Forudindstille en videos størrelse

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Forudindstille en videos størrelse

Indlægaf Gæst » søn jun 09, 2019 10:39

Hej Ludvigs Hjørne

Jeg har optaget en video med en størrelse på 720 x 576 px og lagt den på min hjemmeside.
Når man klikker på linket til videoen åbner den med et meget større billedfelt, der gør videoen
lidt pixeleret.
Mit spørgsmål til jer er: Kan man forudindstille videoen til kun at åbne i en bestemt størrelse
(fx 720 x 576 px) sådan at pixelering undgås ?
Håber jeg har forklaret mig nogenlunde forståeligt 

Mvh
Lisbeth J.

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:67.0) Gecko/20100101 Firefox/67.0
Gæst
 

Re: Forudindstille en videos størrelse

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn jun 09, 2019 12:43

Hej Lisbeth

Hvordan har du indsat videoen i koden? Hvis du bruger HTML5-metoden er her en standardkode:
<video width="720" height="576" controls>
<source src="movie.mp4" type="video/mp4">
<source src="movie.ogg" type="video/ogg">
Din browser kan desværre ikke vise de tilgængelige video-formater.
</video>

Som du kan se, er der angivet bredde og højde på videoen. En anden fordel ved HTML5-metoden er, at man kan præsentere flere forskellige udgaver af videoen. Det betyder fx, at man kan tilbyde en video i et format, der ikke fylder så meget, fx mp4. Man kan så også tilbyde andre formater til dem, der ikke kan se mp4-videoer. I ovenstående tilbydes først en mp4-video, så en ogg-video og endelig en tekst, hvis den besøgende ikke kan se nogen af formaterne. Der kan tilføjes mange flere formater end i ovenstående eksempel. Den besøgendes browser stopper og viser det første, den forstår, så den mindste udgave af videoen skal være først i koden.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Forudindstille en videos størrelse

Indlægaf Gæst » søn jun 09, 2019 14:51

Hej Kim

Tak for svar.
Jeg er ikke sikker på, at jeg helt forstår din besked, så jeg går lige mere i detaljer:
Linket til min video skal placeres på min sportklubs hjemmeside og ved at klikke på det åbner det så videoen på min hjemmeside.
Mit hjemmesideprogram er Adobe Premiere Pro CS 5.5 og der har aldrig været problemer med at åbne links fra klubben til min hjemmeside, men
kan jeg også den vej sætte en størrelsesbegrænsning på videoen - eller er det klubbens webmaster der skal gøre det?

Mvh
Lisbeth
Gæst
 

Re: Forudindstille en videos størrelse

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn jun 09, 2019 15:23

Jeg tror, det er bedre, hvis du kan give mig et link til siden, hvis ellers siden er offentliggjort. Altså det samme link, som du vil placere på sportsklubbens side (hvis jeg forstår dig ret). Så er det nemmere at se koden bag siden og komme med forslag til en løsning.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49


Tilbage til Hjælp til alt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster

cron