Dansk stavekontrol på hjemmesiden

Her kan du skrive om fejl eller mangler på Ludvigs Hjørne. Fx hvis et program er kommet i en ny version, og hjemmesiden trænger til at blive opdateret.

Dansk stavekontrol på hjemmesiden

Indlægaf Lisbeth Schrøder » tirs apr 19, 2011 16:07

Kære Kim,
Nu er jeg rigtig på'en. Fulgte dagens tips vedr. dansk stavekontrol (HTTP//downloads.mozdev.org/dictionaries/spell-da.xpi/), gemte den på min computer, som der blev sagt - MEN da jeg genstarter KompoZeren kommer følgende op:

The program must close to allow a previous installation attempt to complete. Please restart.

Vinduet er mærket 'fejl' - og jeg kan ikke komme ind på KompoZer programmet. HTML-kopierne er stadig i min mappe - men jeg har ingen mulighed for at redigere det enkelte program. Skal jeg evt. fjerne Spell-da.xpi fra computeren - i så fald skal den vel også fjernes fra Kompozeren, og det får jeg jo svært ved, når jeg ikke kan komme ind på den.

Håber, du kan hjælpe!!
Med venlig hilsen
Lisbeth Schrøder
Lisbeth Schrøder
 
Indlæg: 56
Tilmeldt: fre apr 08, 2011 2:01
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Dansk stavekontrol på hjemmesiden

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs apr 19, 2011 16:33

Det lyder som om, du har fået installeret en stavekontrol, der ikke er kompatibel med den pågældende version af KompoZer.

Hvilken version bruger du for øvrigt? Den version, jeg har pakket, indeholder - så vidt jeg husker - allerede stavekontrol.

Du kan starte KompoZer i fejlsikret tilstand og så slå stavekontrollen fra.

Hvordan du gør afhænger lidt af dit styresysstem, i Wondows XP:
Start => Kør => skriv: kompozer.exe -safe-mode => tryk på Enter.

Bruger du Windows Vista eller Windows 7, skal du i stedet skrive i feltet nederst i startmenuen.

KompoZer skulle nu gerne starte i fejlsikret tilstand. Klik på menupunktet Funktioner => Tilføjelser => find stavekontrollen i oversigten over udvidelser, og slå den fra. => Luk KompoZer og start programmet som du plejer.

Hvis ovenstående ikke virker, så fortæl hvilket styresystem, du bruger. Hvilken version af KompoZer og hvad du evt. får af fejlmeddelelser undervejs. Højreklik også på genvejen til KompoZer og vælg Egenskaber. Kopier teksten i feltet Destination på fanen Genvej herind.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Dansk stavekontrol på hjemmesiden

Indlægaf Lisbeth Schrøder » tirs apr 19, 2011 21:02

Kim Ludvigsen skrev:Det lyder som om, du har fået installeret en stavekontrol, der ikke er kompatibel med den pågældende version af KompoZer.

Hvilken version bruger du for øvrigt? Den version, jeg har pakket, indeholder - så vidt jeg husker - allerede stavekontrol.

Du kan starte KompoZer i fejlsikret tilstand og så slå stavekontrollen fra.

Hvordan du gør afhænger lidt af dit styresysstem, i Wondows XP:
Start => Kør => skriv: kompozer.exe -safe-mode => tryk på Enter.

Bruger du Windows Vista eller Windows 7, skal du i stedet skrive i feltet nederst i startmenuen.

KompoZer skulle nu gerne starte i fejlsikret tilstand. Klik på menupunktet Funktioner => Tilføjelser => find stavekontrollen i oversigten over udvidelser, og slå den fra. => Luk KompoZer og start programmet som du plejer.

Hvis ovenstående ikke virker, så fortæl hvilket styresystem, du bruger. Hvilken version af KompoZer og hvad du evt. får af fejlmeddelelser undervejs. Højreklik også på genvejen til KompoZer og vælg Egenskaber. Kopier teksten i feltet Destination på fanen Genvej herind.




Ták igen for så hurtigt svar. Jeg har nu siddet og rodet godt, og kan slet ikke få det til at fungere. Gennem fejlsøgning kom jeg alligevel ind på Kompozeren (som iøvrigt viser sig ikke at være kompatibel med mit styresystem - det undrer mig såre, da jeg jo inden denne stave-tilføjelse brugte programmet). Jeg har Windows 7 og har installeret KompoZer 0.7.10 (har lige checket, at det også er den, der udsendes her og nu). Der var ikke en dansk stavekontrol installeret - såvidt jeg kunne se - derfor har jeg ikke kunne fjerne den. Du skriver, jeg skal skrive i feltet nederst i startmenuen, men det duer ikke - det er kun til at søge i programmer og filer, og når jeg søger, er KompoZer.exe ikke muligt. Mon der er en anden indfaldsvinkel?



Med venlig hilsen
Lisbeth
Lisbeth Schrøder
 
Indlæg: 56
Tilmeldt: fre apr 08, 2011 2:01
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Dansk stavekontrol på hjemmesiden

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs apr 19, 2011 21:42

Jeg har ikke 7'eren, men det bør virke. Det kan dog være, du skal angive hele stien, hvilket var grunden til, at jeg bad dig prøve at kopiere teksten fra genvejens egenskaber herind.

Jeg skal nok tilføje, at det kan være tingene hedder noget andet end jeg skrev i egenskabsvinduet, når nu du bruger 7'eren.
Hvad sker der, når du skriver:
kompozer.exe -safe-mode
i søgefeltet og trykker på Enter?

Jeg har lige tjekket, stavekontrollen er med i KompoZer. Man skal blot ind og vælge sprog, før den aktiveres.

Alternativt til det tidligere forslag kan du nulstille KompoZer ved at afinstallere og slette dine indstillinger - dette vil også slette opsætningen i sitemanageren. Fremgangsmåpden er at afinstallere KompoZer via tilføj eller fjern programmer-funktionen i Windows. Klik herefter på startknappen => i søgefeltet nederst, skriv: %appdata% => Enter => find og slet mappen KompoZer. Geninstaller nu KompoZer.

Hvis du ikke længere har installationsprogrammet liggende, kan du hente det her:
http://filer.mozilladanmark.dk/kompozer ... 0.7.10.exe

Om at vælge sprog i stavekontrollen:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... avekontrol
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Dansk stavekontrol på hjemmesiden

Indlægaf Lisbeth Schrøder » ons apr 20, 2011 2:01

Kim Ludvigsen skrev:Jeg har ikke 7'eren, men det bør virke. Det kan dog være, du skal angive hele stien, hvilket var grunden til, at jeg bad dig prøve at kopiere teksten fra genvejens egenskaber herind.

Jeg skal nok tilføje, at det kan være tingene hedder noget andet end jeg skrev i egenskabsvinduet, når nu du bruger 7'eren.
Hvad sker der, når du skriver:
kompozer.exe -safe-mode
i søgefeltet og trykker på Enter?

Jeg har lige tjekket, stavekontrollen er med i KompoZer. Man skal blot ind og vælge sprog, før den aktiveres.

Alternativt til det tidligere forslag kan du nulstille KompoZer ved at afinstallere og slette dine indstillinger - dette vil også slette opsætningen i sitemanageren. Fremgangsmåpden er at afinstallere KompoZer via tilføj eller fjern programmer-funktionen i Windows. Klik herefter på startknappen => i søgefeltet nederst, skriv: %appdata% => Enter => find og slet mappen KompoZer. Geninstaller nu KompoZer.

Hvis du ikke længere har installationsprogrammet liggende, kan du hente det her:
http://filer.mozilladanmark.dk/kompozer ... 0.7.10.exe

Om at vælge sprog i stavekontrollen:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... avekontrol


Hej Kim,
Hvad der end er sket, fungerer det nu. Det kan være pga. den gendannelse, jeg måtte lave i nat. Havde ellers først skrevet til dig, jeg ville installere en ny. MEN - NU er den der igen, og jeg takker meget for din hjælp. Ønsker dig også en GOD PÅSKE, den er jo lige om hjørnet.

Mvh, Lisbeth
PS: ser nu pludselig, du allerede fik svaret på mine spørgsmål - fatter ikke, hvordan du kan nå alle de svar så hurtigt.
Senest rettet af Lisbeth Schrøder ons apr 20, 2011 3:17, rettet i alt 2 gange.
Lisbeth Schrøder
 
Indlæg: 56
Tilmeldt: fre apr 08, 2011 2:01
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Dansk stavekontrol på hjemmesiden

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons apr 20, 2011 2:44

Dine HTML-filer berøres ikke af en geninstallation. Det er kun dine indstillinger i KompoZer, der forsvinder, altså fx opsætningen af sitemanager med brugernavn og kodeord til hjemmesiden. Dem skal du altså indtaste igen, når du har geninstalleret. Hvis du i det hele taget bruger sitemanageren.

Jeg skal måske tilføje, at hvis du har placeret HTML-filerne i mappen KompoZer, som du skal slette for at nulstille, vil de selvfølgelig blive slettet. Men det skulle være meget underligt, hvis du har placeret dem der. Hvis de ligger på Skrivebordet, i mappen Dokumenter eller et andet normalt sted, vil de ikke blive berørt.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49


Tilbage til Fejl eller mangler

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster

cron