thunderbird flytte mails til ekstern disk

Her kan du dele tips og tricks til computeren eller internettet med andre brugere i forummet.

thunderbird flytte mails til ekstern disk

Indlægaf Mikjær » ons aug 13, 2014 1:17

Hej!
Jeg bruger Thunderbird. Her har jeg oprettet et hav af mapper til min post for ikke at skulle tonsvis af post igennem for at finde noget bestemt.
Det virker meget fint, og jeg gemmer al væsentlig post over på en Ekstern disk med jævne mellemrum. Men jeg har et problem, - det tager en evighed, at slæbe al den post enkeltvis, mail efter mail, over i en anden mappe som kan sendes videre. Findes der en nem måde at klare det på?
Mikjær
 

Re: thunderbird flytte mails til ekstern disk

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons aug 13, 2014 2:06

Jeg forstår ikke, hvad du gør for at flytte mailene over på den eksterne disk. Gemmer du de enkelte mails som filer, som du så flytter over på den eksterne disk? Er formålet at have en backup?

Hvis det er for at have en backup:
Har du et backupprogram, du bruger til at lave backup af andre data, eller gemmer du også der manuelt?

For øvrigt, du behøver ikke at gemme i forskellige mapper for at gøre det nemt at finde mails. Du kan bruge Thunderbirds søgefunktion, der er meget effektivt. Det har jeg skrevet lidt om her:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... oegefeltet
Du har også mulighed for at påføre mærkater på de forskellige mails, hvilket også kan gøre det nemmere at finde dem. Jeg har skrevet lidt om brugen af mærkater her:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... #maerkater
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: thunderbird flytte mails til ekstern disk

Indlægaf Mikjær » ons aug 13, 2014 23:22

Back up! - Både og. Der er tale om jeg flytter mails i arkiv på den Externe disk. Så på en måde er det en back up, blot gider jeg ikke flytte revl og krat. Derfor har jeg forskellige faste mapper, i såvel Thunderbird som i f.eks Dokumenter, som jeg gemmer udvalgt materiale i. Egentlig bruger jeg ikke rigtig back up, men jeg flytter jævnligt, ofte dagligt, materiale over på Externe harddisk, således ligger der på PCen kun noget som kan undværes eller jeg nemt igen kan tilvejebringe, hvis uheldet skulle være ude.
Så længe det drejer sig om det der er gemt i Windows, er det jo ikke noget problem at flytte indholdet over i de tilsvarende mapper på den Externe harddisk. Værre går det med Thunderbird, da jeg må flytte hver enkelt mail, til tilsvarende mapper på Ex-disken. Ved Windows "tingene", kan man jo bare markere hele mappens indhold også flytte det på én gang. Det kan jeg ikke få Thunderbird til.
Grunden til jeg bruger mapper, er at jeg har rigtig mange kontakter, med omfangsrig korrespondance, som jeg ofte skal finde, ikke kun ældre, men gamle mails fra. Hvis der så er tale om omfangsrige kontakter, er det rart at have dem i én "æske", hvorimod de "mindre" mail- omfangsrige kontakter er samlet i mapper efter deres anliggende, f.eks. Motor, Forsikring m.v. Hvis en af disse så når et vist omfang, ja så får den da også en mappe.
Jeg har " leget" lidt med mærkater, og synes også de er smarte, men mit nuværende system synes jeg er nemmere at styre, idet Thunderbird jo selv sætter mapperne i alfabetisk orden, så jeg lynhurtigt kan finde en given mail frem. Men mærkaterne kunne jeg med tiden, anvende i de enkelte mapper, hvis det lader sig gøre. De kunne hjælpe med at sortere mappen, som jo er sorteret efter dato. Disse mapper indeholder både kladder, sendte mails og udkast.
Ps: Den Externe harddisk er så længe den er i brug, tilkoblet PCen via et sata- kabel, så den i den tid jo faktisk fungerer som en integreret del af PCen.
Mikjær
 

Re: thunderbird flytte mails til ekstern disk

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors aug 28, 2014 20:56

Mon ikke det er nemmest, at du blot laver en backup af alle mails i Thunderbird på én gang i stedet for blot at gemme nogle enkelte mails manuelt.

Det ville være bedst at bruge et backupprogram - også til dine andre data - men du kan også kopiere manuelt. Find din profil:
https://support.mozilla.org/da/kb/profi ... hunderbird
Gå en mappe op, og kopiér så mappen Profiles og alle dens undermapper over på den eksterne harddisk - bemærk, at Thunderbird skal være lukket, mens du kopierer, ellers risikerer du fejl i filerne.
Fordelen ved at kopiere hele profilen er, at du har kopi af alle mailene og samtidig også af dine kontoindstillinger og andre tilpasninger i Thunderbird. Og det er meget nemt at gendanne det hele, hvis din almindelige harddisk står af.


Senest placeret øverst af Anonymous tors aug 28, 2014 20:56.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49


Tilbage til Tips & Tricks - bruger til bruger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron