Videooptagelse fastfryser

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Videooptagelse fastfryser

Indlægaf Gæst » søn jun 03, 2018 14:55

Hej Ludvigs Hjørne

Jeg har købt et actionkamera (GoPro Hero 6) som kan optage I 4K.
Optager jeg en video i 4K og herefter afspiller den, fastfryser den enkelte gange et billede inden den fortsætter.
Jeg vil høre om, det måske kan skyldes mit grafikkort eller om det kan være processoren – eller begge dele.
Micro-sdkortet som videoerne lagres på er et SanDisk Extreme PRO 128 GB, så det kan vel næppe være det, som er skylden i fastfrysningen.
Hvis problemet skyldes grafikkortet, kan man så udskifte det til et som kan håndtere 4K bedre?
Pcén data ser ud som her:

PC: ASUS M51AC‐NR057S
Processor: Intel® Core™ i5-4440S (HD Graphics 4600)
Chipsæt: Intel H87
Hukommelse: DDR3 1600MHz 12G
Grafik kort: NVIDIA GeForce GT640 4GB (1D-SUB,1HDMI,1DVI
Hard Disk: 1TB SATA Hard Drive (7200RPM)

På forhånd mange tak for hjælp.
Venlig hilsen
Kjeld P.

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:60.0) Gecko/20100101 Firefox/60.0
Gæst
 

Re: Videooptagelse fastfryser

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn jun 03, 2018 15:31

Hej Kjeld

Jeg må lige sige, at jeg ikke just er hardware-haj, så du vil nok finde bedre hjælp i et decideret hardware-forum. Men det lyder i hvert fald umiddelbart som en flaskehals et sted.

Bruger du et digitalt kabel til skærmen? Dit skærmkort skulle kunne klare 4096x2160 med et digitalt kabel, så med et digitalt kabel (HDMI eller DVI), burde det ikke være flaskehalsen.

Andre muligheder er en flaskehals i overførslen fra SD-kortet, eller at selve SD-kortet er for langsomt. Har du prøvet at tilslutte det til andre computere?

Det kan også være GPU'en - altså selve grafikprocessoren. Selvom den kan klare opløsningen, så kan det være, at kodningen er for krævende. Hvis du har mulighed for at vælge andre formater på filmen, så prøv at se, om det gør en forskel. Nogle kodninger er meget effektive til at spare plads, men de kræver så mere, når filmen skal afkodes (spilles).
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Videooptagelse fastfryser

Indlægaf Gæst » man jun 04, 2018 16:30

Hej Kim

Tak for svar.
Forbindelse fra min pc til skærm sker via et HDMI-kabel.
Microsd-kortet er det kort som GoPro anbefaler som det bedste til Hero 6. Kortet: UHS-1/ 4K UHD/U3/ læse/skrivehastighed 100 MB/s/ 128 GB - så det er næppe kortet, der af og til skaber problemer.
Hvis du med "formater" mener at gå ned i resolutionen fx hvis jeg vælger at optage i mode 1440 (1920 x 1440 px) så sker fastfrysningen ikke! Og billedkvaliteten forringes ikke nævneværdigt - men jeg ville jo gerne have optagelser i 4K, der jo kan blæses meget mere op i størrelse uden forringelse i billedkvaliteten.
Jeg ved heller ikke noget om hardware, så derfor spørger jeg om "GPUén" er det samme som et grafikkort? Og hvis - kan jeg så selv skifte det til et hurtigere kort, eller hvad man nu kalder et kort, der kan yde mere?

Mvh
Kjeld P.
Gæst
 

Re: Videooptagelse fastfryser

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jun 04, 2018 17:51

Hej Kjeld

Med format mente jeg det format, som GoPro'en optager i. Jeg troede, at GoPro tilbød at vælge mellem forskellige formater, men det er ikke tilfældet, kan jeg se i manualen. GoPro benytter kun kodningen h.264 på deres apparater - undtagelsen er GoPro Hero6 Black, der benytter h.264 til de fleste opløsninger og h.265 til nogle af opløsningerne. h.265 er meget krævende af hardwaren.

Det at filmen ikke hakker, hvis du vælger en lavere opløsning, er et meget klart tegn på, at det er en flaskehals, der driller.

GPU'en er den processor, der sidder på grafikkortet. Men det kan som sagt også være computerens CPU, der er flaskehals, så det er ikke sikkert, det vil hjælpe med et nyt grafikkort. Det kan også være afspilleren, der har et problem med formatet. Jeg ved ikke, hvilken afspiller du bruger, men GoPro tilbyder en, der er optimeret til de formater, som GoPro bruger. Hvis du ikke allerede bruger Quick Desktop-appen fra GoPro, så prøv at hente den her: https://shop.gopro.com/EMEA/softwareandapp

Hvis det stadig hakker, anbefaler manualen, at du afspiller med andre programmer lukket under afspilningen, og hvis det heller ikke hjælper, at du så optager i opløsningen 1080p60 med Protune slået fra.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49


Tilbage til Hjælp til alt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster

cron