Ændre font (bogstavs) størrelse i Tb og Firefox

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Ændre font (bogstavs) størrelse i Tb og Firefox

Indlægaf Ole Rasmussen » tirs mar 08, 2016 17:30

Hej
Jeg har anskaffet mig en ny computer med Win 10 og 17,3" skærm. - Og flyttet Firefox og Thunderbird over på den, det fungere fint.

Men, med den store skærm fulgte der meget små bogstaver :-) Mit ? er, hvordan får man ændret dem til noget der kan ses uden 2 par briller og en lup ?
Det er ikke brødteksten der er problemet, det kan jo klares med de forskellige Zoom funktioner, men det er teksterne f.eks. i Thunderbird indholdsfortegnelse, emne oversigt m.v. Og jeg har selvfølgelig været inde og rette i "Font" størrelser til en større værdi, men det gør ingen forandringer, jo,på brødteksten, men det var jo ikke det der var meningen, og samme problem i Firefox. - Jeg har selvfølgelig også "Googlet" men uden brugbart resultat.

Nogen der har en god idé ? - På forhånd tak for svar !

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:45.0) Gecko/20100101 Firefox/45.0
m.v.h. Ole
Ole Rasmussen

Geografisk sted: 3370 Melby

Re: Ændre font (bogstavs) størrelse i Tb og Firefox

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs mar 08, 2016 20:50

Hej Ole

Der er muligt at ændre skriftstørrelsen (og typen) i dele eller hele eller dele af programmernes brugerflade. I nedenstående eksempler ændrer du størrelsen i hele brugerfladen
Åbn programmet Notesblok. Indsæt følgende tekst:

Kode: Vælg alt
@namespace url("http://www.mozilla.org/keymaster/gatekeeper/there.is.only.xul"); /* only needed once */

/* Global UI font */
* { font-size: 11pt !important;
}

Giv filen navnet userChrome.css og gem den med kodningen UTF-8. Lav en ny mappe og giv den navnet chrome. Læg filen i mappen chrome.
I Thunderbird: Åbn menuen Hjælp (Alt+H) og vælg Teknisk information. Klik på knappen 'Åbn mappe' i afsnittet Programinfo. Afslut Thunderbird. Anbring mappen chrome, i mappen du lige åbnede. Start Thunderbird.

Det er også muligt at vælge en skrifttype. Her er et eksempel:

Kode: Vælg alt
@namespace url("http://www.mozilla.org/keymaster/gatekeeper/there.is.only.xul"); /* only needed once */

/* Global UI font */
* { font-size: 10pt !important;
  font-family: Verdana !important; 
}

I ovenstående eksempel er skrifttypen Verdana brugt. Kombinationen af skrifttype og størrelse er en smagssag.

Det er muligt, at have forskellige skriftstørrelser og skrifttyper i forskellige dele af brugerfladen, men det kræver mere kode.
Det er samme fremgangsmåde i Firefox.

OBS! Jeg (Kim Ludvigsen) har rettet i dette indlæg. Mappen chrome skal være med små bogstaver, hvis man bruger Linux og vist også Mac.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs mar 08, 2016 22:05

Hej Ole

Jørgens løsning vil virke fint i Firefox og Thunderbird, men har du ikke også problemet i alle dine andre programmer? Årsagen er din nye skærm, der benytter en højere opløsning. Der er et par muligheder i Windows til at rette problemet i samtlige programmer.

Den ene løsning er at benytte en lavere skærmopløsning. Ulempen her er, at det normalt virker bedst med den skærmopløsning, som producenten anbefaler.

Den anden løsning er at ændre DPI-indstillingen for skærmen. Jeg ved desværre ikke, hvordan det gøres i Windows 10, men prøv at søge på "Juster skriftstørrelse" i startfeltets søgefelt. Som standard er sikkert angivet 96 DPI, skifter du til 120 DPI, bør al tekst blive større. Computeren skal muligvis genstartes, før ændringen træder i kraft.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Ole Rasmussen » ons mar 09, 2016 15:34

Hej

Tak for svare begge to !

Kim jeg har prøvet med din løsning, og det fungerer også, men tekst m.m. bliver en del "sløret". - Der var ikke mulighed for at indstille DPI, men man kunne justere 100 %, 125 % osv. men som nævnt så forsvinder skarpheden en del.

Så det blir´nok Jørgens løsning, det er også de 2 vigtigste prg. :-) Det vil jeg prøve når jeg bliver helt færdig med opsætningen..
m.v.h. Ole
Ole Rasmussen

Indlægaf Karl Erik » ons mar 09, 2016 16:55

Under Indstillinger > System > Skærm er der en "skyder" der kan forstørre alt på skærmen.
Karl Erik
Karl Erik

Geografisk sted: Hirtshals

Indlægaf Ole Rasmussen » fre mar 11, 2016 12:38

Hej

Jørgen: Jeg har i aftes benyttet mig af dit forslag omkring større bogstaver, og det virker helt efter hensigten ! Tak for hjælpen !

Karl Erik: Ja, det er rigtigt, det har jeg også forsøgt mig med, og det virker, men jeg syntes at skærmbilledet det bliver lidt sløret/uskarpt når man laver det større på den måde.
m.v.h. Ole
Ole Rasmussen

Tilbage til Hjælp til alt