HEVC/H.265 ?

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

HEVC/H.265 ?

Indlægaf Gæst » man jan 14, 2019 16:31

Hej Ludvigs Hjørne

Håber I kan hjælpe mig med et spørgsmål.
Jeg har med mit GoPro Hero 6 optaget en lille video med en framerate på 240 for at få en slowmotion-video.
Efter at have overført videoen til min pc via GP´s Quik-program, fortæller programmet mig, at jeg ikke kan få en korrekt gengivelse af videoen, da jeg ikke har HEVC/H. 265 codec installeret på min pc!
Øv! Kan I fortælle mig, hvad sådan et codec er, og er det noget jeg kan downloade fra nettet fra en pålidelig kilde?

Venlig hilsen
Dorte H.

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:64.0) Gecko/20100101 Firefox/64.0
Gæst
 

Re: HEVC/H.265 ?

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jan 14, 2019 17:21

Hej Dorte

Du kan enten installere codec'et, eller du kan installere en afspiller, der har codec'et indbygget.

Der er mange, der tilbyder codecs, men man skal passe lidt på, for nogle har det med at levere uønsket software samtidig. Det er længe siden, jeg har installeret en codec-pakke, så jeg kan ikke anbefale en ufarlig af slagsen, måske andre herinde kan.

En anden løsning er som sagt at installere en afspiller, der har codec'et indbygget, som fx VLC: https://www.videolan.org/vlc/releases/2.2.0.html - det er et helt gratis program, der er kendt for at kunne afspille alt, og som ikke indeholder snavs.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: HEVC/H.265 ?

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs jan 15, 2019 14:16

Jeg bruger en codec-pakke fra K-Lite. De har flere forskellige pakker. Jeg vil tro, at du kan nøjes med den pakke, der hedder Basic. Så vidt jeg ved, kan du under installationen vælge, hvor tit pakken skal kontrollere om der er opdateringer til pakken.
https://www.codecguide.com/
https://www.codecguide.com/download_kl.htm
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 464
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: HEVC/H.265 ?

Indlægaf Gæst » tirs jan 15, 2019 16:43

Hej Kim og Jørgen

Mange tak for jeres svar, men jeg har muligvis ikke forklaret mig godt (ved meget lidt om codecs) men jeg kan godt afspille filen på min pc, men når jeg vil
importere den til mit redigeringsprogram (Adobe Premiere Pro 5.5) så kommer der kun lydsporet med. Muligvis er det fordi 5.5 versionen af Premiere ikke
kan håndtere HEVC eller H.265 ???
I øvrigt starter min problemfil med et "GX" hvor alle mine øvrige GoPro-filer starter med et "GH". Og dem har jeg ikke noget problem med at få over i
Prenmiere.
Videoen er optaget med NTSC-indstilling, da den europæiske standard PAL ikke kan optage med 240 billeder/sek. i GoPro 6! Jeg ved ikke om det kan hjælpe med at forklare
mit problem :-)

Mvh
Dorte
Gæst
 

Re: HEVC/H.265 ?

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jan 15, 2019 17:09

Ja, det er så din Adobe, der ikke kan håndtere formatet. Hvilken filtype har filen? Jeg kan se, at der er nogle som har omdøbt filtypen til mp4 eller m4v, hvorefter de ved import i Adobe Premiere får tilbudt at installere det nødvendige codec. Hvis din fil allerede har en af de to filtyper, hjælper denne løsning selvfølgelig ikke. I så fald, fortæl os lige, om du får en fejlmeddelelse, når du importerer filen i Adobe.

Jeg kender ikke Adobe, men jeg vil tro, at du efter import af filen kan aflæse filens egenskaber. Prøv i så fald af se, hvad Adobe fortæller om filmens format, og kopier oplysningerne herind.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: HEVC/H.265 ?

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jan 15, 2019 17:24

En lille tilføjelse: Jeg ser lige, at din Adobe har en del år på bagen. Hvis ovenstående ikke løser problemet, så er det nok tvivlsomt, om det kan lade sig gøre. Jeg har læst, at det muligvis kræver Adobe Premiere 12 for at få det til at virke med HEVC/H.265.

Der findes gratis programmer, der kan håndtere HEVC-/h.265-filer, fx Openshot, men det er ikke så brugervenligt som Adobes program, og det har ikke så mange funktioner, men måske du kan bruge det til dette ene projekt? Openshot kan hentes her:
https://www.openshot.org/download/
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: HEVC/H.265 ?

Indlægaf Gæst » tors jan 24, 2019 19:09

Hej igen (med et lidt forsinket svar) :)
Jeg har nu fundet ud af, at min Premiere CS 5.5 ikke kan håndtere H.265, så det er, som du også skriver Kim, derfor at jeg kun får lydsiden med.
Kan man "snyde" CS 5.5 så den alligevel kan afspille formatet?

Mvh
Dorte
Gæst
 

Re: HEVC/H.265 ?

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors jan 24, 2019 19:29

Hvis ikke man kan "snyde" programmet ved at omdøbe filerne som tidligere nævnt, så er der nok ikke noget at gøre. Har du prøvet at tage et kig på Openshot?

Openshot har ikke så mange muligheder, som du er vant til, men det er gratis. Om ikke andet, kan du bruge Openshot til at gemme filerne i et format, som din Adobe understøtter, hvorefter du så kan redigere filerne i Adobe. Dette vil dog give et kvalitetstab.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49


Tilbage til Hjælp til alt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron