Thunderbird ver.102.3.0 (64) sort/mørk tema

Her kan du skrive om fejl eller mangler på Ludvigs Hjørne. Fx hvis et program er kommet i en ny version, og hjemmesiden trænger til at blive opdateret.

Thunderbird ver.102.3.0 (64) sort/mørk tema

Indlægaf mohafo » man sep 26, 2022 16:33

Hej Kim! (Lige et kort svar til Kim: Tak for info om den forsvundne Danske forumside. Håber, det adviseres, når den er tilbage igen, den vil vi nødig undvære!)

Problemet: Har lige installeret ovennævnte ver. 102 af Thunderbird. Fik et chok, da jeg opdagede, at den (tilsyneladende?) er født med et total sort (med hvid skrift) tema. Jeg kan ikke komme af med det undtagen ved at bruge temaet: SYSTEM, men så kan de øverste 3 tema-linjer ikke udskiftes med personlige temaer, og hvis jeg prøver, skifter alt andet straks igen til S/H? Er det 'normalt' for ver. 102 eller er det kun mig, der er uheldig (WIN 10 PRO)?

I FUNKTIONER/TILFØJELSER OG TEMAER kan det sorte tema hverken slettes eller deaktiveres, så hvad pokker skal man gøre?

Måske kunne du/I foreslå at redigere i udvalgte linjer indeholdende THEME i FUNKTIONER/INDSTILLINGER/GENERELT/AVANCEREDE INDSTILLINGER? Når jeg søger dér, får jeg mange forslag med THEME, så jeg trænger til at finde den, der er ansvarlig for 'den sorte død'. Jeg er klar til at teste adskillige, men vil jo helst kun pille ved dem, der er sandsynlige syndere.

Forslag modtages med tak (og det bør efter min mening rapporteres til Mozilla som BUG, for det kan vel ikke være meningen, at man fremover mister noget af det bedste ved Thunderbird (det personlige præg), fordi Mozilla pludselig mener, at de ved bedst?)

mvh. mohafo

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:105.0) Gecko/20100101 Firefox/105.0
Mvh. mohafo
mohafo
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn sep 25, 2022 17:09

Re: Thunderbird ver.102.3.0 (64) sort/mørk tema

Indlægaf Kim Ludvigsen » man sep 26, 2022 16:54

Det er meget længe siden, jeg har eksperimenteret med temaer, og min viden er forældet. Jeg har lige prøvet lidt, og jeg har ingen problemer med at skifte mellem forskellige temaer - men måske jeg misforstår dit problem. Og det kan også være anderledes, fordi jeg bruger Linux.

Så vidt jeg forstår, så fungerer Systemtema på den måde, at det retter sig efter dit valg i Windows. Så hvis du i Windows har valgt et mørkt tema, så vil Thunderbird automatisk vælge mørkt tema, og hvis du har valgt et lyst tema i Windows, så vil Thunderbird automatisk vælge lyst tema.

Vælger du i stedet mørkt eller lyst tema i Thunderbird, så vil det trumfe valget i din Windows.

Du kan så installere andre temaer, og de skulle så bruges i stedet for lyst eller mørkt tema. Du kan ikke fjerne de tre muligheder, der følger med i Thunderbid: Mørkt, lyst og Systemtema. Men de bliver automatisk deaktiverede, hvis du installerer og aktiverer et andet tema.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Thunderbird ver.102.3.0 (64) sort/mørk tema

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man sep 26, 2022 18:03

Jeg bruger ikke Windows, så jeg har ikke testet dette. Men måske arver Thunderbird dit Windows-tema, hvis du bruger et Windows-tema med stor kontrast.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 464
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: Thunderbird ver.102.3.0 (64) sort/mørk tema

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons okt 05, 2022 19:39

Hvis det ikke er et Windows-tema, der påvirker dit selvvalgte tema i Thunderbird, så prøv at installere endnu et tema i Thunderbird og se, om det heller ikke vises korrekt.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 464
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: Thunderbird ver.102.3.0 (64) sort/mørk tema

Indlægaf mohafo » tors okt 06, 2022 11:24

Til Kim & Jørgen!

Det er nok uheldigt, at ingen af jer bruger Windows, men det er forståeligt :) Derfor vil jeg vedlægge skærm-klip, som bedre kan vise, hvad problemerne er.

1) Grundlæggende er problemet, at jeg IKKE KAN FJERNE DET MØRKE TEMA, der blev installeret sammen med opdateringen til 102.3. Det kan kun deaktiveres ved at aktivere et andet tema, og det kan ikke slettes (derfor håbede jeg, at det fandtes i de AVANCEREDE INDSTILLINGER, hvor jeg ville kunne slette det).
2) Når jeg deaktiverer ved at aktivere et andet tema, skifter baggrunden af bruger fladen (= alt andet end de øverste 2-3 linjer) til sort! Jeg har altid haft en del temaer at skifte mellem, og det har alid fungeret perfekt og uden indblanding fra WINDOWS indstillinger. Det har jeg også nu, men Mozilla temaerne virker KUN på de øverste 2-3 linjer, og det er jo også meningen! Brugerfladen forbliver sort?
3) Har nu prøvet at sætte alt i WINDOWS til LYST, MEN DET ÆNDRER HELLER IKKE PÅ NOGET I THUNDERBIRD!

Prøv at se på vedhæftede skærm-klip, så tror jeg, I forstår min frustration!

Ad: SYSTEMTEMA 1, 2, 3 og 4
Billede 1 viser resultat af at anvende SYSTEMTEMA, og det er eneste måde at få lys baggrund som normalt! Øverste tema er så blåt og kan ikke ændres! NB: Billede 1 er slettet, da jeg kun kunne vedhæfte 3 stk., og de sidste er de vigtigste!
Billede 2 viser samme indstilling, men blot den normale start-fane. Kun øverste 2 linjer er blå og kan ikke ændres!
Billede 3 viser, hvad der sker, når jeg aktiverer Mozilla-temaet BLUETUBE (der var min standard p.t.). Temaet virker i top som det skal, men ALT ANDET BLIVER SORT??? Det samme sker uanset hvilket Mozilla-tema jeg vælger!
Billede 4 viser det samme som billede 2: hele brugerfladen bliver sort???

Måske kan I udpege hovedtemaet/-erne i AVANCEREDE INDSTILLINGER? Så vil jeg prøve at slette det derfra!

Nu er der kommet en vers. 102.3.1, som jeg prøver at installere og håber på det bedste :(
Vedhæftede filer
Systemtema 4.jpg
Billede 4
Systemtema 3.jpg
Billede 3
Systemtema 2.jpg
Billede 2
Mvh. mohafo
mohafo
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn sep 25, 2022 17:09

Re: Thunderbird ver.102.3.0 (64) sort/mørk tema

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors okt 06, 2022 11:48

Det er ikke muligt at fjerne et af de indbyggede temaer i Thunderbird. Hvis jeg installerer temaet BLUETUBE, får jeg samme "problem" som dig.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 464
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: Thunderbird ver.102.3.0 (64) sort/mørk tema

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors okt 06, 2022 12:08

Thunderbird 102 har arvet funktionen fra Firefox, så der er ikke tale om en fejl.
Thunderbird og Firefox kan skifte baggrundsfarven på værktøjslinjerne i et tema, hvis tekstfarven er for lys eller for mørk, så læsbarheden reduceres. I temaet BLUETUBE går jeg ud fra, at den gule tekstfarve anses for at være for lys til en lys baggrund, og Thunderbird/Firefox "overskriver" derfor baggrundsfarven med sort.

Jeg har ovenstående fra en fejlrapport fra en bruger, som mente, at det var en fejl: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1772860
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 464
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: Thunderbird ver.102.3.0 (64) sort/mørk tema

Indlægaf mohafo » tors okt 06, 2022 12:33

Men Jørgen! I Firefox kunne man jo som sædvanligt deaktivere det sorte tema, det kan man ikke her?

Og det har vel ikke noget at gøre med den gule farve i BlueTube, for det gælder for ALLE temaer, jeg har tjekket indtil nu, også helt ensfarvede?

Har nu opdateret til 102.3.1, men det ændrede intet! Sørgeligt!
Mvh. mohafo
mohafo
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn sep 25, 2022 17:09

Re: Thunderbird ver.102.3.0 (64) sort/mørk tema

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors okt 06, 2022 13:57

Jeg kan godt deaktivere det mørke tema. Når det mørke tema er valgt (aktiveret), vises knappen "Deaktiver". Hvis jeg klikker på den, deaktiveres det mørke tema og erstattes af Systemtema.
Har du samme problem, hvis du installere temaet Japanese Tattoo?
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 464
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: Thunderbird ver.102.3.0 (64) sort/mørk tema

Indlægaf mohafo » tors okt 06, 2022 15:39

Hej Jørgen!

Enig i det, du nu skriver, men at deaktivere det mørke hjælper jo ikke, fordi det straks aktiveres, hvis jeg tilføjer at andet, normal Mozilla-tema. Derfor ville prøve at slette det helt, men det kan jeg ikke!

Jeg har dog opdaget, at du har ret i, at det afhænger af, om jeg bruger et lyst tema eller et tema med mættede farver. Hvis jeg bruger de temaer, jeg var vant til (mættede farver som BlueTube m.fl.), aktiveres det sorte tema, men bruger jeg et tema med pastelagtige farver, aktiveres det lyse tema.

Så jeg kan ikke kombinere et 'normalt/kraftig farvet' tema med en lys baggrund. Den kan jeg kun få ved at bruge pastelfarvede temaer! Hvis jeg bruger Japanese Tattoo, får jeg en lys baggrund, men det er jo også et 'pastelfarvet' tema!

Det ser for mig ud til, at det er sådan, det er nu. Jeg vil dog forsøge at se på tema-linjerne i 'Avancerede indstillinger'
Mvh. mohafo
mohafo
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn sep 25, 2022 17:09

Re: Thunderbird ver.102.3.0 (64) sort/mørk tema

Indlægaf mohafo » lør okt 15, 2022 11:05

Hej begge!

Vender tilbage, fordi jeg har fundet et 'hack', der fjerne den sorte baggrund i Thunderbird! Nu skal I bare fortælle mig, hvordan jeg gemmer de 'Avancerede' indstillinger, da ændringen tilbagerulles, så snart jeg genstarter Thunderbird?

Hvordan sikrer jeg, at ændringerne gemmes i Avancerede indstillinger? Håber I har et forslag eller 2, tak!
Mvh. mohafo
mohafo
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn sep 25, 2022 17:09

Re: Thunderbird ver.102.3.0 (64) sort/mørk tema

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør okt 15, 2022 11:27

Der er forskellige typer af indstillinger. Boolsk værdi (true/false), Tal eller Tekst.
Læs denne engelske artikel: https://support.mozilla.org/en-US/kb/config-editor
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 464
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: Thunderbird ver.102.3.0 (64) sort/mørk tema

Indlægaf mohafo » lør okt 15, 2022 11:48

Hej Jørgen!

Nu har jeg læst artiklen, men jeg har allerede gjort, som den siger: flueben i højre side efter ændring! Det holder bare ikke => efter genstart er mine ændringer rullet tilbage? Ændringerne er i øvrigt bare 2 talværdier!

Så hvorfor kan jeg ikke gemme ændringerne???
Mvh. mohafo
mohafo
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn sep 25, 2022 17:09

Re: Thunderbird ver.102.3.0 (64) sort/mørk tema

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør okt 15, 2022 11:57

Jeg ved ikke, hvorfor du ikke kan gemme indstillingen.
Måske kan jeg heller ikke gemme den. Giv mig indstillingens navn og værdi, så prøver jeg at teste.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 464
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: Thunderbird ver.102.3.0 (64) sort/mørk tema

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør okt 15, 2022 13:21

mohafo, du kan også selv lige prøve at tjekke, om du kan gemme andre avancerede indstillinger. Hvis de heller ikke kan gemmes, så kan det være på grund af en fejl i filen med indstillingerne, eller det kan være fordi, den er skrivebeskyttet.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Næste

Tilbage til Fejl eller mangler

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster

cron