Installering af programmer udenom programhåndtering

Her kan du få hjælp til problemer med Linux-distributionen Ubuntu.

Re: Installering af programmer udenom programhåndtering

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn aug 14, 2011 11:15

linux-abc.dk skrev:
Kim Ludvigsen skrev:Jeg fik måske rodet tingene sammen. Det var ikke bleading edge, jeg tænkte på.


hvis ikke det er bleeding edge, så ............... :wink:


Det var det, jeg mente med, at jeg fik rodet tingene sammen. :wink:

Problemet med de manglende opdateringer er selvfølgelig i forbindelse med de færdige versioner. Og det er vist hverken smøl eller afhængigheder, der er afgørende, men derimod en politik om, at man kun skifter til en nyere version af Firefox i forbindelse med en nyere version af styresystemet.

Og det holder simpelthen ikke sikkerhedsmæssigt. Man kunne måske undskylde det, hvis der var tale om en kabale, men browseren er et af de vigtigste programmer på computeren, og det er også et af de mest sårbare programmer på computeren.

Jeg er helt enig i, at med hensyn til beta- og alpha-versioner er man - og bør man være - "on your own".

Der skulle vist ske en ændring af politikken med hensyn til opdatering af Firefox, men hvornår det sker, og om det også kommer til at gælde for ældre versioner af de forskellige distributioner, ved jeg ikke.

Kører du stadig med Firefox 4? Firefox 6 er for øvrigt lige på trapperne.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Installering af programmer udenom programhåndtering

Indlægaf linux-abc.dk » søn aug 14, 2011 13:28

Hej Kim

Lige den maskine (OK, OS - for jeg har en IcyBox og flere diske at skifte imellem med flere OS på hver disk) jeg sidder på nu er v. 3.6.18, andre steder bruger jeg v. 4.

Jeg har aldrig haft problemer med sikkerheden i min browser - ikke at jeg ved af, i hvert tilfælde - men nu er det jo heller ikke sådan at der aldrig kommer opdateringer til den for det gør der meget jævnligt, det er kun versions-opgraderinger der sjældent kommer, dvs. hvis jeg husker ret så er der kommet versions-opgradering i det system jeg har som er baseret på Ubuntu 10.04 LTS - der brugte jeg en del tid på at tilpasse UI'et til noget jeg kunne li' ( #§%&£ som alting efterhånden skal indrettes på mobiler og netbooks :twisted: ) - nå, men det er den her sag uvedkommende :wink: Jeg formoder at størstedelen af dem der ikke installerer ny version af deres OS hver gang der kommer sådan en, bruger LTS og så giver det egentlig god mening.
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk
 
Indlæg: 225
Tilmeldt: man aug 03, 2009 21:13
Geografisk sted: Syddjurs

Re: Installering af programmer udenom programhåndtering

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn aug 14, 2011 15:04

Jeg kender kun alt for godt det med nye versioner af styresystemer og ændring af UI. Det er en af grundene til, at jeg ikke har fået opgraderet min Mint 9. Men nu har jeg vist snart ikke så meget valg, min ene harddisk er ved at at stå af. Og det er selvfølgelig den harddisk, som indeholder alle styresystemerne, suk!

Nye versioner af Firefox indeholder også sikkerhedsrettelser, og endnu mere nu end tidligere. Din 3.6.18 er vist mere sikker end din 4'er. Der udsendes nemlig stadig sikkerhedsrettelser til 3.6'eren, men der udsendes ikke sikkerhedsrettelser til 4'eren. Eller rettere sagt, 5'eren og nu snart 6'eren er sikkerhedsopdateringerne til 4'eren. Hvis du leder på Mozillas side, kan du stadig hente 3.6'eren, men du kan ikke hente 4'eren.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Installering af programmer udenom programhåndtering

Indlægaf linux-abc.dk » søn aug 14, 2011 15:25

Kim Ludvigsen skrev:Men nu har jeg vist snart ikke så meget valg, min ene harddisk er ved at at stå af. Og det er selvfølgelig den harddisk, som indeholder alle styresystemerne, suk!


Så må du ud og købe en ny disk og igang med http://clonezilla.org/ eller, som jeg er blevet anbefalet http://www.backuphowto.info/linux-backup-hard-disk-clone-dd :wink:
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk
 
Indlæg: 225
Tilmeldt: man aug 03, 2009 21:13
Geografisk sted: Syddjurs

Foregående

Tilbage til Ubuntu Linux

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster

cron