Dual boot - windows crashed, hvordan genoprette

Her kan du få hjælp til problemer med Linux-distributionen Ubuntu.

Dual boot - windows crashed, hvordan genoprette

Indlægaf Johan » man okt 24, 2011 14:43

Linux er SUPER og jeg anvender dual boot, for somme tider er jeg nødt til at bruge windows - men nu er der sket det, at windows er helt og aldeles crashed.
Kan jeg genoprette windows, uden at det skader linuxinstallationen? Jeg ville i givet fald bruge genoprettelses-dvd'en, som jeg lavede, da jeg havde anskaffet computeren (Vista). Men jeg har faktisk også mulighed for at nyinstallere windows7.
:roll:
Venlig hilsen med håb om hjælp
Johan

Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; da-DK; rv:1.9.2.23) Gecko/20110921 Ubuntu/10.04 (lucid) Firefox/3.6.23
Johan
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: tors okt 01, 2009 19:53

Re: Dual boot - windows crashed, hvordan genoprette

Indlægaf Kim Ludvigsen » man okt 24, 2011 15:08

Ved en geninstallation/nyinstallation af Windows vil du få overskrevet bootloaderen, så der i stedet bootes i Windows. Det er muligt at hente en iso-fil til at lave en CD/DVD, der kan reparere din bootloader. Jeg kan ikke lige huske navnet på den, jeg brugte sidste gang, jeg havde det behov, men det afhænger selvfølgelig også af, hvilken bootloader og hvilken version du bruger.

Tjek bootloader og version i din Linux, og søg så på navn/version og "repair", så burde du finde frem til noget brugbart.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Dual boot - windows crashed, hvordan genoprette

Indlægaf Jan Krag » man okt 24, 2011 15:28

Hej
Du kan bruge en boot-cd der hedder Super grub disk til at genoprette boot-loaderen, men du skal være opmærksom på, at når du installerer Windows, så overskriver den det gamle, der er i forvejen. Ubuntu 10.04 kan du godt installere uden at slette Home-mappen
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag
 
Indlæg: 508
Tilmeldt: søn jun 11, 2006 21:29

Re: Dual boot - windows crashed, hvordan genoprette

Indlægaf Johan » man okt 24, 2011 16:08

Allerførst tusind tak for så hurtige responser. Jeg er ikke nogen nørd, så jeg er nødt til at gå meget forsigtigt til værks.

Jan Krag skrev:Hej
Du kan bruge en boot-cd der hedder Super grub disk til at genoprette boot-loaderen, men du skal være opmærksom på, at når du installerer Windows, så overskriver den det gamle, der er i forvejen. Ubuntu 10.04 kan du godt installere uden at slette Home-mappen


Linux er helt upåvirket af windows-crash, så jeg vil helst ikke skulle reinstallere linux'en - det handler kun om windows, der kommer frem med lyseblå skærm med hvid "dødsdom-tekst".
Hvis jeg bruger Super grub disken til genoprettelse boot-loaderen, kan jeg så derefter installere windows uden at det påvirker min linux?
Når du skriver, at den "overskriver det gamle...", så mener du vel windows-afdelingen?
Johan
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: tors okt 01, 2009 19:53

Re: Dual boot - windows crashed, hvordan genoprette

Indlægaf Jan Krag » man okt 24, 2011 16:32

Hej
Ja, nu er jeg der hvor jeg må melde pas, jeg tror du skal installere Windows først, og der passe på, at det ikke overskriver det hele - altså hele disken, og derefter når Windows er installeret, så skal boot-loaderen genskabes, for at få kontakt med Linux - Ubuntu
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag
 
Indlæg: 508
Tilmeldt: søn jun 11, 2006 21:29

Re: Dual boot - windows crashed, hvordan genoprette

Indlægaf Kim Ludvigsen » man okt 24, 2011 18:51

Som Jan skriver, først Windows og så reparation af bootloader. Det var for øvrigt vist også Super Grub Disk, jeg brugte sidst. Men spørgsmålet er, om du i øjeblikket bruger Grub eller en anden bootloader. Der kan også være forskel på de forskellige versioner.

Og så skal du, som Jan påpeger, især være opmærksom på, at Windows ikke overskriver din Linux-partition.

Men spørgsmålet er, om det er nødvendigt at geninstallere. Har du prøvet at finde årsagen til den blå skærm? Den skulle gerne kunne give et fingerpeg om, hvad der er galt, ud fra fejlkoden. Måske det er noget, der kan repareres?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Dual boot - windows crashed, hvordan genoprette

Indlægaf Jan Krag » tirs okt 25, 2011 15:05

Hej
Jeg skrev tidligere, at Windows overskriver alt, det gælder både din Linux partition, hvis du ikke passer på, men også dine data i Windows, så husk, at lave backup af det, du vil beholde - sikkerhedskopi, som kan kopieres ind igen bagefter.
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag
 
Indlæg: 508
Tilmeldt: søn jun 11, 2006 21:29


Tilbage til Ubuntu Linux

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron