Cursor, program, system hakker og hænger

Her kan du få hjælp til problemer med Linux-distributionen Ubuntu.

Cursor, program, system hakker og hænger

Indlægaf thomastd » tors feb 24, 2011 18:08

Jeg har installeret Linux Mint 10, men tillader mig at skrive her, da det bygger på Ubuntu, og der måske sidder nogle kloge hoveder, der kan hjælpe mig.
Versionen er Julia (Gnome, 32 bit). Jeg har installeret den side om side med Windows 7.
Computer: Asus UL30A, Intel Core Duo, 1.3 GHz, 4 GB RAM.

Kort tid efter at jeg har åbnet et program, f.eks. Firefox, begynder cursoren at blive "doven", programmet begynder at hænge, først sporadisk, dernædt fuldstændigt. I nogle tilfælde har jeg måttet genstarte computeren helt. Lyd og billede (såvel streaming fra f.eks. YouTube som via Mints software) hakker. Har prøvet at opdatere Flash og har også downloadet Flash-Aid. Det hjælper ikke. Nogle gange, når jeg lukker ned, standser harddisken, men Mints logo bliver på skærmen (som altså ikke slukker!). Her er jeg nødt til at holde powerknappen nede.

Windows kører tilsyneladende fint, men jeg kan næsten ikke bære tanken om at skulle bruge det! Jeg er ellers Mac bruger og Linux skulle være mit billige alternativ, men jeg er altså ikke rigtig kommet igang.
Er der nogen, der har gode idéer til, hvad der er galt?
Jeg må hellere sige, at jeg er ret uerfaren med de tekniske aspekter - at boote fra USB-drevet i stedet for harddisken er det mest avancerede jeg har prøvet til dato!
thomastd
 

Re: Cursor, program, system hakker og hænger

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors feb 24, 2011 18:17

Har du installeret en anden skærmdriver end standarddriveren? Du kan typisk vælge at få installeret en lukket driver fra fabrikanten, og den vil normalt være betydeligt bedre end standarddriveren, fx understøtter standarddriveren sjældent 3D-acceleration.

jeg kan ikke lige huske, hvordan det fungerer i Mint, men her kan du læse, hvordan det gøres i Ubuntu:
http://kimludvigsen.dk/linux/efter_inst ... programmer
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Cursor, program, system hakker og hænger

Indlægaf thomastd » tors feb 24, 2011 23:20

Hej Kim - tak for dit svar.
Med hensyn til at finde de lukkede drivere, er jeg allerede lidt på glat is. Når du skriver fabrikanten, er det så i dette tilfælde Asus? Jeg kan nemlig ikke i Mint finde den automatiske funktion, du beskriver i Ubuntu, og kan ikke helt overskue, hvordan jeg skulle kunne finde den rigtige driver på egen hånd.

Jeg valgte egentligt Mint, fordi det blev omtalt som mest "out of the box" blandt Linux distributioner, men det er den åbenbart alligevel ikke helt. Ville du mene, det var en fordel at skifte til Ubuntu - altså lettere for sådan en som mig, der bare gerne vil i gang med at bruge det her åbenlyst attraktive system (Linux)?
thomastd
 

Re: Cursor, program, system hakker og hænger

Indlægaf thomastd » tors feb 24, 2011 23:30

Og en lille iagttagelse, jeg lige har gjort:

Når cursor og/eller program hænger, taster jeg alt+F2 og skriver xkill (det har jeg lært fra dit Libris Ubuntu hæfte). Men hvis jeg så i stedet for at klikke på vinduet med krydset trykker på Escape, kommer der liv i cursoren igen samtidig med, at programmet forbliver åbent.

Ved ikke, om det understøtter teorien om, at det er skærmdriveren, der er problemet?
thomastd
 

Re: Cursor, program, system hakker og hænger

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre feb 25, 2011 9:33

Det er ikke sikkert, der findes en driver fra producenten til dit skærmkort, det er ikke altid tilfældet. Du kan som nævnt tjekke, om der findes drivere, men menuen er jo noget anderledes i Mint end i Ubuntu. Prøv at kigge der, hvor du har de andre administrationsværktøjer liggende, der skulle du gerne have menupunktet Hardwaredrivere.

Personligt bryder jeg mig ikke så meget om Mints menu, så jeg har placeret en knap til Ubuntus menu i værktøjslinjen.

Problemet kan sagtens være noget andet end skærmdriveren, især din beskrivelse af Firefox lyder ikke helt som om, det er skærmdriveren, men kan dog godt være det. Til gengæld er hak i afspilningen af filmklip et typisk tegn på en dårlig skærmdriver - omend netforbindelsen også kan have betydning ved Youtube.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Cursor, program, system hakker og hænger

Indlægaf Jan Krag » fre feb 25, 2011 16:34

Hej
Jeg kan ikke sige, hvad der er galt, men grafikkortdriver findes og skiftes under: Administration - Yderligere drivere
Det kan anbefales, at skifte til den, der er anbefalet, af de 2 der vises
Jeg bruger selv Linux Mint 10
Det foregår helt på samme måde, som på Ubuntu
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag
 
Indlæg: 508
Tilmeldt: søn jun 11, 2006 21:29

Re: Cursor, program, system hakker og hænger

Indlægaf thomastd » søn feb 27, 2011 10:37

Tak til både Kim og Jan for jeres forslag. Jeg fandt frem til hardware drivers via control center, men søgningen gav bare resultatet: "No proprietary drivers in use on this system".
Jeg har ikke løst, men omgået problemet ved at installere Mint 9 Isadora, som jeg havde læst mig til skulle virke på min maskine: http://community.linuxmint.com/hardware/view/1568
Det fungerer perfekt - både video- og lydafspilning, ingen programmer der hænger. Jeg har også fikset den lille bug med brightness-tasterne.
Nu har jeg altså tre styresystemer installeret: Wndows 7, Mint 10 og Mint 9 - ikke så elegant, men jeg er lidt nervøs for at droppe Windows helt, og det ser ud til at være en meget kompliceret proces at afinstallere Mint 10: http://www.dedoimedo.com/computers/linux-uninstall.html
Det eneste jeg overvejer er, om jeg kan partitionere harddisken bedre, så Mint 9 får så meget plads som muligt og Windows og Mint 10 så lidt som muligt. Igen: jeg har ingen erfaring med den slags og vil jo nødig gøre mere skade end gavn!
Mint 9 har p.t. ca. 80 GB, og jeg laver mest tekstbehandling og går på nettet. Ekstern lagerplads kan jeg altid skaffe mig, så det er vel ikke strengt nødvendigt at udvide denne partition. Har I nogen mening om det?
thomastd
 

Re: Cursor, program, system hakker og hænger

Indlægaf Jan Krag » tirs mar 01, 2011 10:44

Hej
Jeg forstår det ikke helt, for du må have aktiveret en grafikkort-driver i Mint 9, og helt på samme måde, skal det gøres i Mint 10, og som Kim skriver, som det gøres i Ubuntu, det sker på samme måde alle 3 steder.
Det med at ændre størrelsen på pladsen, det kan jeg ikke svare på, men ud fra hvad du skriver, så er 80 GB rigeligt med plads.
Med hensyn til at fjerne Mint 10, så kunne det være sket automatisk, da du installerede Mint 9, jeg ved ikke hvordan det kan gøres nu
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag
 
Indlæg: 508
Tilmeldt: søn jun 11, 2006 21:29

Re: Cursor, program, system hakker og hænger

Indlægaf linux-abc.dk » ons mar 02, 2011 21:54

thomastd skrev:Tak til både Kim og Jan for jeres forslag. Jeg fandt frem til hardware drivers via control center, men søgningen gav bare resultatet: "No proprietary drivers in use on this system".
.................
Nu har jeg altså tre styresystemer installeret: Wndows 7, Mint 10 og Mint 9 - ikke så elegant, men jeg er lidt nervøs for at droppe Windows helt, og det ser ud til at være en meget kompliceret proces at afinstallere Mint 10: http://www.dedoimedo.com/computers/linux-uninstall.html
Det eneste jeg overvejer er, om jeg kan partitionere harddisken bedre, så Mint 9 får så meget plads som muligt og Windows og Mint 10 så lidt som muligt. Igen: jeg har ingen erfaring med den slags og vil jo nødig gøre mere skade end gavn!
Mint 9 har p.t. ca. 80 GB, og jeg laver mest tekstbehandling og går på nettet. Ekstern lagerplads kan jeg altid skaffe mig, så det er vel ikke strengt nødvendigt at udvide denne partition. Har I nogen mening om det?


"No proprietary drivers in use on this system" betyder normalt at der ikke er brug for andre drivere end dem der er i kernen, gælder f.eks. ofte bundkort med indbygget grafikkort - ikke dermed sagt at der ikke kan være problemer alligevel men det er sjældent. :wink:

...........................................

Du kan bruge Gparted i Mint 9 (du skal selv installere den med Synaptic-pakkehåndtering) til at fjerne den (eller de partitioner, hvis den er installeret med separat /home partition) som Mint 10 ligger på.

Det bør være nemt at kende forskel på partitionerne, for den/dem til windows er formateret i ntfs, og du kan ikke få lov at slette dem der er i brug af dit system.
Når du er færdig med det og inden en evt. lukning af maskinen, åbner du en terminal og skriver:
Kode: Vælg alt
sudo update-grub
du bliver bedt om dit password (det kan ikke ses at du skriver det) tryk "Enter" og når den er færdig vil alle spor af Mint 10 være væk.

Hvis du derefter ønsker at udvide partitionen med Mint 9 kan du gøre det, stadigvæk med Gparted, men denne gang i en livesession fra DVD eller USB - hvad du nu plejer at installere fra. Du kan både udvide, formindske og flytte (skubbe) partitioner der, men du skal ha' god tid til det her, for det kan godt være en langvarig affære, især at flytte og formindske :wink:
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk
 
Indlæg: 225
Tilmeldt: man aug 03, 2009 21:13
Geografisk sted: Syddjurs


Tilbage til Ubuntu Linux

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron