Installere Windows XP på harddisk med 100% ubuntu

Her kan du få hjælp til problemer med Linux-distributionen Ubuntu.

Installere Windows XP på harddisk med 100% ubuntu

Indlægaf Tumpe » søn jun 14, 2009 20:46

Jeg har begået den fejl, at installere ubuntu 9.04 - 100% på en ekstern 500 GB harddisk.

Ja, det var ikke en fejl som sådan, for det var med vilje !

Men nu vil jeg gerne have Windows XP på halvdelen af harddisken og ubuntu på den anden halvdel.

Men, så skulle Windows XP jo helst have været installeret først, såvidt jeg kan forstå.

Kan man gøre det om?

Installere Windows først og så ubuntu bag efter, som jo er den rette fremgangsmåde.

Har hørt noget om gparted, men ved ikke helt præcist, hvordan man griber det an.

Venlig hilsen
Tumpe
Tumpe
 

Re: Installere Windows XP på harddisk med 100% ubuntu

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn jun 14, 2009 21:05

Det kan sikkert godt lade sig gøre at opdele harddisken og så installere Windows og efterfølgende genetablere Ubuntus bootmanager. Men det er nok meget lettere at installere Windows og lade den få hele harddisken, og derefter installere Ubuntu.

Men det er jo nok ret så vigtigt, om du har data på harddisken, som skal gemmes.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Installere Windows XP på harddisk med 100% ubuntu

Indlægaf Tumpe » man jun 15, 2009 5:17

Tak Kim Ludvigsen

Altså:

Man kan godt installere Windows XP på den eksterne harddisk - uden at slette ubuntu først?

Jeg spørger fordi jeg er i tvivl.

Har ikke noget vigtigt på dén harddisk, så det gør ingen ting det hele bliver slettet.

Venlig Hilsen Tumpe
Tumpe
 

Re: Installere Windows XP på harddisk med 100% ubuntu

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jun 15, 2009 9:55

Tumpe skrev:Man kan godt installere Windows XP på den eksterne harddisk - uden at slette ubuntu først?


Når du installerer Windows, og du vælger den pågældende harddisk, så slettes Ubuntu helt automatisk. Du behøver derfor ikke at slette Ubuntu på forhånd. Vær opmærksom på, at du vælger den rette harddisk, så du ikke får slettet en forkert harddisk!

Og så kan du som sagt efterfølgende installere Ubuntu ved siden af Windows, som beskrevet i denne guide:
http://kimludvigsen.dk/linux/ubuntu_og_windows.php
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Installere Windows XP på harddisk med 100% ubuntu

Indlægaf Jan Krag » man jun 15, 2009 10:03

Hej
Jeg mener, at du er nødt til at formatere harddisken, med et fil-system, som Windows kan læse - NTFS
Windows kan ikke læse, eller se, det filsystem, som Ubuntu, har på harddisken nu. Derfor skal du formatere harddisken til NTFS, installere Windows, og der kan du dele harddisken i 2 lige store partitioner, så er det gjort, og så installere Ubuntu til sidst
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag
 
Indlæg: 508
Tilmeldt: søn jun 11, 2006 21:29

Re: Installere Windows XP på harddisk med 100% ubuntu

Indlægaf Saimarann » man nov 02, 2009 19:37

Jeg har en gammel pc med Win XP home og vil gerne formatere harddisken for at få ren Ubuntu på den.
Har prøvet at installere Ubuntu som et almindeligt program, men det gik ikke. Har også prøvet at formatere, men den gik heller ikke.Jeg tror at harddisken er for lille og gammel.
Er der nogen som har en god ide til dette foretagende?
Vil så gerne prøve Ubuntu da den kommer fra mit hjemland og siges at den er udmærket program og det bedste er jo at den er gratis i den almindelig udgave.
Saimarann
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: søn nov 01, 2009 19:41

Re: Installere Windows XP på harddisk med 100% ubuntu

Indlægaf Klattrup » man nov 02, 2009 19:41

Er der en cdbrænder i din pc ?
Brugeravatar
Klattrup
 
Indlæg: 487
Tilmeldt: fre jun 09, 2006 10:21
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Installere Windows XP på harddisk med 100% ubuntu

Indlægaf linux-abc.dk » man nov 02, 2009 20:50

Saimarann skrev:Jeg har en gammel pc med Win XP home og vil gerne formatere harddisken for at få ren Ubuntu på den.
Har prøvet at installere Ubuntu som et almindeligt program, men det gik ikke. Har også prøvet at formatere, men den gik heller ikke.Jeg tror at harddisken er for lille og gammel.
Er der nogen som har en god ide til dette foretagende?
Vil så gerne prøve Ubuntu da den kommer fra mit hjemland og siges at den er udmærket program og det bedste er jo at den er gratis i den almindelig udgave.


Hej Saimarann
Ubuntu er et styresystem og ikke et program. Man kan dog godt køre det som et "program" men så skal det foregå i Virtual box og er det på en gammel PC med ikke "mange kræfter" tror jeg du vil være bedre tjent med at installere Ubuntu i stedet for at køre det i Virtual box.
Det kræver dog enten at: som Klattrup skriver, at du har en CD brænder i din maskine eller adgang til en sådan, så du kan brænde den downloade fil ( husk den skal brændes som ISO) har du kun CD drev må du brænde den på en anden maskine.
Eller at din maskine i bios kan sættes til at boote fra USB og derefter bruge UNetbootin og min. en 1Gb USB-stick til at installere med.

Editeret fordi jeg ikke havde udtrykt mig entydigt :oops:
Senest rettet af linux-abc.dk tirs nov 03, 2009 17:21, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk
 
Indlæg: 225
Tilmeldt: man aug 03, 2009 21:13
Geografisk sted: Syddjurs

Re: Installere Windows XP på harddisk med 100% ubuntu

Indlægaf Klattrup » man nov 02, 2009 20:56

Jeg tror der har været brugt wubi før.
Brugeravatar
Klattrup
 
Indlæg: 487
Tilmeldt: fre jun 09, 2006 10:21
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Installere Windows XP på harddisk med 100% ubuntu

Indlægaf Kim Ludvigsen » man nov 02, 2009 20:59

Det er også muligt at bestille en cd, hvis man ikke selv kan finde ud af at brænde, men det kræver et cd-drev (behøver ikke at kunne brænde). Læs mere om mulighederne her:

http://kimludvigsen.dk/linux/installations-cd.php
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Installere Windows XP på harddisk med 100% ubuntu

Indlægaf Jan Krag » tirs nov 03, 2009 14:52

Hej
Hvis den kan køre Windows XP Home, så er den ikke for lille, eller for gammel, til køre Ubuntu
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag
 
Indlæg: 508
Tilmeldt: søn jun 11, 2006 21:29

Re: Installere Windows XP på harddisk med 100% ubuntu

Indlægaf guffe » tirs nov 10, 2009 14:30

Jeg har lige et spørgsmål til dette.
Jeg har haft installeret Ubuntu på min computer som det eneste styresystem. Syntes det var lidt besværligt at lære at bruge, så jeg ville lægge xp på igen.
Jeg har 2 harddiske på min maskine ,1 på 160 gb og 1 på 500. Ubuntu er på den der er 160 gb.
Da jeg ville lægge xp ind, ville xp kun lægge sig på den påp 500 gb( der hvor der ikke er ubuntu). Den kunne slet ikke finde den på 160 gb. Xp køre fint på min computer, men computeren kan ikke finde den harddisk på 160 gb. Har haft den som intern og ekstern harddisk:-) Formatere den, ja men hvordan, når maskinen ikke kan finde den?? Da jeg før kørte med Vista funkede begge harddiske. Er der nogen der har et godt råd?. Det er en sata 2 harddisk.
guffe
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: man nov 09, 2009 6:15

Re: Installere Windows XP på harddisk med 100% ubuntu

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs nov 10, 2009 14:42

Problemet er nok, at XP ikke leveres med en sata-driver, medmindre den indeholder en af de senere servicepakker - jeg tror det skal være minimum Service Pack 2.

Så enten skal du fodre computeren med en sata-driver under installationen - der kommer et tidspunkt, hvor du får mulighed for at indlæse drivere - eller også skal du have lavet en slipstream-udgave af XP med Service Pack 3.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Installere Windows XP på harddisk med 100% ubuntu

Indlægaf Jan Krag » tirs nov 10, 2009 15:49

Hej
Den disk på 160 GB, er den, hvor der er Ubuntu på, og Windows kan ikke læse Ubuntu's filsystem, så du skal have formateret disken til et filsystem, som Windows kan læse: NTFS-filsystem
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag
 
Indlæg: 508
Tilmeldt: søn jun 11, 2006 21:29

Re: Installere Windows XP på harddisk med 100% ubuntu

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs nov 10, 2009 15:59

Jan Krag skrev:Hej
Den disk på 160 GB, er den, hvor der er Ubuntu på, og Windows kan ikke læse Ubuntu's filsystem, så du skal have formateret disken til et filsystem, som Windows kan læse: NTFS-filsystem


Det burde ikke være nødvendigt. Windows bør kunne finde disken - uanset om den kender filsystemet eller ej. Og det burde også være muligt at formatere, selvom det er et ukendt filsystem. Eftersom disken slet ikke findes, er min mistanke stadig, at der mangler en sata-driver.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Næste

Tilbage til Ubuntu Linux

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster

cron