begynderproblem - webside - KompoZer

Her kan du dele tips og tricks til computeren eller internettet med andre brugere i forummet.

begynderproblem - webside - KompoZer

Indlægaf webbo » man nov 11, 2013 12:26

Jeg bruger KompoZer, har brugt Kim Ludvigsens hæfte "Hjemmesider med KompoZer" og lavet eksemplet med de små kattekillinger. Jeg har også hentet og eksperimenteret med Kim's skabelon 1-3-1 . Her kan man klikke på "trykknapper" med 'side 1' , 'side 2' osv og få vist forskellige sider. Men disse sider vises i helt nye vinduer. Jeg ville gerne, at teksten fra disse sider blev vist i det midterste felt på grundsiden så knapperne stadig kunne ses. Hvordan gør man det?
Mvh. Bo

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:25.0) Gecko/20100101 Firefox/25.0
webbo
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: man nov 11, 2013 12:13

Re: begynderproblem - webside - KompoZer

Indlægaf Kim Ludvigsen » man nov 11, 2013 12:53

Hej Bo

Løsningen er at også lave knapperne på side to, tre osv. Den nemme måde at gøre det på er at bruge den første side som skabelon. Når du er færdig med siden, og du har gemt den, så åbner du den atter i KompoZer. Klik så på menupunktet Filer, og vælg Gem som. Gem siden som skabelon.html.

Du kan nu slette tekst og billeder på siden - undtaget det indhold, som du vil have på alle dine sider, fx menuknapper, logo, sidefod med dit navn osv. Gem siden.

Fremover kan du bruge skabelon.html som udgangspunkt for nye sider, indlæs skabelon.html, klik på menupunktet Filer, og vælg Gem som. Gem så siden med det ønskede navn for side to, fx hvalpe.html, og udfyld med den ønskede tekst og billeder. Afslut med at gemme siden.

Når du benytter Gem som, så husk altid at gøre det straks efter at have åbnet siden, så du ikke kommer til at slette eller ændre noget på den originale side, både når du laver skabelonen, og senere når du laver nye sider ud fra skabelonen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: begynderproblem - webside - KompoZer

Indlægaf webbo » man nov 11, 2013 13:22

Det var dog fantastisk hurtigt jeg fik et svar. Tak for det.
Jeg var selv ved at grave en løsning frem idet det for mig ser ud til, at rammer/frames kan bruges. Desværre understøtter KompoZer ikke denne løsning. Ulempen ved din foreslåede løsning må være, at når jeg så engang finder på et nyt punkt skal mange sider ændres, hvor løsningen med frames vel kræver færre ændringer.

Det er ret overvældende at starte webside programmering. Det er som at få en kasse Lego med en milliard klodser og så gå i gang med at bygge et Starwar-spaceship.

Men spændende!

Mvh. Bo
webbo
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: man nov 11, 2013 12:13

Re: begynderproblem - webside - KompoZer

Indlægaf Kim Ludvigsen » man nov 11, 2013 13:47

Hej Bo

Du skal endelig ikke bruge rammer! Jeg var lige ved at skrive lidt om rammer i mit forrige indlæg, men jeg ville ikke forvirre dig med unødig information, men nu får du den så alligevel:

Rammer var noget, man brugte tilbage midt i 90'erne, i dag er stort set alle gået væk fra dem, fordi de har en del ulemper. Når KompoZer ikke understøtter rammer, så er det et bevidst fravalg. Læs mere om ulemperne her:
http://kimludvigsen.dk/tips-internet-we ... php#rammer
Der er flere gode råd på den pågældende side, som du måske kan have glæde af.

Du har ret i, at det er besværligt, hvis du senere vil ændre et menupunkt. Der findes en meget god løsning på det problem, men det er måske en for stor mundfuld som begynder. Hvis du har mod på det, så prøv at se nærmere på denne side:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... in-php.php

Det er ikke helt så svært, som det måske umiddelbart kan virke, det er især afsnittet "Inkludering af filer", du skal koncentrere dig om.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: begynderproblem - webside - KompoZer

Indlægaf Kim Ludvigsen » man nov 11, 2013 13:54

Lige en tilføjelse. Ovennævnte metode til inkludering af filer benytter PHP. Det er kode, som afvikles på webserveren.

Der findes forskellige kodesprog til dette, så det er ikke sikkert dit abonnement på dit webhotel understøtter PHP, selvom det er det mest udbredte sprog. Måske det i stedet understøtter ASP. Du kan undersøge dette ved at tjekke funktionerne for dit abonnement eller ved at spørge webhotellets support.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: begynderproblem - webside - KompoZer

Indlægaf GruBe » man okt 20, 2014 12:11

Det er ikke helt så svært, som det måske umiddelbart kan virke, det er især afsnittet "Inkludering af filer", du skal koncentrere dig om.
Geo
GruBe
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: man okt 20, 2014 11:58


Tilbage til Tips & Tricks - bruger til bruger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron