virtuel hukommelse

Her kan du dele tips og tricks til computeren eller internettet med andre brugere i forummet.

virtuel hukommelse

Indlægaf bsp » fre jan 21, 2011 13:57

Hej.
Når nu ens maskine er blevet langsom og den skriver der ikke er mere virtuel hukommelse, hvad betyder det så. Hvad gør man.
Jeg har slettet en del af de filer jeg havde på maskinen men det hjælper ikke.
Mvh.
Bjarne :(
bsp
 

Re: virtuel hukommelse

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre jan 21, 2011 14:24

Virtuel hukommelse er plads på harddisken som Windows bruger, hvis det ikke har RAM nok. Du kan løse problemet på to måder:

Indsæt mere RAM i computeren. Det har den fordel, at RAM er meget hurtigere end den virtuelle hukommelse på harddisken, så computeren vil føles hurtigere. Spørgsmålet er så, om du kan få RAM til din computer, og om der er plads til det på bundkortet. Det har lidt at gøre med, hvor gammel computeren er, og hvor meget RAM, du allerede har.

Du kan ændre i indstillingerne og angive mere virtuel hukommelse. Det betyder, at Windows ikke løbende behøver at udvide pladsen for virtuel hukommelse, så du slipper for pauser, mens der udvides. Du kan få nærmere anvisninger hertil, hvis du fortæller, hvilken Windows du har.

En tredje mulighed er at undlade at starte programmer, som du alligevel ikke bruger, og som blot ligger og beslaglægger din RAM. Det er ikke usædvanligt, at programmer indeholder et lille ekstra program, der enten gør det hurtigere at starte hovedprogrammet, eller som ligger og tjekker for nye versioner - eller noget helt tredje.

Du kan læse, hvordan du tjekker RAM-forbruget, og dermed om det kan betale sig at indsætte mere RAM, og hvordan du forhindrer automatisk opstart af unødvendige programmer, samt om andre tiltag, der kan gøre din computer hurtigere, på denne side og i den tilhørende trin for trin-guide:
http://kimludvigsen.dk/tips-windows-hur ... indows.php
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: virtuel hukommelse

Indlægaf bsp » fre jan 21, 2011 17:46

1000 tak for oplysningerne, jeg vil sætte mig til at "rode" med problemet.
Mvh.
Bjarne. :D
bsp
 

Re: virtuel hukommelse

Indlægaf bsp » fre jan 21, 2011 17:50

Jeg glemte at fortælle at det er Windows XP jeg har.
Mvh.
Bjarne.
bsp
 

Re: virtuel hukommelse

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs feb 01, 2011 16:18

Hvis du vil øge den plads, der som standard afsættes til virtuel hukommelse, så skal du højreklikke på Denne computer og vælge Egenskaber. På fanen Generelt kan du for øvrigt aflæse mængden af RAM. Klik på fanen Avanceret => klik på knappen Indstillinger i feltet Ydeevne => klik på fanen Avanceret => klik på knappen Skift i afsnittet Virtuel hukommelse => Angiv det dobbelte af, hvad der i øjeblikket står ud for Størrelse ved start. Hvis der fx står 1524, så skriv 3048. Du kan evt. også fordoble tallet ud for Maksimal størrelse. Afslut ved at klikke på OK.

Men det vil stadig være en god ide at læse de tidligere nævnte sider. Hvis du ofte løber tør for RAM, så der skal bruges af den virtuelle hukommelse, vil du få en mærkbar hastighedsforøgelse ved at få sat mere RAM i computeren.


Senest placeret øverst af Anonymous tirs feb 01, 2011 16:18.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49


Tilbage til Tips & Tricks - bruger til bruger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron