Hvordan åbne cache

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Hvordan åbne cache

Indlægaf Gæst » ons sep 19, 2018 10:21

Hej Ludvigs Hjørne

Jeg har læset fra mii webhotel, at det af og til godt kan betale sig at rydde browserens cache, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal gøre det.
Jeg bruger Firefox - så kan I hjælpe mig (på en absolut overskuelig måde :)) med at finde stedet på min pc, hvor jeg kan gøre det?

Mvh
Mikkel

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:62.0) Gecko/20100101 Firefox/62.0
Gæst
 

Re: Hvordan åbne cache

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons sep 19, 2018 10:38

Hej Mikkel

Jeg går ud fra, at det er i forbindelse med opdatering af sider, du arbejder på, du oplever problemer. Problemet er i så fald normalt ikke Firefox, men at webhotellet bruger en ekstra cache for at gøre siderne hurtigere - bivirkningen er, at du ikke altid kan se dine ændringer lige med det samme, hvilket er drønirriterende og ikke særligt nemt at arbejde med.

Du kan i første omgang prøve at gennemtvinge en genindlæsning af siden i Firefox, det gør du med tastaturgenvejen Ctrl+F5. Hvis det ikke opfrisker med dine ændringer, så er det cachen på webhotellet, der driller. På nogle webhoteller kan man slå deres cache fra, enten i deres indstillinger eller med en speciel kode.

Webhotellet er nok det bedste sted at spørge om at slå cachen fra, men hvis de ikke vil/kan hjælpe, så vend tilbage her med oplysninger om, hvilket webhotel du bruger. Og fortæl også, om du bruger et serverside scriptsprog som fx PHP eller asp og hvis ikke, om dit abonnement på webhotellet understøtter et serverside scriptsprog.

Rydning af cachen i Firefox kan hjælpe, hvis du oplever fejl på en side og i sjældne tilfælde, hvis en side ikke vil opdatere. Du kan læse om rydning af cachen her:
https://support.mozilla.org/da/kb/saada ... efox-cache
Men når du snakker om cache i forbindelse med dit eget webhotel, så er det som sagt sandsynligvis ikke cachen i Firefox, der driller.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Hvordan åbne cache

Indlægaf Gæst » ons sep 19, 2018 12:21

Hej Kim

Mange tak for din hjælp.
Du spørger om min side er opbygget af diverse programsprog - det ved jeg ikke det mindste om. Jeg er en fuldstændig amatør, der bare gerne vil have tingene til at fungere
på en nem måde.
Jeg har fulgt din anvisning på cache-rydning:

Ryd data

[fluebenskasse] Cookies og websteds-data (175 MB)
Du kan blive logget ud fra websteder ved at rydde disse

[fluebenskasse] Cached web-indhold (1,0 GB)
Tvinger websteder til at genindlæse billeder og data

[Fortryd]
[Ryd]
men jeg forstår ikke om jeg kan komme til at slette et eller andet på min hjemmeside, eller der bare går helt kuk i det, hvis jeg
trykker "Ryd."!
Så derfor vil jeg lige høre dig om der sker noget grimt :-) ved at rydde?

Mvh
Mikkel
Gæst
 

Re: Hvordan åbne cache

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons sep 19, 2018 12:39

Rydning af data i Firefox påvirker ikke din hjemmeside - det kan kun påvirke, hvordan siden vises hos dig, forstået på den måde, at hvis cachen forårsager fejl i visningen hos dig, så vil en rydning af cachen rette fejlene. Det er kun cached webstedsindhiold, du skal rydde i dette tilfælde.

Men som sagt, hvis problemet er, at din hjemmeside ikke opdateres i Firefox, efter du har lavet ændringer på siden, så ligger fejlen sikkert ikke i Firefox, så er den en funktion på webhotellet, der driller.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Hvordan åbne cache

Indlægaf Gæst » ons sep 19, 2018 16:26

Hej igen

Nu har jeg ryddet cacheen, men uden at tingene har ændret sig!
Du spøger tidligere hvilket webhotel, jeg bruger - det er onecom.
Nu er det 3 timer siden jeg opdaterede den side (der driller) og den er endnu ikke ændret, så
hvor lang tid de skal være om det, kunne være rart at vide.

Mvh
Mikkel
Gæst
 

Re: Hvordan åbne cache

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons sep 19, 2018 18:49

Hej Mikkel

Så er det ganske givet cachen på webhotellet, der driller. Nu bliver det lidt langhåret, men prøv at læse denne side:
https://help.one.com/hc/da/articles/115 ... cache-fra-
Den fortæller lidt om Varnish cache, og hvordan du slår den fra med en kode, som skal indsættes i filen .httaccess i den mappe, som dine filer ligger i på webserveren. Du kan læse om filen .httaccess og hvordan du redigerer i den her:
https://help.one.com/hc/da/articles/115 ... -htaccess-

Hvis det er for svært, så ring til webhotellet for at høre, om ikke de kan hjælpe dig med at gøre det.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Hvordan åbne cache

Indlægaf Gæst » fre sep 21, 2018 13:00

Hej igen
Apropos dit tidligere råd om at slette cachen i Firefox ved at følge din anvisning - så er der tilsyneladende sket det, at
billeder og et par videoer på en af mine sider er pist forsvundet.
Jeg har også mailet med onecom´s support og her skriver man, at det i hvert fald ikke er hos dem, der er noget galt!
Så det ser ikke nemt ud.
Jeg overvejer at lave en helt ny side af den hvor tingene er forsvundet i håbet om, at jeg kan få den til at virke.
Og så må jeg stadig vente på at se om mine rettelser er gået igennem hos onecom. Når jeg klikker på "Preview in browser" eller F12
for at få en ny-redigeret side vist, så vises siden med alle ting på plads med det samme, så jeg er godt træt af, at jeg ikke kan se en ændring med øjeblikkeligt.

Nvh
Mikkel
Gæst
 

Re: Hvordan åbne cache

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre sep 21, 2018 13:06

Hej Mikkel

Vent med at starte forfra. Fortæl først, hvilket program du bruger til at lave siden med. Giv os også adressen til din hjemmeside, og tag gerne et skærmbillede fra henholdsvis hjemmesideprogrammet, og af hvordan siden ser ud i din Firefox. Det kan hjælpe os med at finde ud af, hvad der driller, og vi kan samtidig se, om problemet er på din computer, eller om det er på webserveren.

Du kan følge denne vejledning til at tage skærmbilleder:
http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Hvor ... et_billede
Vejledningen er til MozillaDanmarks forum, men det fungerer på samme måde her.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Hvordan åbne cache

Indlægaf Gæst » fre sep 21, 2018 13:44

Hej igen, igen
Jeg har slettet den html-fil som volder problemer. Html-filen har jeg nu erstattet med en ny html-side med et andet navn, men når jeg så skriver min hjemmesides adresse i browserens adressefelt og klikker i index (forsiden) på det link som jeg har sat til at åbne den nye side, så er det ikke min nye side, der dukker op, men (ggrrr….) så er det s´gu den gamle side – som jeg har slettet på remotesiden (fjernsitet).
Hvordan kan det lade sig gøre?
Håber ikke du mister tålmodigheden med alle mine trængsler 
Mvh
Mikkel

Jeg har netop læst din sidste besvarelse, men (desværre) har jeg allerede lavet en ny side(se venligst teksten herover)
Jeg kan ikke få Forum-uploaded til at virke, så jeg vil høre om, du vil oplyse en mailadresse, som jeg kan sende den oprindelige side til
samt adressen på min hjemmeside.
Hvad mener du i øvrigt med et billede af "hjemmesideprogrammet" ?
Jeg laver hjemmesiden i Adobe Dreamweaver CS 5.5

Mvh
Mikkel
Gæst
 

Re: Hvordan åbne cache

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre sep 21, 2018 14:06

Min mail: [email protected]

Med hensyn til skærmbilleder, så vil jeg gerne se, hvordan siden ser ud i din Dreamweaver, og hvordan den ser ud i Firefox, så jeg kan se forskellen.

Med hensyn til upload-funktionen: Hvad går der galt?
Hvis du uploader i enten JPG- eller PNG-formatet, så skulle det gerne virke. Hvis du har lavet skærmbilledet i Word eller lignende, så kan du ikke uploade det, da forummet kun tillader billeder i et billede-format. Jeg vil helst heller ikke have en mail med en Word-fil - billedfiler skal laves i et billedformat :D
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Hvordan åbne cache

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre sep 21, 2018 19:47

Hej Mikkel

Jeg kan forstå på dine mails, at du vist har fået løst problemet ved at rydde Firefox' cache. Vender det tilbage, så sig til.

Jeg har fået dine billeder, men jeg kan ikke se forskel på siderne ud over farverne i logoet - men det kan vi vende tilbage til, hvis problemet kommer tilbage.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49


Tilbage til Hjælp til alt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 41 gæster

cron