Baggrundsbelysning

Her kan du få hjælp til problemer med Linux-distributionen Ubuntu.

Baggrundsbelysning

Indlægaf jacob25b » ons aug 25, 2010 21:31

Nu har jeg så langt om længe fået taget mig sammen til at prøve ubuntu.
Har installeret ver.10.04 på min bærbare.
Det køre også fint. Eneste problem er at baggundsbelysningen er meget svag, kan næsten ikke se hvad der sker på skærmen.
Hvordan justere jeg dette ?

Og lige et extra spørgsmål.
Er det ikke nødvendigt med firewall og antivirus når man køer linux ? Det har jeg læst et sted at det ikke er.
Hvis ikke, hvorfor ?

På forhånd tak.
Jacob
jacob25b
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: lør maj 26, 2007 21:50

Re: Baggrundsbelysning

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons aug 25, 2010 21:53

Kan du ikke ændre lysstyrken ved hjælp af knapper på din skærm?

Jeg sidder i øjeblikket med en anden Linux-version, men du har muligvis et lysstyrkeprogram, der kan føjes til panelet. Prøv at højreklikke et tomt sted på top- eller bundpanelet, vælg Tilføj til panel. Tjek, om du har et program, der hedder "Lysstyrke-panelprogram" og tilføj det så.

Programmet placerer en sol-ikon på panelet, og du kan nu skrue op og ned ved at dreje musens rullehjul over solen, eller ved at klikke på den og bruge en skydeknap.

Jeg skal dog tilføje, at programmet ikke gør nogen forskel på min skærm. Til gengæld har jeg knapper på skærmen :-)
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Baggrundsbelysning

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons aug 25, 2010 21:56

Hov, jeg glemte det ekstra spørgsmål.

Linux er generelt et meget sikkert styresystem. Det kan dog stadig angribes af virus og andre slemme programmer. Når det normalt alligevel ikke er nødvendigt at bruge firewall og antivirus, så er det fordi, der er så få, der bruger Linux, at de slemme gutter slet ikke gider at beskæftige sig med at angribe Linux-maskiner. De får meget nemmere noget ud af deres anstrengelser, når de angriber Windows-maskiner.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Baggrundsbelysning

Indlægaf Jan Krag » tors aug 26, 2010 11:10

Hej
Jeg undrer mig over, hvad får de ud af, at angribe en Windows-PC - computeren virker ikke bagefter, og hvad så ?

Der er en forskel, imellem en Windows-PC, og en Linux-maskine. Hvis de angriber Windows, så angriber de hele systemet - hvis de angriber linux, så angriber de kun den bruger, som der er aktiv lige nu, og ikke root-brugeren, som er selve systemet.
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag
 
Indlæg: 508
Tilmeldt: søn jun 11, 2006 21:29

Re: Baggrundsbelysning

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors aug 26, 2010 11:38

Jan Krag skrev:Jeg undrer mig over, hvad får de ud af, at angribe en Windows-PC - computeren virker ikke bagefter, og hvad så ?


Det er langt fra de fleste angreb, der efterlader en uvirksom computer. De værste angreb er faktisk dem, man aldrig opdager, men hvor ens log-in-oplysninger eller andre følsomme data stjæles.

Jan Krag skrev:Der er en forskel, imellem en Windows-PC, og en Linux-maskine. Hvis de angriber Windows, så angriber de hele systemet - hvis de angriber linux, så angriber de kun den bruger, som der er aktiv lige nu, og ikke root-brugeren, som er selve systemet.


Det gælder kun ældre udgaver af Windows: XP og ældre. I Vista og 7'eren, bruger man samme system med opdeling af rettigheder som i Linux. Jeg tror ikke, der er den store forskel på sikkerheden i de nye Windows'er og fx Ubuntu. Den største forskel er, at de slemme gutter koncentrerer sig om Windows, fordi der er mange flere brugere og dermed meget større chancer for at få gevinst.

Der er dog også en anden vigtig sikkerhedsparameter: De fleste Linux-brugere er nok lidt mere avancerede brugere end Windows-brugerne, så de er sværere at narre. Det gør det endnu mere uinteressant for de slemme gutter at angribe Linux-brugere.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Baggrundsbelysning

Indlægaf Jan Krag » tors aug 26, 2010 14:26

Hej Kim
Tak for svarene, jeg er så ikke helt opdateret med Windows, men jeg har læst et sted, at ca. 80 % af dem der bruger Windows, bruger XP
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag
 
Indlæg: 508
Tilmeldt: søn jun 11, 2006 21:29

Re: Baggrundsbelysning

Indlægaf Klattrup » tors aug 26, 2010 14:43

Hvilket er meget forståeligt med det makværk Microsoft har præsteret at levere efterfølgende.
Brugeravatar
Klattrup
 
Indlæg: 487
Tilmeldt: fre jun 09, 2006 10:21
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Baggrundsbelysning

Indlægaf Jan Krag » tors aug 26, 2010 16:32

Venlig Hilsen Jan
Jan Krag
 
Indlæg: 508
Tilmeldt: søn jun 11, 2006 21:29

Re: Baggrundsbelysning

Indlægaf jacob25b » tors aug 26, 2010 18:49

[quote="Kim Ludvigsen"]Kan du ikke ændre lysstyrken ved hjælp af knapper på din skærm?

Jeg har også forsøgt at ændre via knapperne, dog uden effekt. :o
Har også forsøgt via instillinger for strømstyring, heller ikke det har virket.

Vil prøve at finde det sol-program du beskriver senere. Har lidt for travlt til at slås med det lige nu.
Skal nok vende tilbage med resultatet når jeg har fået kigget på det.

M.v.h.
Jacob
jacob25b
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: lør maj 26, 2007 21:50

Re: Baggrundsbelysning

Indlægaf linux-abc.dk » tors aug 26, 2010 19:10

Kim Ludvigsen skrev:Hov, jeg glemte det ekstra spørgsmål.

Linux er generelt et meget sikkert styresystem. Det kan dog stadig angribes af virus og andre slemme programmer. Når det normalt alligevel ikke er nødvendigt at bruge firewall og antivirus, så er det fordi, der er så få, der bruger Linux, at de slemme gutter slet ikke gider at beskæftige sig med at angribe Linux-maskiner. De får meget nemmere noget ud af deres anstrengelser, når de angriber Windows-maskiner.


Jeg er på ingen måde expert på emnet, vil blot referere hvad jeg selv i tidens løb har læst om det, og det er: at det ikke så meget er det "lille antal" (alt er jo relativt :wink: ) af brugere der anvender open surce systemer, der gør at ikke nogen gider lave virus til dem, men at det vil være stort set umuligt at lave en virus der kan sprede sig selv. Grunden skal angiveligt være at der findes så mange forskellige styresystemer og at de hver især bygger på forskellige kerner eller verioner af kerner, samt forskellige versioner af pakker i systemerne. Det, kombineret med den indbyggede sikkerhed, gør det rigtigt meget svært at få virus spredt.
Det vil så egentlig sige at når en enkelt distribution går hen og bliver populær (som Ubuntu) så er risikoen for at nogen vil få held med at angribe formentlig større, for der vil der være mange systemer med nogenlunde samme konfiguration :(
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk
 
Indlæg: 225
Tilmeldt: man aug 03, 2009 21:13
Geografisk sted: Syddjurs

Re: Baggrundsbelysning

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors aug 26, 2010 19:25

linux-abc.dk skrev:Det vil så egentlig sige at når en enkelt distribution går hen og bliver populær (som Ubuntu) så er risikoen for at nogen vil få held med at angribe formentlig større, for der vil der være mange systemer med nogenlunde samme konfiguration :(


Jeg kan forestille mig, at at opdateringsfunktionen kan udgøre et problem på en mere udbredt Ubuntu. I Windows er det stort set kun Microsofts egne programmer, der distribueres via Windows Update. I Ubuntu opdateres alle programpakker via det tilsvarende system. Det må alt andet lige gøre det nemmere at få smuglet slem kode ind på maskinen, endda hos næsten alle brugere på én gang. I hvert fald i teorien.

For at undgå det problem, vil det kræve, at Ubuntu-folkene minutiøst gennemgår al kildekode til alle programmer, inden de udsendes. Men det kan selvfølgelig også være, at de netop gør det.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Baggrundsbelysning

Indlægaf linux-abc.dk » tors aug 26, 2010 19:30

jacob25b skrev:
Kim Ludvigsen skrev:Kan du ikke ændre lysstyrken ved hjælp af knapper på din skærm?


Jeg har også forsøgt at ændre via knapperne, dog uden effekt. :o
Har også forsøgt via instillinger for strømstyring, heller ikke det har virket.

Vil prøve at finde det sol-program du beskriver senere. Har lidt for travlt til at slås med det lige nu.
Skal nok vende tilbage med resultatet når jeg har fået kigget på det.

M.v.h.
Jacob


Gør som Kim skriver her:
Kim Ludvigsen skrev: Prøv at højreklikke et tomt sted på top- eller bundpanelet, vælg Tilføj til panel. Tjek, om du har et program, der hedder "Lysstyrke-panelprogram" og tilføj det så.



Skærmbillede-14.png
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk
 
Indlæg: 225
Tilmeldt: man aug 03, 2009 21:13
Geografisk sted: Syddjurs

Re: Baggrundsbelysning

Indlægaf linux-abc.dk » tors aug 26, 2010 19:50

Her er "lidtl" læsning om pakkesystemet. Debian er det system Ubuntu er "bygget" på. Om Ubuntu så har lavet nogen ændringer i Apt ved jeg ikke - men jeg tvivler.
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk
 
Indlæg: 225
Tilmeldt: man aug 03, 2009 21:13
Geografisk sted: Syddjurs

Re: Baggrundsbelysning

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors aug 26, 2010 22:28

linux-abc.dk skrev:Her er "lidtl" læsning om pakkesystemet. Debian er det system Ubuntu er "bygget" på. Om Ubuntu så har lavet nogen ændringer i Apt ved jeg ikke - men jeg tvivler.


Jeg tænkte mere på et "inside job". Fx hvis en programmør på et legitimt projekt (kunne være en kortkabale) laver en opdatering, der indeholder slem kode. Jeg ved ikke, hvor stor kontrol der er med den slags, men det må trods alt være sværere at holde styr på kode fra mange forskellige leverandører, end hvis koden kommer fra samme virksomhed som i Microsofts tilfælde.

Men problemet er nok ikke så stort i den virkelige verden, det er sikkert mest et teoretisk problem.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Baggrundsbelysning

Indlægaf jacob25b » man aug 30, 2010 21:52

Hej igen.

Har nu prøvet panelprogrammet for lysstyrke. Heller ikke det har virket :(
Panelprogrammet viser 100% og jeg kan ikke justere ned eller op.
Og selvom at den står på 100% er baggrundsbelysningen meget svag.

Tror at det må være en fejl/mangel i ubuntu. Kan bare håbe at der kommer en rettelse af problemet.

Øv bøv
Jacob
jacob25b
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: lør maj 26, 2007 21:50

Næste

Tilbage til Ubuntu Linux

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster

cron