kodeord til login i ubuntu

Her kan du få hjælp til problemer med Linux-distributionen Ubuntu.

kodeord til login i ubuntu

Indlægaf b12778 » man sep 22, 2014 11:55

Jeg er ved at prøve en DVD med ubuntu linux som jeg lige har downloadet, men den kræver et username og password. Hvor får jeg disse informationer fra?
Mvh

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; Trident/7.0; rv:11.0) like Gecko
b12778
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: man sep 22, 2014 11:39

Re: kodeord til login i ubuntu

Indlægaf Kim Ludvigsen » man sep 22, 2014 12:10

Normalt skulle du ikke blive bedt om brugernavn og adgangskode, når du booter på DVD'en, men det kan i nogle tilfælde ske. Og det er du så åbenbart rendt ind i. Prøv med brugernavnet ubuntu og en tom adgangskode. Hvis du har hentet DVD'en et andet sted end på Ubuntus egen side, så hent den der i stedet.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: kodeord til login i ubuntu

Indlægaf b12778 » man sep 22, 2014 14:04

Tak for et hurtigt svar. Systemet accepterede " ubuntu" og blank password, men efterfølgende er systemet "frosset". Jeg vil prøve igen forfra. Jeg prøver fra en DVD før jeg installere. Jeg skal anvende ubuntu linux til at finde data på en hard disk, som sidder i en Omega Home Network hard Disk, som jeg ikke mere kan komme i kontakt med og via det installerede setup. Hard disken vil jeg tage ud og sætte ind i min stationære PC og prøve at få adgang til data via ubuntu linux.

Mvh
b12778
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: man sep 22, 2014 11:39

Re: kodeord til login i ubuntu

Indlægaf Kim Ludvigsen » man sep 22, 2014 14:33

Hvis den fryser, kan den være fordi, der er noget i din computer, som ikke er kompatibelt med Ubuntu. Du kan evt. prøve med en anden Linux-distribution i stedet. Du behøver for øvrigt ikke at installere Linux for at prøve at få adgang til harddisken, det kan du sagtens gøre, når du booter op på DVD'en.

Jeg har tidligere med held kunnet bruge Linux Mint i et tilfælde, hvor jeg ikke kunne installere Ubuntu, men der findes Linux-versioner, hvor der er større forskelle end mellem de to. Andre herinde kan måske komme med bud på, hvad der vil være brugbart - også med tanke på formålet.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: kodeord til login i ubuntu

Indlægaf b12778 » tirs sep 23, 2014 13:45

Så lykkedes det, men desværre kun på min laptop. De to stationære kunne åbenbart ikke anvendes, den ene var lidt bedre end den anden, men de gik "i sort" begge 2 inden der kom noget anvendeligt frem på skærmen. Og Linux Mint gik helt i "panic", hvor den skrev mange linier med fejlkoder og ordet "panic".

Nu vil jeg prøve at demontere harddisken fra "Omega Home Network Hard Disk" og sætte den ind i en af de stationære PC, og forsøge at koble laptoppen til den PC via et USB kabel. Og så vil jeg se, om harddisken kan ses i Linux Mint. Laptoppens harddisk kunne jeg jo se og læse, når jeg accessede den fra Linux Mint.

Jeg skal nok give resultatet (godt eller dårligt) når jeg er igennem.

Mvh
b12778
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: man sep 22, 2014 11:39

Re: kodeord til login i ubuntu

Indlægaf linux-abc.dk » tirs sep 23, 2014 14:21

Kernel panic forekommer oftest hvis du prøver at køre eller installere en 64 bit version på en maskine kun kan køre 32 bit. Jeg har dog en enkelt maskine som kun vil køre 64 bit. Der er bundkort og dualcore-processor købt som bundle og er "klokket op" fra producentens side, den giver Kernel panic hvis jeg prøver med et 32 bit operativsystem - så det er ikke entydigt.
Senest rettet af linux-abc.dk ons sep 24, 2014 14:56, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk
 
Indlæg: 225
Tilmeldt: man aug 03, 2009 21:13
Geografisk sted: Syddjurs

Re: kodeord til login i ubuntu

Indlægaf b12778 » ons sep 24, 2014 9:34

Lige en hurtig bemærkning til Uffe vedrørende 64bit og 32 bit versioner.
Den Linux Mint jeg forsøgte at køre hed ("linuxmint-17-mate-dvd-32bit.iso"), hvorfor jeg troede det var en 32bit version, men den "panic'ede", hvorimod da jeg kørte den på min bærbar 64bit, kørte den upåklageligt. Mærkeligt.
Så nu må jeg finde en rigtig Linux Mint 32bit version.
I øvrigt kunne jeg åbenbart ikke forbinde min bærbar til en stationær via et USB kabel og se den stationæres hard disk.
Mvh
gunnar
b12778
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: man sep 22, 2014 11:39

Re: kodeord til login i ubuntu

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons sep 24, 2014 10:04

Hvad har du normalt af styresystem på den stationære? Kan du ikke bare boote på det, når du har sat den problematiske harddisk ind i computeren?

For at forbinde med et USB-kabel, skal du bruge et specielt kabel, ikke et almindeligt USB-kabel. Og det vil kun virke, hvis begge computere er tændte og virker. Og hvis den stationære alligevel er tændt og virker, så kan du jo bare tjekke harddisken der.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: kodeord til login i ubuntu

Indlægaf b12778 » ons sep 24, 2014 10:50

Den stationære og den bærbare kører begge Windows7.
Den problematiske Hard disk sidder som tidligere omtalt i en "Iomega Home Media Network Hard Drive" (NAS), og citat "this is a Network drive with a Linux based system on it, data may be retrievable by using Linux software and by connecting the drive using a esata connection (but this will void the warranty as you have to take the drive out of its casing")
Derfor er min plan, at når jeg får fundet et Linux system, som kan køre på den stationære (for i den kan jeg jo indsætte den problematiske hard disk) og så accesse den via DVD Linux, og så få flyttet mine data og billeder.
P.t. køre Linux mint på min bærbar 64bit, som beskrevet tidligere, men den kan jeg jo ikke sætte hard disken i, så nu vil jeg lede efter en 32bit version til den stationære.
Mvh
Gunnar
b12778
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: man sep 22, 2014 11:39

Re: kodeord til login i ubuntu

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons sep 24, 2014 11:19

Der er måske en nemmere løsning. Du kan installere en driver i din Windows på den stationære, der gør det muligt at læse harddisken.

Prøv at installere denne, så skulle du kunne se filerne og kopiere dem direkte i din Windows:
http://www.diskinternals.com/linux-reader/
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: kodeord til login i ubuntu

Indlægaf b12778 » ons sep 24, 2014 13:42

Tak, den vil jeg prøve, og vender tilbage med resultatet, men vær venligst tålmodig, der går nok nogle dage, pga de "operationelle" indgreb.

Mvh
Gunnar
b12778
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: man sep 22, 2014 11:39

Re: kodeord til login i ubuntu

Indlægaf b12778 » tirs sep 30, 2014 15:16

Afslutning på sagen:

Da jeg ikke kunne få installeret harddisken i min stationære PC pga forældede ID sata kabler (det er de store stik) afleverede jeg harddisken til en tekniker, som kort efter erklærede, at harddisken var fejlbehæftet ifølge diverse fejlmeddelelser.

Han forsøger nu at finde nogle anvendelige data på harddisken, hvilket åbenbart er vanskeligt.

I øvrigt nævnte han at de fleste ”NAS-systemer” anvender Linux baserede systemer, så det var ikke ukendt for ham.

Mange tak for jeres råd og vejledninger, som jeg lærte en del af.

Mvh
Gunnar
b12778
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: man sep 22, 2014 11:39


Tilbage til Ubuntu Linux

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron