, at Libris er et traditionelt forlag, der ryster ved tanken om at tænke anderledes og nyt - og slet ikke kan tåle tanken om, at der cirkulerer frie eksemplarer af KompoZer rundt på markedet, som går deres næse forbi.


Ja, det minder jo temmelig meget om pladebranchens fejl. Og så betaler de endda i dyre domme for at få fremstillet de begrænsede eksemplarer. De overvejer vist andre modeller, bl.a. en abonnement-løsning.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49


Tilbage til Ris og ros

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron