Prøve Ubuntu ubuntu-10.04.1

Her kan du få hjælp til problemer med Linux-distributionen Ubuntu.

Prøve Ubuntu ubuntu-10.04.1

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors sep 02, 2010 23:50

Hej

Jeg har et par gange tidligere hentet og prøvet en Ubuntu-cd på min computer. Denne gang har jeg prøvet Ubuntu-10.04.1. Jeg kommer desværre ikke så langt i processen som jeg gerne ville. Efter at have bootet og valgt sprog går der noget tid. Så kan jeg se skrivebordstemaet og min markør. Men desværre sker der ikke mere.
Hvorfor skal det være så svært at prøve Ubuntu? Så vidt jeg husker var mine tidligere forsøg heller ikke særligt vellykkede. Det var 6.06.1 og 7.04 Alternate.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 464
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: Prøve Ubuntu ubuntu-10.04.1

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre sep 03, 2010 5:54

Det skulle meget gerne være meget nemmere end med de ældre versioner, du har prøvet. Måske du har et hardwareproblem?

Du kan evt. prøve en anden Linux-distribution. Personligt havnede jeg på Linux Mint, der er bygget på Ubuntu, fordi jeg havde et problem med net-kortet i Ubuntu.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Prøve Ubuntu ubuntu-10.04.1

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre sep 03, 2010 18:56

Hej Ludvigs Hjørne

Jeg har nu prøvet flere gange både med Ubuntu og Linux Mint. Desværre uden det store held. Det værste er, at der skete noget forskelligt hver gang.
Jeg prøvede også funktionen 'Tjek installationsmedie for defekter'. det gav en fejlmelding. n/sh: Can't open / init 5.904096]. Fejlmeldinger af den type fik jeg flere forskellige af, hvilket ikke gør det nemmere.
I Linux Mint oplevede jeg også flere forskellige senarier. En gang var min markør et sort kryds med hvide kanter på en sort baggrund. En anden gang stoppede processen ved 5 grønne prikker. Jeg oplevede også at få en mere almindelig fejlmeddelelse. Den dukkede op i en dialogboks. Det var et panel der ikke kunne indlæses eller hentes. Og for at føje spot til skade, blev mit seneste (og sikkert også sidste) forsøg belønnet med en dialogboks, der bad om mit log-in. :evil:
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 464
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: Prøve Ubuntu ubuntu-10.04.1

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre sep 03, 2010 21:54

Det kunne tyde på, at der er noget af din hardware, som Ubuntu har problemer med. Hardware og drivere er desværre ikke min stærke side, så jeg har ingen bud på, hvordan du kan komme videre. Og som du skriver, er det jo ikke nemt, når du får forskellige fejlmeddelelser hver gang.

Hvor gammel er din computer?

Har du prøvet med 32- eller 64-bit-udgaverne? Mit problem med Ubuntu havde sandsynligvis noget at gøre med, at det var 64-bit-udgaven.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Prøve Ubuntu ubuntu-10.04.1

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre sep 03, 2010 22:09

Hej Kim

Jeg købte min computer i januar 2007. Alle Linux-versionerne var 32bit. Jeg har også tjekket md5sum på de hentede iso-filer inden jeg brændte dem.
Det, der undrede mig mest var da jeg blev bedt om at logge-ind. Jeg har også tidligere forsøgt at installere Ubuntu, men det gik galt undervejs. Kan der være et eller andet tilbage på min pc, fra et af disse forsøg, som skal fjernes først? Jeg ville bare se nærmere på Ubuntu, derfor forsøgte jeg dengang, at installere det på en ekstern HD.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 464
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: Prøve Ubuntu ubuntu-10.04.1

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre sep 03, 2010 22:44

Åh, du har forsøgt at installere med det samme? Prøv at vælge at prøve Ubuntu i stedet for at installere, så skulle du gerne starte op på CD'en. Derfra kan du så senere installere.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Prøve Ubuntu ubuntu-10.04.1

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre sep 03, 2010 22:47

Hvis du starter op på CD'en kan gamle rester ikke genere. Harddisken bruges slet ikke. Og du kan så samtidig se, om noget af hardwaren giver problemer. Hvis du ikke kan starte på CD'en, er det fordi, der er hardwareproblemer.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Prøve Ubuntu ubuntu-10.04.1

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre sep 03, 2010 22:53

Kim Ludvigsen skrev:Åh, du har forsøgt at installere med det samme? Prøv at vælge at prøve Ubuntu i stedet for at installere, så skulle du gerne starte op på CD'en. Derfra kan du så senere installere.


Nej jeg har ikke prøvet at installere i denne omgang. Jeg ville netop først se lidt nærmere på den seneste version af Ubuntu, inden jeg besluttede mig. Jeg forsøgte at installere en af de tidligere versioner, enten 6.06.1 eller 7.04 Alternate. men det mislykkedes.

Jeg havde håbet det var plug and play. Måske prøver jeg at installere på den eksterne hd. Bare for at se om det kan lade sig gøre.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 464
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: Prøve Ubuntu ubuntu-10.04.1

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre sep 03, 2010 23:14

Hvis du ikke kan boote på live-CD'en og prøve Ubuntu (eller Mint), så vil du sandsynligvis heller ikke kunne installere dem på computeren. Der må i så fald være noget af dit hardware, som Ubuntu/Mint af en eller anden grund ikke kan forliges med.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49


Tilbage til Ubuntu Linux

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron