Installering af programmer udenom programhåndtering

Her kan du få hjælp til problemer med Linux-distributionen Ubuntu.

Installering af programmer udenom programhåndtering

Indlægaf Jan Krag » fre aug 05, 2011 19:44

Hej
Ja hvis jeg downloader et program, til installation udenom programhåndteringen, og selv skal pakke det ud, til hvilken mappe, skal det så pakkes ud i ?
Jeg har prøvet, at hente den nyeste Seamonkey 2.2 og pakket den ud i Root - usr - lib og også i Root - /opt,
Men der er intet program bagefter.
Seamonkey 2.2 findes ikke i programhåndteringen, der er kun en gammel version.
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag
 
Indlæg: 508
Tilmeldt: søn jun 11, 2006 21:29

Re: Installering af programmer udenom programhåndtering

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre aug 05, 2011 20:12

Opt-mappen burde være god nok.

Har du haft administratorrettigheder, da du pakkede ud der? Og har du tjekket, om du har filerne liggende i mappen - typisk som en programundermappe, som det kendes i Windows.

Genvejen til programmet skal du selv lave, medmindre det hele leveres i en installationspakke.

Når du installerer uden om programhåndteringen, vil du heller ikke kunne se programmerne der efterfølgende.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Installering af programmer udenom programhåndtering

Indlægaf Jan Krag » lør aug 06, 2011 10:21

Hej Kim
Jeg har udpakket Seamonkey som Root-bruger til Root - opt og mappen Seamonkey er også i opt, men det er så genvejen, til at starte programmet, som jeg mangler.
Hvordan laver jeg den ?
Det med, at Seamonkey 2.2 mangler i programhåndteringen, er grunden til, at jeg vil prøve på, at installere uden om programhåndteringen.
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag
 
Indlæg: 508
Tilmeldt: søn jun 11, 2006 21:29

Re: Installering af programmer udenom programhåndtering

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør aug 06, 2011 12:11

Er det Ubuntu?

Jeg skriver lidt om at oprette en ny genvej til et program i menuen her:
http://kimludvigsen.dk/linux/paneler.php#tilpas_menuen

Et program skal typisk startes med den fil, der har samme navn som programmet - du kan se et eksempel med KompoZer på billedet på ovennævnte side.

Min guide er til Ubuntu 9.04, men det skulle vist fungere på samme måde i nyere versioner af Ubuntu.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Installering af programmer udenom programhåndtering

Indlægaf Jan Krag » lør aug 06, 2011 14:56

Hej
Nu er det delvis lykkedes, og alligevel ikke. Nu kan jeg ikke få adgang til Root - opt mappen, jeg har ikke de nødvendige rettigheder til at skrive i den mappe.
Jeg har så udpakket Seamonkey i Hentninger-mappen, og lavet genvejen dertil, og det virker, jeg kan starte Seamonkey 2.2 men det er ikke optimalt, på den anden side set, skal jeg jo selv opdatere programmet, så kan jeg ændre genvejen senere.
Det er Linux Mint
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag
 
Indlæg: 508
Tilmeldt: søn jun 11, 2006 21:29

Re: Installering af programmer udenom programhåndtering

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør aug 06, 2011 16:25

Du skal kun have adgang til opt-mappen, når du pakker ud. Udpakningen skal gøres med administratorrettigheder, men du skal ikke have administratorrettigheder for at kunne køre programmet eller for at oprette en genvej.

Medmindre du har hentet en portable version af Seamonkey, men det er nok ikke så sandsynligt.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Installering af programmer udenom programhåndtering

Indlægaf Jan Krag » lør aug 06, 2011 16:43

Hej Kim
Ja, det er rigtigt, i går udpakkede jeg som Root til Root - opt mappen, men inden jeg slukkede computeren i går, da slettede jeg alt, for at prøve igen i dag, og i dag, kan jeg ikke få lov til at udpakke Seamonkey til Root - opt mappen, fordi jeg i dag ikke har skriverettigheder til at skrive i den mappe, men som sagt, det virker nu, jeg kan åbne og bruge Seamonkey 2.2 den ligger bare i Hentninger mappen.
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag
 
Indlæg: 508
Tilmeldt: søn jun 11, 2006 21:29

Re: Installering af programmer udenom programhåndtering

Indlægaf linux-abc.dk » lør aug 06, 2011 19:09

Hej
Som regel kan det godt betale sig at læse "README"-filen :wink: I den står blanadt andet:


==========================================================================

= = = = = = = = = = = = = SeaMonkey Read Me = = = = = = = = = = = = = =

==========================================================================


==========================================================================

System Requirements

==========================================================================

* Linux

- The following minimum library versions (or compatible) are required:
GTK+ 2.10, GLib 2.12, Pango 1.14, X.Org 1.0.
Red Hat Enterprise Linux 5, Fedora Core 6, ubuntu 6.10 ("Edgy"),
Debian "Lenny", and openSUSE 10.2 (or later) installations should work.
- Intel Pentium class processor or better (500 MHz or faster recommended)
- 128 MB RAM
- 50 MB free hard disk space


==========================================================================

Installation Instructions

==========================================================================

Note that the installation instructions use the bash shell. If you're not
using bash, adjust the commands accordingly.

Install into a clean (new) directory.
Installing on top of previously released builds may cause problems.

Note: These instructions do not tell you how to build SeaMonkey.
For info on building SeaMonkey from the mozilla.org source code, see

http://developer.mozilla.org/en/Build_Documentation


Installation Instructions
-------------------------------

Note: There is no installer available, but just extracting the tar.bz2
to the default directory (usually /usr/local/seamonkey) achieves the
same result as an installer would.

To install SeaMonkey by downloading the tar.bz2 file:

1. Create a directory named "seamonkey" (mkdir seamonkey) and change
to that directory (cd seamonkey).

2. Click the link on the website you're downloading SeaMonkey from to
download the package (seamonkey*.tar.bz2) file into the seamonkey
directory.

3. Change to the seamonkey directory (cd seamonkey) and decompress the
file with the following command:

tar jxvf sea*.tar.bz2

This creates a "seamonkey" directory under your seamonkey directory.

4. Change to the seamonkey directory (cd seamonkey).

5. Run SeaMonkey with the following run script:

./seamonkey


To hook up SeaMonkey complete with icon to the GNOME Panel,
follow these steps:

1. Click the GNOME Main Menu button, open the Panel menu, and then open
the Add to Panel submenu and choose Launcher.

2. Right-click the icon for SeaMonkey on the Panel and enter the
following command:

directory_name./seamonkey

where directory_name is the name of the directory you downloaded
SeaMonkey to. For example, the default directory that SeaMonkey
suggests is /usr/local/seamonkey.

3. Type in a name for the icon, and type in a comment if you wish.

4. Click the icon button and type in the following as the icon's location:

directory_name/chrome/icons/default/default.png

where directory_name is the directory where you installed SeaMonkey.
For example, the default directory is
/usr/local/seamonkey/chrome/icons/default/default.png.
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk
 
Indlæg: 225
Tilmeldt: man aug 03, 2009 21:13
Geografisk sted: Syddjurs

Re: Installering af programmer udenom programhåndtering

Indlægaf Jan Krag » lør aug 06, 2011 19:59

Hej
Tak, jeg forstår ikke så meget af det udenbyske, men nu har jeg placeret Seamonkey i usr - local - seamonkey og den virker.
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag
 
Indlæg: 508
Tilmeldt: søn jun 11, 2006 21:29

Re: Installering af programmer udenom programhåndtering

Indlægaf Jan Krag » lør aug 13, 2011 17:14

Hej
Bare lige for at afslutte:

Yes, Aurora is now 7.0a, i.e Firefox 7 Alpha, and Nightly (you can try/use it also if you are brave enough) is the future Firefox 8... A Beta of Firefox 6 is released. But I don't see the need for Aurora packages. You just need to download it from http://www.mozilla.com/en-US/firefox/channel/, extract it somewhere in your /home and click on the file named "firefox" which is inside the folder created during decompression. You can make a shortcut on your desktop, in your menu or your panel if you want/like. Aurora updates itself automatically, if you check this option in the Preferences, or by hand with a click on "Look for updates" in the window "About Aurora" in the Help menu. There is an update every day. And Aurora will find and use your current Firefox profile in your system, in your /home. Really, a distribution package, whatever the distrib, a PPA or other is absolutely useless... :roll:
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag
 
Indlæg: 508
Tilmeldt: søn jun 11, 2006 21:29

Re: Installering af programmer udenom programhåndtering

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør aug 13, 2011 18:05

Det er da altid noget, at Mozilla kan finde ud af det, når Linux-distributørerne ikke kan.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Installering af programmer udenom programhåndtering

Indlægaf linux-abc.dk » lør aug 13, 2011 23:52

Kim Ludvigsen skrev:Det er da altid noget, at Mozilla kan finde ud af det, når Linux-distributørerne ikke kan.


:?: :?: Altså, spørgsmålet var: "Installering af programmer udenom programhåndtering" og taget i betragtning at en del af sikkerheden i Linux beror på sikre kilder og at pakkehåndteringen sørger for at holde styr på afhængigheder, så kan du ikke klandre "Linux-distributørerne" noget i den sammenhæng.
Man skal være klar på at det er nødvendigt at ha' eller indhente den nødvendige viden selv, hvis man vil køre "bleeding edge" samt at det er dumt at bruge alfa eller beta versioner medmindre man vil være med til at teste og indsende bugreporter.

8)
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk
 
Indlæg: 225
Tilmeldt: man aug 03, 2009 21:13
Geografisk sted: Syddjurs

Re: Installering af programmer udenom programhåndtering

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn aug 14, 2011 3:35

linux-abc.dk skrev:
Kim Ludvigsen skrev:Det er da altid noget, at Mozilla kan finde ud af det, når Linux-distributørerne ikke kan.


:?: :?: Altså, spørgsmålet var: "Installering af programmer udenom programhåndtering" og taget i betragtning at en del af sikkerheden i Linux beror på sikre kilder og at pakkehåndteringen sørger for at holde styr på afhængigheder, så kan du ikke klandre "Linux-distributørerne" noget i den sammenhæng.
Man skal være klar på at det er nødvendigt at ha' eller indhente den nødvendige viden selv, hvis man vil køre "bleeding edge" samt at det er dumt at bruge alfa eller beta versioner medmindre man vil være med til at teste og indsende bugreporter.

8)


Jeg fik måske rodet tingene sammen. Det var ikke bleading edge, jeg tænkte på. Jeg tænkte på det sikkerhedsmæssigt pinlige i at Linux er mere usikkert end Windows, fordi man ikke kan finde ud af at holde så vigtigt et program som browseren opdateret gennem de sikre kilder.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Installering af programmer udenom programhåndtering

Indlægaf Jan Krag » søn aug 14, 2011 9:56

Hej
Det er brugsanvisningen, som jeg kan bruge, og den passer jo også til den nyeste Firefox-stable på dansk, og installeret udenom pakkehåndteringen.
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag
 
Indlæg: 508
Tilmeldt: søn jun 11, 2006 21:29

Re: Installering af programmer udenom programhåndtering

Indlægaf linux-abc.dk » søn aug 14, 2011 10:48

Kim Ludvigsen skrev:Jeg fik måske rodet tingene sammen. Det var ikke bleading edge, jeg tænkte på. Jeg tænkte på det sikkerhedsmæssigt pinlige i at Linux er mere usikkert end Windows, fordi man ikke kan finde ud af at holde så vigtigt et program som browseren opdateret gennem de sikre kilder.


Jan Krag skrev:Aurora is now 7.0a, i.e Firefox 7 Alpha, and Nightly (you can try/use it also if you are brave enough) is the future Firefox 8
hvis ikke det er bleeding edge, så ............... :wink:
Jan Krag skrev:Seamonkey 2.2 findes ikke i programhåndteringen, der er kun en gammel version.
som regel er der en grund til at pakker ikke er opdateret i pakkehåndteringen - uopfyldte afhængigheder som oftest, men det kan ske at det er smøl (læs mangel på hænder og tid) der er grunden. Der skeles også til i prioriteringen om en ny version bringer vigtige sikkerhedsopdateringer eller kun er mere kosmetisk, men den skal nok komme på et tidspunkt. :)

Ang. opdatering af programmer man installerer selv uden om pakkehåndteringen !. Hvis ikke man har installeret igennem et repository ved systemet ikke hvor det skal kigge efter opdateringer, det har brug for en sikker adresse at hente fra ( .deb, PPM, .rpm eller lign.)
I tilfældet Seamonkey 2.2 er det kun et spørgsmål om at anbringe installationen de rigtige steder, så kommer opdateringerne af sig selv når repoen når til det versionsnummer, men indtil da "is you on your own".

Vi er efterhånden så vant til bare at hælde ansvaret over på andre, men den går ikke her. :wink: Du henter styresystemet kvit og frit kan gøre med det stort set lige hvad du vil i de fleste linuxdistibutioner. Eneste krav for succes er at jo mere du "roder" med det, jo mere viden skal du selv ha'.
Strengt taget har jeg ikke haft et reelt behov for at installere noget som helst uden om pakkehåndteringen det sidste år 8) - at jeg har gjort det alligevel er ikke pga. behov men nysgerrighed og så er jeg selv ude om det hvis det går galt :roll:
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk
 
Indlæg: 225
Tilmeldt: man aug 03, 2009 21:13
Geografisk sted: Syddjurs

Næste

Tilbage til Ubuntu Linux

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron