Installation at Ubuntu paa netbook via usb pen

Her kan du få hjælp til problemer med Linux-distributionen Ubuntu.

Installation at Ubuntu paa netbook via usb pen

Indlægaf kto » man okt 26, 2009 9:55

Hej.
Jeg har faaet en netbook, med suse10 installeret. Vil gerne proeve at have Ubuntu paa istedet (bedre adgang til vejledninger). Men hvordan faar jeg installationsprogrammet over paa en USB pen, hvilket er noedvendigt da jeg ikke har et CD drev i netbooken?
mvh kurt toender
kto
 

Re: Installation at Ubuntu paa netbook via usb pen

Indlægaf Klattrup » man okt 26, 2009 12:02

Til det kan du bruge unetbootin , en 1-click install af unetbootin kan findes på http://software.opensuse.org/search?baseproject=ALL&p=1&q=unetbootin
Brugeravatar
Klattrup
 
Indlæg: 487
Tilmeldt: fre jun 09, 2006 10:21
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Installation at Ubuntu paa netbook via usb pen

Indlægaf Jan Krag » man okt 26, 2009 12:11

Venlig Hilsen Jan
Jan Krag
 
Indlæg: 508
Tilmeldt: søn jun 11, 2006 21:29

Re: Installation at Ubuntu paa netbook via usb pen

Indlægaf kto » man okt 26, 2009 14:41

Takker for hjaelpen.... Men naar jeg trykker paa 1klik install, saa bliver jeg promtet for om jeg vil gemme paa disk, og naar jeg saa goer det, gemmer den en fil, men jeg kan ikke aabne den. Den kraever et program til at koere den med.....
Har proevet at laese hjaelpen, men forstaar ikke det tekniske sprog det er skrevet i. (Ved godt at jeg er haabloes, men vil altsaa gerne kunne slippe ud af MS faelden). De skriver en del om nogle kommando linjer, men hvordan/hvor man indtaster dem, det fatter jeg ikke. (f.eks. mkdir /mnt/dvt)???????

mvh kurt toender
kto
 

Re: Installation at Ubuntu paa netbook via usb pen

Indlægaf linux-abc.dk » man okt 26, 2009 16:14

Hej kto.

Jeg ved desværre for lidt specifikt om suse, men nogle ting er ret ens i alle linux-dist's.

Jeg er lige nød til at spørge om et par ting: Den fil du har hentet, er det en pakket fil (har filendelsen: zip, 7zip, tar.gz eller lignende) for så er du nød til først at pakke den ud.

Det andet er: hvor ligger din fil nu (hvis du ikke selv har ændret på hvilken mappe der er default for download, formoder jeg skrivebordet. Bliver det forøvrigt kaldt "Skrivebord" eller "Desktop" på din maskine - hvis altså det er der filen ligger nu ?)
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk
 
Indlæg: 225
Tilmeldt: man aug 03, 2009 21:13
Geografisk sted: Syddjurs

Re: Installation at Ubuntu paa netbook via usb pen

Indlægaf Jan Krag » man okt 26, 2009 16:30

Hej
Hvorfor vide noget om Suse, når kto gerne vil have Ubuntu, istedetfor Suse, og en installations-fil, er vel en iso-fil
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag
 
Indlæg: 508
Tilmeldt: søn jun 11, 2006 21:29

Re: Installation at Ubuntu paa netbook via usb pen

Indlægaf linux-abc.dk » man okt 26, 2009 16:42

Jan Krag skrev:Hej
Hvorfor vide noget om Suse, når kto gerne vil have Ubuntu, istedetfor Suse, og en installations-fil, er vel en iso-fil


Fordi - jeg formoder at han ikke har andre styresystemer installeret på hans maskine, og derfor er nød til at installere unetbootin i suse for at lave den usb-pen han skal installere Ubuntu med. :wink:
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk
 
Indlæg: 225
Tilmeldt: man aug 03, 2009 21:13
Geografisk sted: Syddjurs

Re: Installation at Ubuntu paa netbook via usb pen

Indlægaf kto » man okt 26, 2009 18:49

Hejsa.
Filen hedder unetbootin.ymp
mvh kurt
kto
 

Re: Installation at Ubuntu paa netbook via usb pen

Indlægaf linux-abc.dk » man okt 26, 2009 19:20

Jeg har snakket med min med-Admin på vores eget forum, han ved meget mere end mig, og vi er kommet frem til at det bedste vi kan råde dig til er:

Slet den fil du allerede har hentet.

Hent en ny her: http://unetbootin.sourceforge.net/unetbootin-linux-latest og gem den på din Desktop


Åbn en terminal og skriv dette (skift "password" ud med dit root-password) Han siger du i suSE har to password, både et bruger password og et root password, så her er det altså dit root passw. og du er nu root. (mellemrummet og bindestregen skal være der)
Kode: Vælg alt
su -password

Skift "Dit_brugernavn" ud med dit eget brugernavn. Det her kommando gør filen kørbar.
Kode: Vælg alt
chmod u+x /home/Dit_brugernavn/Desktop/une​​tbootin-linux-356

Skift "Dit_brugernavn" ud med dit eget brugernavn. Det her kommando vil starte programmet Unetbootin.
Kode: Vælg alt
/home/Dit_brugernavn/Desktop/une​​tbootin-linux-356


Håber det hjælper dig :wink:
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk
 
Indlæg: 225
Tilmeldt: man aug 03, 2009 21:13
Geografisk sted: Syddjurs


Tilbage til Ubuntu Linux

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron