Kompilering af programmer

Her kan du få hjælp til problemer med Linux-distributionen Ubuntu.

Kompilering af programmer

Indlægaf kent t » tirs jul 05, 2011 15:04

Hejsa.

Jeg har kørt forskelligt Linux i et par år nu, det er fedt. Gider ikke med i fanboy-klubben, både Win og Mac er fine, men kan rigtig godt lide mange ting ved Linux.

Jeg bruger Kubuntu 4.6.2 det er alligevel den tak federe end Ubuntu 10.04 LTS jeg brugte før. 11.04 er bandlyst her, sikke noget l...!

Spørgsmål:

Hvordan kompilerer man programmer? Fra sådan en tar-dimsedutdat-fil? bz2 eller gz? Der er så mange tilsyneladende fede programmer som man ikke kan prøve, hvis ikke man ved hvordan.

Og ja, jeg er ligeglad med om jeg skal formattere computeren tre gange om dagen, jeg har været med siden Win 3.1, og jeg gemmer intet på min pc, der ikke må forvinde for evigt.

Venlig hilsen

Kent Thomsen
kent t
 

Re: Kompilering af programmer

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jul 05, 2011 15:25

Findes de fleste programmer ikke i en kompileret udgave? Jeg er i hvert fald ikke stødt på nogle, som man selv skal kompilere - det var værre i gamle dage.

Jeg ved ikke med Kubuntu, men du har sikkert allerede de nødvendige programmer installeret til at kompilere, det er vist typisk programmet make man bruger. Men det kan være noget nørdet at kompilere, fordi der ofte er dependencies, og hvad ved jeg.

Hvis du ikke har problemer med engelsk, så prøv at tjekke denne side:
http://mrbook.org/tutorials/make/
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Kompilering af programmer

Indlægaf kent t » tirs jul 05, 2011 16:14

Hej Kim.

Hvis det er dig der er selve Ludvig:-) skal du godt nok først ha' en KÆMPE tak for dette site. Det har været til supermeget hjælp i.f.m. overgangen til Linux. Gode tutorials (uden fejl!) og et flydende og letlæst sprog, som det ikke er alle beskåret at betjene sig af. Og så har jeg ikke en gang været inde på alle de andre sider, som uden tvivl er lige så gode. Så mange tak for dét.

Hmmm, der tror jeg du fik mig på det forkerte ben, nu kan jeg pludselig ikke komme i tanker om et eneste program, her hvor jeg skal:-) Men i løbet af bare de seneste 14 dage har je været ind over nogle stykker, bl.a. en medieafspiller, husker ikke hvilken. Skal vende tilbage når jeg finder flere.

Men ud over dét, er det nu lissom osse en del af det hele at kunne denne manøvre. Jeg har intet imod det er nørdet, jeg startede med at nørde i Windows, da PC'en holdt sit indtog i musikstudier rundt omkring, hvor jeg har jhaft min gang som både udøver og tekniker i 30 år.

Jeg fandt dette link, som jo egentlig er meget fedt, men det passer bare ikke rigtig med det der står i min terminal, det er jo også lidt gammelt efterhånden:

http://www.tuxfiles.org/linuxhelp/softinstall.html

Jeg prøver at kigge dit link, hvis det virker vender jeg lige tilbage, andre kunne mugligvis også nyde godt af det.

Hold 'n' igang:-)

V.h. Kent Thomsen
kent t
 

Re: Kompilering af programmer

Indlægaf kent t » tirs jul 05, 2011 16:48

Øhmmm, jeg er bange for at det ikke rigtig hjalp noget:-) Det er lidt hen over hovedet på mig, men det er nu også lige som om der mangler noget.

Men jeg kom i tanker om nogle programmer. Hvis jeg vl have Flash til at køre på mit 64-bit system er jeg nødt til at gå make-vejen. Og mange temaer og f.eks. ikonsæt kommer bare som tar-filer af den ene eller anden slags.

Opera browser er LIGE kommet som .deb, men Ubuntu Tweak, som er meget fedt, skal også kompileres til kubuntu.

Jeg tror jeg prøver med mit eget link igen, måske det virker hvis jeg manipulerer det lidt:-)

Tak for svaret.

Vh Kent T
kent t
 

Re: Kompilering af programmer

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jul 05, 2011 16:54

Jo, det er mig, der er Ludvig.

Jeg har kun prøvet at kompilere en enkelt gang, og det lykkedes aldrig. Men det var nu også et af de mere avancerede programmer, så det havde måske været noget andet med et mere simpelt program. Vær opmærksom på, at selvom et programs hjemmeside ikke har en færdig kompileret udgave, så kan den muligvis findes andre steder. Det gælder fx flere projekter på sourceforge.

Flash skulle findes i en test-udgave i 64-bit fra Adobe.

Jeg tror, du får blandet lidt sammen med hensyn til tar-filer. Tar-filer er blot pakkede filer, ligesom zip. Temaerne og ikonsættene skal sikkert blot pakkes ud og så kopieres til deres rette placering.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Kompilering af programmer

Indlægaf kent t » tirs jul 05, 2011 17:18

Ja, det er en smule langhåret, det dér kompilering:-)

Og jeg foretrækker da også .deb-filer, det er selvfølgelig altid både nemmest og sikrest.

Jeg ved godt, at .tar filer er en pendant til f.eks. .zip. Og .gz-typen er paket med gzip og .bz2 med bzip2. Og har lige fået en stor AHA ved at pakke en tar-fil med ikoner ud og vupti - der er de jo:-) Og så bare flytte dem, ja.

Hvis andre har det store forkromede overblik over kompilering for middel-øvede, er de naturligvis velkomne.

Og ellers tror jeg jeg skal kigge på det der hedder UE, det havde jeg aldrig hørt om.

Jaja, man skal lære så længe man lever. Og så længe man lærer, lever man...

God sommer.

Vh Kent T
kent t
 

Re: Kompilering af programmer

Indlægaf linux-abc.dk » lør jul 09, 2011 10:07

Hej
Hvis du virkelig har brug for at kompilere programmer selv er det her nok en bedre guide http://debianguiden.dk/wiki/Rekompilering_af_programmer

Jeg kan ikke forstå at du mener at skulle kompile flash selv for 64 bit, den har været tilgængelig ca. det sidste år i "Ubuntu Softwarecenter" - til gengæld tror jeg at du blander versionen af KDE-desktoppen og Kubuntu sammen
kent t skrev:Kubuntu 4.6.2
er der ikke noget der hedder - ikke at det har den store betydning i den her sammenhæng :wink:

Download og installation af temaer: Først så er der i øjeblikket lidt problemer med at der er nogen der uploader temaer til bla. Gnome look og KDE look som ikke er temaer men scripts der sletter din maskine så det anbefales at kigge filerne igennem inden at de bruges. Ellers så er temaer som regel nemme at installere ved at slæbe den hentede fil (uden at du behøver at pakke den ud) over i vinduet hvorfra at du vælger tema, så installerer det sig selv. Der findes også lidt temaer i "Synaptic pakkehåndtering" hvis du bruger dette som søgeparameter KDE theme og de er helt sikre at bruge.

Hvis du med UE mener Ultimate Edition, og du foretrækker KDE-desktoppen, skal du gå efter de ulige numre hvor du ved boot selv vælger om du vil ha' Kde, Gnome eller Xfse - seneste ulige er 2.9. De lige numre indholder kun Gnome (min foretrukne :) )
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk
 
Indlæg: 225
Tilmeldt: man aug 03, 2009 21:13
Geografisk sted: Syddjurs

Re: Kompilering af programmer

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jul 09, 2011 11:28

linux-abc.dk skrev:der er nogen der uploader temaer til bla. Gnome look og KDE look som ikke er temaer men scripts der sletter din maskine


Uf, det lyder slet ikke godt!
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49


Tilbage til Ubuntu Linux

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster

cron