HJÆLP, hele mit skrivebord er væk... :(

Her kan du få hjælp til problemer med Linux-distributionen Ubuntu.

HJÆLP, hele mit skrivebord er væk... :(

Indlægaf starbits » tors maj 26, 2011 21:06

I morges satte jeg computeren til at opdatere, og den skriver på et tidspunkt noget med at nu kunne jeg få det hele på dansk, det var jeg glad for den skrev da min nederste "bundlinje" (ved ikke hvad den hedder) havde jeg fået slettet på et tidspunkt, altså det med "steder", "programmer" osv, og da jeg med MEGET besvær fik det frem igen stod det på engelsk. Jeg fik aldrig det hele frem, kun "programmer, steder og system". Jeg fik så dansk på i morges og den bad ikke om en genstart. Alt så ud som normalt men med dansk tekst.
Men jeg har så siden jeg kun har haft de tre ting i bunden (programmer, steder og system), måtte slukke computeren ved at trykke på den blå knap oppe i venstre hjørne af computeren.

Da jeg tænder computeren til aften får jeg et chok, nemlig at ALT på mit skrivebord er væk..
Jeg går så ind i min mail for at vedhæfte en fil og ser om jeg den vej kan finde noget på mit skrivebord, men der er stadig intet.
Jeg er meget ked af mine ting på skrivebordet er væk, da der lå nogle ret vigtige filer og billeder der.
Er der en mulighed for at gendanne og hvis ja hvordan ?

Håber nogen kan hjælpe, for det er yderst vigtigt for mig at få fat i disse dokumenter igen..
På forhånd tak.

Ps, har Ubuntu 10.04 LTS så vidt jeg husker..
starbits
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors maj 26, 2011 21:02

Re: HJÆLP, hele mit skrivebord er væk... :(

Indlægaf Kim Ludvigsen » man maj 30, 2011 10:06

Undskyld, at du ikke har fået svar tidligere.

Du må aldrig bruge slukknappen på computeren til at slukke, undtagen i helt særlige nødstilfælde. Problemet er, at du risikerer at få ødelagt filer, som styresystemet bruger, og i værste fald risikerer du, at få ødelagt harddisken. Dit problem med skrivebordet skyldes sikkert, at Ubuntu har været ved at opdatere filen med oplysninger om skrivebordet, da du slukkede, og at den fil nu er beskadiget.

Du kan dog sikkert stadig redde de filer, du havde på skrivebordet, hvis de ikke også er blevet beskadiget ved slukningen af computeren. Jeg kan ikke hjælpe dig med, hvad du konkret kan gøre, men jeg er sikker på, at du kan få hjælp i et af de to nedenstående forummer:

http://ubuntudanmark.dk/forum
http://www.linux-abc.dk/phpBB3/index.php
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: HJÆLP, hele mit skrivebord er væk... :(

Indlægaf Jan Krag » man maj 30, 2011 10:54

Hej
Du kan starte op med en Live-udgave af fx Ubuntu - en Live-CD, og i den, kan du se de filer, der er på computeren, og derfra kopiere filerne til en USB-nøgle eller USB-harddisk, eller til en CD/DVD
Når du starter Live-CD'en op, er det uden at påvirke det, der er på harddisken.
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag
 
Indlæg: 508
Tilmeldt: søn jun 11, 2006 21:29

Re: HJÆLP, hele mit skrivebord er væk... :(

Indlægaf linux-abc.dk » man maj 30, 2011 21:36

starbits skrev:I morges satte jeg computeren til at opdatere, og den skriver på et tidspunkt noget med at nu kunne jeg få det hele på dansk, det var jeg glad for den skrev da min nederste "bundlinje" (ved ikke hvad den hedder) havde jeg fået slettet på et tidspunkt, altså det med "steder", "programmer" osv, og da jeg med MEGET besvær fik det frem igen stod det på engelsk. Jeg fik aldrig det hele frem, kun "programmer, steder og system". Jeg fik så dansk på i morges og den bad ikke om en genstart. Alt så ud som normalt men med dansk tekst.
Men jeg har så siden jeg kun har haft de tre ting i bunden (programmer, steder og system), måtte slukke computeren ved at trykke på den blå knap oppe i venstre hjørne af computeren.


Det der er forsvundet fra dit panel er "Indikatorpanelet" - højreklik på dit panel og vælg "Tilføj til panel" og der vælger du
Tilføj_til_panel.png
trykker på "Tilføj", så får du din slukknap tilbage. Hvis det skulle ske for dig en anden gang så tryk Ctrl+Alt+ Del - så vil menuen med "Log af, Genstart, Luk ned osv" komme frem.

Da jeg tænder computeren til aften får jeg et chok, nemlig at ALT på mit skrivebord er væk..
Jeg går så ind i min mail for at vedhæfte en fil og ser om jeg den vej kan finde noget på mit skrivebord, men der er stadig intet.
Jeg er meget ked af mine ting på skrivebordet er væk, da der lå nogle ret vigtige filer og billeder der.
Er der en mulighed for at gendanne og hvis ja hvordan ?

Håber nogen kan hjælpe, for det er yderst vigtigt for mig at få fat i disse dokumenter igen..
På forhånd tak.

Ps, har Ubuntu 10.04 LTS så vidt jeg husker..


Jeg har endnu aldrig været ude for at filer er forsvundet ved en hård nedlukning - men det kan selvfølgelig ske. Har du prøvet at kigge i "Steder > Skrivebord (mappen kan der hedde Desktop)" :?: - eller har du prøvet at søge på filnavnet på en af de filer du mener er forsvundet :?:
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk
 
Indlæg: 225
Tilmeldt: man aug 03, 2009 21:13
Geografisk sted: Syddjurs


Tilbage til Ubuntu Linux

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster

cron