Iconer

Her kan du få hjælp til problemer med Linux-distributionen Ubuntu.

Iconer

Indlægaf ole_dk » tirs nov 14, 2023 12:42

Jeg har pludselig fået en stribe ikoner på min Ubuntu baggrund. De viser mine biblioteker.
Hvordan fjerner jeg dem, da jeg gerne vil have en "ren baggrund" ?

Mozilla/5.0 (X11; Ubuntu; Linux x86_64; rv:109.0) Gecko/20100101 Firefox/119.0
ole_dk
 

Re: Iconer

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs nov 14, 2023 13:17

Hej Ole

Løsningen afhænger lidt af, hvad det er for nogle ikoner. Hvis det blot er genveje til mapperne, kan du roligt slette dem. Men hvis du på en eller anden måde har fået mapperne flyttet ud på Skrivebordet, så skal du endelig ikke slette dem, for så mister du dine data.

Så du skal altså have fundet ud af, hvad ikonerne dækker over, genveje eller rigtige mapper. Jeg bruger en anden Linux, men hos mig har genveje en lille pil øverst til højre for mappen, som du kan se på mappen til højre på nedenstående billede. Måske din Linux gør noget lignende.

mapper.png
mapper.png (9.36 KiB) Vist 367 gange


Hvis du ikke har pile eller lignende, så prøv at åbne mappens egenskaber via et højreklik, så vil du sikkert der kunne se den rigtige sti til mappen. Hvis der står noget med Skrivebord (hvis du har en dansk Linux), så skal du endelig ikke slette dem.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Iconer

Indlægaf ole_dk » tirs nov 14, 2023 13:54

Hej Kim

Tak for svar.

Jeg brugte Dansk Ubuntu ver. 22.04 og jeg tror, at det som skete, var at "Skrivebord", "Skabeloner" og "Offentlig" forsvandt (jeg mener ikke, at det var mig som forsvandt dem). I dag har jeg opgraderet til ver. 23.04 og dernæst ver. 23.10 men "fejlen" fulgte med. Tidligere har baggrunden vist indholdet af "Skrivebord" og hvis det var tomt var baggrunden det også og jeg kunne vælge visning til / fra i indstillingerne.

Jeg kan ikke finde ud af at indsætte et skærmbillede her, men ikonerne ligner mest din venstre,
ole_dk
 

Re: Iconer

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs nov 14, 2023 14:15

Prøv at højreklikke på ikonerne, og vælg så Egenskaber. I min Linux Mint kan jeg se, om det er en rigtig mappe, eller om det er en genvej. Hvis det er en genvej, har jeg et punkt, der hedder Henvisningsmål, ud for hvilket der står, hvor mappen reelt ligger.

Hvad er det for nogle mapper? Jeg tænker på, hvad de hedder, og hvilken slags filer, der ligger i dem?

Indsættelse af billede:
Når du skriver et indlæg: Under knapperne Gem kladde, Vis prøve og Udfør har du to faneblade, klik på fanebladet Upload af vedhæftede filer. Du får nu vist en Gennemse-knap, som du kan bruge til at finde filen med dit skærmbillede (det skal være i formatet JPG eller PNG). Efter du har valgt filen, skal du klikke på knappen Tilføj filen. Og endelig skal du klikke på vis Inline. Alternativt er du velkommen til at sende et skærmbillede til mig i en mail ([email protected]), så kan jeg evt. indsætte det her i forummet.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Iconer

Indlægaf Gæst » tirs nov 14, 2023 14:29

Hej Kim

Det er alle mine dir. under /home/ole/

Jeg prøvede at oprette et testdir og kopiere et par filer til det. Så slettede jeg og det hele forsvandt, så ikonerne dækker over rigtige mapper.

Det skulle da være muligt, at vælge visningen til / fra.
Gæst
 

Re: Iconer

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs nov 14, 2023 16:04

Jeg er ikke sikker på, om jeg forstår dig korrekt. Hvis du opretter en testmappe direkte under hjemmemappen, altså fx /home/ole/testmappe - vises den så på Skrivebordet?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Iconer

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs nov 14, 2023 16:12

Hvis dit svar til forrige indlæg er "Ja", så har jeg fundet en med samme problem - og en løsning.

Du har tilsyneladende fået angivet hjemmemappen til at vises i stedet for Skrivebordet. Løsningen er at oprette mappen Skrivebord - hvis den ikke allerede eksisterer - og så angive den som baggrund på skærmen.

I et terminal-vindue:

mkdir -p $HOME/Skrivebord

Det opretter mappen Skrivebord, hvis den ikke findes i forvejen.

xdg-user-dirs-update --set DESKTOP $HOME/Skrivebord

Det angiver mappen Skrivebord som baggrund på skærmen.

Du skal logge ud og logge ind igen, før det får effekt.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Iconer

Indlægaf ole_dk » tirs nov 14, 2023 18:19

Hej Kim

Således udført og det ser ud til at virke. Tak for hjælpen.

Jeg ved ikke hvem der løb med min tomme skrivebordsmappe.

/ Ole
ole_dk
 

Re: Iconer

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs nov 14, 2023 20:28

Det er nok nisserne, der er tidligt på færde i år. :lol:
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49


Tilbage til Ubuntu Linux

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron