Installation af Ubuntu vha USB

Her kan du få hjælp til problemer med Linux-distributionen Ubuntu.

Installation af Ubuntu vha USB

Indlægaf melll » tors maj 26, 2011 21:12

Jeg har netop købt en brugt Dell D520 laptop som er fuldstændig renset og derfor ikke har noget styresystem. Jeg vil gerne installere Ubuntu på den men der er intet CD-drev. Jeg læste et
lignende indlæg, men blev lidt fortabt undervejs i løsningen. Søger lidt "trin-for-trin" assistance
til installationen.
Melll
melll
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: tors maj 26, 2011 21:07

Re: Installation af Ubuntu vha USB

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors maj 26, 2011 21:42

Du skriver ikke, hvilken løsning du har prøvet, og hvor du gik i stå.

Prøv at hente unetbootin herfra:
http://unetbootin.sourceforge.net/

Du skal hente en version til det styresystem, som du bruger i øjeblikket (fx Windows).

Programmet kan hente Ubuntu - og en lang række andre Linux-udgaver - hvorefter det kan lave en USB, som der kan bootes på. USB'en skal så blot sættes i Dell'en, som så skal startes. Bemærk, at Dell'en skal kunne boote på USB. Du skal muligvis ind i computerens BIOS for at opsætte dette.

Hvis du går i stå med ovenstående, så fortæl os nøjagtigt, hvor du går i stå, altså hvad det sidste der lykkedes er, og hvad der kikser. Får du fejlmeddelelser, så giv os de ordrette meddelelser.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Installation af Ubuntu vha USB

Indlægaf melll » søn maj 29, 2011 19:02

Hej Kim.
Jeg har fået downloaded Ubunto til et USB stik vha din vejledning - tak for det!
Jeg sætter den i laptop'en og der sker følgende:
"the amount of system memory has changed. If you did not change your memory..... To resolve this issue, try to reseat the memory"

Efter et minuts tid, ændrer skærmbilledet til følgende:
"This computer system xxxxxxxx, is protected by a password authentication system. You cannot access the data on this computer without the corect password. Please type in the system and authentication password and press enter."

Og lidt efter slukker laptop'en.
Har du noget bud på hvad jeg gør ved det?
USB'en har ingen effekt.
Melll
melll
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: tors maj 26, 2011 21:07

Re: Installation af Ubuntu vha USB

Indlægaf Kim Ludvigsen » man maj 30, 2011 9:39

melll skrev:"the amount of system memory has changed. If you did not change your memory..... To resolve this issue, try to reseat the memory"


Computeren betragter åbenbart USB'en som ekstra RAM.

melll skrev:Efter et minuts tid, ændrer skærmbilledet til følgende:
"This computer system xxxxxxxx, is protected by a password authentication system. You cannot access the data on this computer without the corect password. Please type in the system and authentication password and press enter."


Jeg kan se, at andre har haft problemer med adgangskode på en Dell D520. Løsningen skulle være at åbne computeren, fjerne CMOS-batteriet - lille rundt batteri, der ligner et batteri til et ur eller høreapparat. Boote computeren, altså uden batteri. Slukke igen, sætte batteriet i og boote. På den måde skulle BIOS blive nulstillet, og du skulle nu kunne boote uden krav om adgangskode.

Næste skridt bliver understøttelse af boot på USB. Det er ikke sikkert, computeren har dette fra starten af, så du muligvis skal have opgraderet BIOS.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Installation af Ubuntu vha USB

Indlægaf Kim Ludvigsen » man maj 30, 2011 9:55

Hvis du ikke er meget for at åbne computeren, så kan du også prøve at kontakte Dell support. De har mulighed for at hjælpe med at fjerne kravet om adgangskode, uden at computeren skal åbnes. Jeg ved dog ikke, om det er noget, de gør gratis.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49


Tilbage til Ubuntu Linux

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron