stifindr lukker hele tiden

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Re: stifindr lukker hele tiden

Indlægaf Gæst » fre maj 10, 2019 18:55

Kim Ludvigsen skrev:Øv, så begynder det at blive svært. SFC-kommandoen ville have fundet det, hvis der var en fejl i selve Stifinderprogrammet (det er også Stifinder, der viser dit Skrivebord, det er derfor ikonerne forsvinder, mens Stifinder genstarter)

Opstår fejlen kun, når du højreklikker på et drev i Min computer? Og sker det i så fald for alle drev? (hvis du har flere end Drev C)

Åbnes drevet normalt, hvis du dobbeltklikker på det i stedet for at højreklikke?

Har du installeret programmer, der laver ændringer på højrekliksmenuen?

Kan du højreklikke på andre filer og få åbnet højrekliksmenuen? (Fx dokumenter, billeder osv.)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej igen efter aftensmand.

Nej fejlen opstår, når jeg højreklikker på de fleste ikoner dog ikke, når det gælder Netbank og et par andre. Alle åbnes normalt, når jeg venstreklikker.
MEN ikke når jeg klikker i denne computer på D devet, som er til Cd-afspilleren, for dér siger den også, at stifinder genstartes.

Meretejo/Joan
Gæst
 

Re: stifindr lukker hele tiden

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre maj 10, 2019 19:21

Det er sandsynligvis et program, der manipulerer din højrekliksmenu, som laver ballade. Den slags kaldes shell extensions, og de kommer som en del af andre programmer, og kan fx tilføje et menupunkt til at åbne det pågældende moderprogram via et højreklik eller til at starte en funktion. Fx kan antivirusprogrammer lave et punkt til at skanne den fil, man har højreklikket på.

Microsoft har lavet et program, som kan slå shell extensions fra, og som dermed kan bruges til fejlfinding. Men programmet er nørdet at bruge, og alt er på engelsk:
https://docs.microsoft.com/da-dk/sysint ... s/autoruns

Et andet program, ShellExView. Her er en vejledning - også på engelsk: (jeg har ikke prøvet dette program, og det er ikke lavet af Microsoft, men det skulle være sikkert nok at bruge)
https://appuals.com/file-explorer-crash ... indows-10/

I begge tilfælde er det Explorer add-ons/shell extensions, du skal prøve at slå fra.

Hvis det er alt for nørdet, kan du prøve at gennemgå dine installerede programmer og så afinstallere dem, der kan manipulere med menuen. Men det kan være svært at vide, hvilke det er, så det er lidt at fægte i blinde.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: stifindr lukker hele tiden

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre maj 10, 2019 20:04

Der er også en vejledning i brugen af programmet her: https://www.tenforums.com/software-apps ... sktop.html
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 464
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: stifindr lukker hele tiden

Indlægaf Gæst » lør maj 11, 2019 10:57

Kim Ludvigsen skrev:Øv, så begynder det at blive svært. SFC-kommandoen ville have fundet det, hvis der var en fejl i selve Stifinderprogrammet (det er også Stifinder, der viser dit Skrivebord, det er derfor ikonerne forsvinder, mens Stifinder genstarter)

Opstår fejlen kun, når du højreklikker på et drev i Min computer? Og sker det i så fald for alle drev? (hvis du har flere end Drev C)

Åbnes drevet normalt, hvis du dobbeltklikker på det i stedet for at højreklikke?

Har du installeret programmer, der laver ændringer på højrekliksmenuen?

Kan du højreklikke på andre filer og få åbnet højrekliksmenuen? (Fx dokumenter, billeder osv.


Hej Kim.

Tak for jeres hjælp eller forsøg på hjælp.

Efter en tid i tænkeboks overvejer jeg nu at anskaffe mig en ny bærbar. Det er bare så ærgerligt, for den jeg har (den hedder MSI GE60) er og har været så god. Men nu lader det til, ar der er opstået en fejl, som jeg hverken med egen eller jeres hjælp kan løse. Så jeg må give op og så ellers gå i gang med Win10
DESVÆRRE!!
Tak for al jeres tålmodighed og hjælp
venlig hilsen
Meretejo
Joan
Gæst
 

Re: stifindr lukker hele tiden

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør maj 11, 2019 14:49

Hej Joan

Det er synd at købe en ny computer, når du ellers er glad for den, du har. Især, når det "blot" er et dumt samspilsproblem mellem Windows og et af dine installerede programmer. Du kender ikke en nørd, der kan prøve at lege med de nørdede programmer til fejlfinding?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: stifindr lukker hele tiden

Indlægaf stoney » lør maj 11, 2019 19:19

Lav en ren geninstallering af win 10. det har hjulpet mig mange gange.
Husk at lave backup af billeder og div. først.
Din computer bliver som ny.
stoney
stoney
 
Indlæg: 62
Tilmeldt: tors nov 16, 2006 14:09
Geografisk sted: jylland

Re: stifindr lukker hele tiden

Indlægaf Joan » man maj 13, 2019 17:53

stoney skrev:Lav en ren geninstallering af win 10. det har hjulpet mig mange gange.
Husk at lave backup af billeder og div. først.
Din computer bliver som ny.

---------------------------------------------
Undskyld dette meget sene svar, som skyldes, at jeg har være på Bornholm et par dage uden min computer.
Tak for dit forslag Stoney, som jeg desværre ikke kan anvende, da jeg kører med windows 7, og ikke ved hvordan man henter Windows 10 uden at miste alle mine filer.

Mange tak for dit svar.
Mvh
Joan
Joan
 

Re: stifindr lukker hele tiden

Indlægaf Gæst » man maj 13, 2019 20:44

Hej
Når du går igang med at downloade win.10 bliver du spurgt om det skal ren installation eller en hvor du bevarer dine filer og hvad du ellers har på computeren.
Link til Win.10 læs grundig hvad der står på siden inden du går i gang.
https://www.microsoft.com/da-dk/softwar ... /windows10
Gæst
 

Re: stifindr lukker hele tiden

Indlægaf stoney » tirs maj 14, 2019 7:46

Gæst skrev:Hej
Når du går igang med at downloade win.10 bliver du spurgt om det skal ren installation eller en hvor du bevarer dine filer og hvad du ellers har på computeren.
Link til Win.10 læs grundig hvad der står på siden inden du går i gang.
https://www.microsoft.com/da-dk/softwar ... /windows10

Win.10 er igen gratis at downloade.
stoney
stoney
 
Indlæg: 62
Tilmeldt: tors nov 16, 2006 14:09
Geografisk sted: jylland

Re: stifindr lukker hele tiden

Indlægaf Gæst » tirs maj 14, 2019 12:16

Kim Ludvigsen skrev:Hej Joan

Det er synd at købe en ny computer, når du ellers er glad for den, du har. Især, når det "blot" er et dumt samspilsproblem mellem Windows og et af dine installerede programmer. Du kender ikke en nørd, der kan prøve at lege med de nørdede programmer til fejlfinding?

frem til at
Hej Kim!
:::::::::::::::::::::::::::::

Ja, det er virkeligt ærgerligt, og jeg kender absolut ingen i min vennekreds eller i familien, der kan nørde sig frem til at skaffe mig den dumme stifinder tilbage.
You See har meddelt, at der ikke er support mere til windows 7. Jeg er stadigt i tænkeboks vedr. køb af en ny pc :?
Jeg tør ikke give mig i gang med at hente/opgradere til win10, da jeg er bange for, at jeg mister alt hvad jeg har gemt.
Mvh
Joan
Gæst
 

Re: stifindr lukker hele tiden

Indlægaf Joan » lør maj 25, 2019 14:18

Hej igen til Ludvigs Hjørne.

Undskyld at jeg melder mig her igen vedr. samme problem.
Jeg kunne ikke rigtigt finde ud af at fortsætte på den tidligere tråd om samme emne.
I mellemtiden er der sket det,at jeg gik på min mands computer / laptop med windows 7. På min mands pc virkede STIFINDER helt korrekt, så den H klikkede jeg på og valgte at sende den til min egen laptop. Jeg modtog den, men med en meddelelse på lyserød baggrund,hvor der stod, at den vedhæftede fil var betragtet som farlig og var slettet. Nede i teksten stod der: "Din meddelelse er klar till at blive sendt med følgende vedhæftede filer eller links: Genvej til: C:\Windows\explorer.exe"
Jeg valgte at gemme den på skrivebordet, og nu kan jeg bruge den således, at når jeg V klikker på den, vises nogle mapper med billeder, dokumenter, musik,bibliotek og videoer, alle mapper viser masser af indhold fra min harddisk. Men jeg kan ikke H klikke på mapperne uden, at den igen ophører med at virke og så genåbner. Så alt i alt har jeg fået en stifinder, men den funker ikke optimalt.

Skal jeg alligevel beholde den mærkelige STIFINDER til evt. anvendelse ?

Mvh
Joan Meretejo
Joan
 

Re: stifindr lukker hele tiden

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn maj 26, 2019 7:53

Hej Joan

Advarslen om, at filen er farlig skyldes nok, at den kan være potentielt farlig, hvis den var sendt af en person med ond hensigt. Den er ikke farlig i dette tilfælde. Men den gør til gengæld absolut ingen forskel på problemet, for det er den samme Stifinder, som du hele tiden har brugt. Dit problem skyldes ikke Stifinder, det skyldes et program, som placerer en genvej på din højrekliksmenu. Hvis du får fjernet det program, så vil Stifinder virke normalt igen, så du kan højreklikke.

Mange programmer kan placere genveje på højrekliksmenuen, så det er desværre ikke så nemt at finde synderen uden hjælp, som fx med de to tidligere nævnte nørdede programmer. Det kan være dit antivirusprogram, der har placeret en genvej til hurtig skanning af det, du højreklikker på. Det kan være et program til at finde ledig plads på harddisken. Det kan være et program til at sende den pågældende fil til et mailprogram. Eller noget helt fjerde,

Problemet er sandsynligvis opstået i forbindelse med, at du har installeret et nyt program, der placerer en genvej på højrekliksmenuen, eller i forbindelse med at et tidligere installeret program er blevet opdateret.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: stifindr lukker hele tiden

Indlægaf Joan » tirs maj 28, 2019 11:51

Kim Ludvigsen skrev:Hej Joan

Advarslen om, at filen er farlig skyldes nok, at den kan være potentielt farlig, hvis den var sendt af en person med ond hensigt. Den er ikke farlig i dette tilfælde. Men den gør til gengæld absolut ingen forskel på problemet, for det er den samme Stifinder, som du hele tiden har brugt. Dit problem skyldes ikke Stifinder, det skyldes et program, som placerer en genvej på din højrekliksmenu. Hvis du får fjernet det program, så vil Stifinder virke normalt igen, så du kan højreklikke.

Mange programmer kan placere genveje på højrekliksmenuen, så det er desværre ikke så nemt at finde synderen uden hjælp, som fx med de to tidligere nævnte nørdede programmer. Det kan være dit antivirusprogram, der har placeret en genvej til hurtig skanning af det, du højreklikker på. Det kan være et program til at finde ledig plads på harddisken. Det kan være et program til at sende den pågældende fil til et mailprogram. Eller noget helt fjerde,

Problemet er sandsynligvis opstået i forbindelse med, at du har installeret et nyt program, der placerer en genvej på højrekliksmenuen, eller i forbindelse med at et tidligere installeret program er blevet opdateret.

-------------------------------------------------------------

Hej Kim.

Tak for dit meget informative svar.
Det ser jo godt nok kompliceret ud, men med din forklaring vil jeg nu alligevel gå i gang med et forsøg på at finde ud af at få min stifinder til at virke rigtigt igen.
Hvis det lykkes, vil jeg straks berette om det her. Også hvis det ikke lykkes. :(
Mvh og en oprigtig tak.
Joan (meretejo)
Joan
 

Re: stifindr lukker hele tiden

Indlægaf Joan » fre maj 31, 2019 16:06

Hej Kim!

SÅ LYKKEDES DET hURRAAAAAA!

Nu funker min stifinder igen.

Jeg kan ikke rigtigt sige, hvordan det lykkedes mig at genfinde min stifinder, men jeg fandt frem til en mappe, der indeholdt nogle filer, som jeg havde gemt, for at placere dem i andre mere passende mapper på et senere tidspunkt. Der fjernede jeg nogle filer, som jeg ikke huskede/genkendte og WUPTI så var min stifinder igen på plads, så når jeg åbnede den, lukkede og genstartede den ikke mere.
Heureka :)
Det var da jeg brugte et af jeres forslag, så endnu en gang 1000 tak for al den hjælp jeg har modtaget fra Ludvigs Hjørne!

God Weekend og venlig hilsen
Joan Meretejo
Joan
 

Re: stifindr lukker hele tiden

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre maj 31, 2019 17:01

Skønt,at det lykkedes. Det kunne være sjovt at vide, hvordan de kunne drille, men det vigtigste er jo, at det virker igen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Foregående

Tilbage til Hjælp til alt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 30 gæster

cron