php i Brackets

Her kan du få hjælp til problemer med Linux-distributionen Ubuntu.

php i Brackets

Indlægaf pm-c » tirs jun 11, 2019 11:51

Hej Forum!
Jeg søger et program i Gnu/Linux, som kan det samme som HTML-Kit (292) i Windows, og jeg prøver Brackets.

Men når jeg vil se mine php-filer i Brackets med 'File-->Live Preview',
men får følgende svar:
phpStor01.png

phpSsor02.png

phpStor03.png

Hvad gør jeg?
Venlig hilsen
Peter

Mozilla/5.0 (X11; Ubuntu; Linux x86_64; rv:67.0) Gecko/20100101 Firefox/67.0
pm-c
 
Indlæg: 104
Tilmeldt: søn nov 18, 2012 12:10

Re: php i Brackets

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jun 11, 2019 13:22

Du skal have installeret en webserver, der kan håndtere PHP-filer, fx Apache, og du skal have installeret PHP. Skal du også bruge database? Der findes mange vejledninger til installation af LAMP: Linux Apache MySQL (database) og PHP, fx denne:
https://www.linode.com/docs/web-servers ... ntu-18-04/

Installationen er nem, men det er noget mere nørdet at rode med opsætningen. Som standard vil dine PHP-filer skulle ligge i mappen /var/www/html/ - som du skal angive skriverettigheder til. Du kan så tilgå filerne ved at angive:
localhost/minfil.php

Du kan ændre opsætningen, så du kan placere filerne andre steder. Du kan også angive virtuelle hosts, hvis du arbejder med flere forskellige hjemmesider, så du fx kan tilgå dem via:
localhost/hjemmeside1/minfil.php
localhost/hjemmeside2/minfil.php

Det ER nørdet, og det vil sikkert tage dig en god del tid, medmindre du bruger standardopsætningen. Og det bliver ikke nemmere af, at vejledningerne er på engelsk.

Jeg ved ikke, hvordan Brackets virker med en lokal server, så jeg tør ikke sige, om du vil kunne bruge live preview med PHP-filer, eller om du skal opdatere siden igen efter du har gemt filen, du arbejder på. Jeg vil gætte på, at du skal opdatere.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: php i Brackets

Indlægaf pm-c » søn jun 16, 2019 12:36

Hej Kim!

Tak for svaret.
På en tidligere PC har jeg haft en Apache-server kørende, så opsætningen afskrækker mig ikke.
Det, jeg savner, er imidlertid ikke at kunne køre php-filer, men at se preview af html-filer, som på grund af php-indhold er nødt til at have endelsen '.php'. Jeg har f.eks. en index.php-fil, der udover én linje php udelukkende har html-indhold, son Brackets ikke vil vise i Live Preview.
Dette er ikke noget problem i Html-Kit, som desuden fra samme skærmbillede kan uploade filer til serveren.
Jeg kører dual boot med Windows 10, så det er ikke noget problem at skifte til Html-Kit under Windows.
Det er dog første gang, jeg oplever, at noget jeg kan under Windows, ikke kan gøres lige så godt eller bedre under Gnu/Linux.

Venlig hilsen
Peter
pm-c
 
Indlæg: 104
Tilmeldt: søn nov 18, 2012 12:10

Re: php i Brackets

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn jun 16, 2019 14:17

Hej Peter

Problemet er, at php-endelsen fortæller, at filen har php-indhold, som kræver en webserver med php. Html-Kit kan åbenbart se bort fra php-koden og så bare vise den indeholdende html-kode, hvilket i dit tilfælde er fint nok. Men for mange andre vil det resultere i en side, der ikke virker korrekt, fordi php-koden ikke afvikles - måske det er derfor, at Brackets har valgt ikke at have den funktion. Hvis du installerer Apache og PHP, skulle du også kunne se siderne med Brackets i Linux. Hvis du er heldig, håndterer Brackets det hele, så du ikke skal rode med den mere nørdede opsætning af arbejdsmappe, virtuelle servere osv.

For øvrigt, hvis du ikke kan få Brackets til at vise filerne: Har du prøvet Virtualbox? Med Virtualbox kan du have Windows og Html-Kit kørende i et vindue i din Linux, så du ikke behøver at boote.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: php i Brackets

Indlægaf pm-c » søn jun 23, 2019 19:36

Hej Kim!

Tak for dit svar. Hvis din hypotese er korrekt, er det et eksempel på, at "det bedste er det godes værste fjende".
Virtualbox ser meget interessant ud, men er en stor kanon at køre i stilling, da jeg nu er færdig med at trimme "min" hjemmeside.
Jeg er igang med at lave eksempler i Micropython på Microbit. Når jeg er færdig med det, installerer jeg Apache og giver en tilbagemelding.

Jeg har tænkt på en mulig genvej: Mit webhotel giver mig direkte adgang fra nettet til en sql-server. Kan man "fodre" Brackets på den måde?

Venlig hilsen
Peter
pm-c
 
Indlæg: 104
Tilmeldt: søn nov 18, 2012 12:10

Re: php i Brackets

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn jun 23, 2019 20:21

Så vidt jeg kan se af dokumentationen, så slås live preview fra, når man bruger en lokal webserver, og så vil det garanteret heller ikke virke, hvis man bruger den rigtige webserver.

En sql-server er en database-server, så den kan du ikke bruge til det her.

Bortset fra det: Nu ved jeg ikke, hvor omfattende din hjemmeside er, men hvis det er noget, du løbende skal arbejde på og føje nyt indhold til, så kan brugen af en database være en rigtig god ting. Da jeg startede med at lave Ludvigs Hjørne, kendte jeg ikke til databaser, så den er lavet i "flade" filer, hvilket jeg har fortrudt mange gange - de nye ejere af sitet var også meget kede af, at det var flade filer. Alle mine andre hjemmesider er lavet med indholdet i en database, så php-filerne udelukkende indeholder layout (fx sidehovede og footer) og funktioner. Det gør siderne meget mere overskuelige fra et udvikler-synspunkt, og det er meget nemmere at føje nyt indhold til. Det kræver en lille smule mere nørderi i starten, men det er hurtigt tjent ind igen, medmindre det er et statisk websted, der ikke skal opdateres.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: php i Brackets

Indlægaf pm-c » tirs jun 25, 2019 15:30

Hej Kim!

Min hjemmeside kan ikke kaldes omfattende. Formålet med hjemmesiden er at spare porto og arbejde i forbindelse med generalforsamlingen i en grundejerforening. Referat og regnskab udsendes ikke, men offentliggøres på hjemmesiden. Indkaldelse til generalforsamling sker pr. mail.
Desuden er der en ejerfortegnelse, som bl.a. indeholder grundejernes adresser, telefonnumre og email-adresser, opbevaret i en MySQL-database.
php-filerne bruges dels til adgangskontrol, dels som indpakning af forskellige forespørgsler til databasen (Det var derfor, jeg troede, man måske kunne sende dem til databaseserveren).
Siden indeholder derudover forskellige oplysninger og links til områdebestemte emner.
Vedligeholdelsen består i fortløbende indlæggelse af referater og regnskaber samt opdatering af databasen.

Venlig hilsen
Peter
pm-c
 
Indlæg: 104
Tilmeldt: søn nov 18, 2012 12:10

Re: php i Brackets

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jun 25, 2019 16:59

Ah, så bruger du en database. Undskyld min forklaring om databaser, men jeg vidste ikke, hvor meget du havde styr på af den slags.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: php i Brackets

Indlægaf pm-c » tors jul 18, 2019 19:17

Hej Kim!

På siden
www.linode.com/docs/web-servers/lamp/in ... ntu-18-04/
anføres det i en note i indledningen:
"Replace each instance of example.com in this guide with your site’s domain name or IP".
Menes der
localhost,
localhost:80,
127.0.0.1,
87.59.68.191 (min IP adresse),
192.168.1.93 (min computers interne netadresse)
eller noget helt andet?

Venlig hilsen
Peter
pm-c
 
Indlæg: 104
Tilmeldt: søn nov 18, 2012 12:10

Re: php i Brackets

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors jul 18, 2019 19:38

Hov, den guide er jeg aldrig faldet over. Jeg har aldrig kunnet få det til at virke ordentligt med virtual hosts, så jeg må hellere prøve at lege lidt med dette i weekenden.

De mener dit domæne. I mit tilfælde vil det fx være ordforklaring.dk og rejse-til-thailand.dk. Det er så meningen, at du skal kunne tilgå de enkelte domæner via fx localhost/ordforklaring.dk og localhost/rejse-til-thailand.dk. Det er reelt også muligt at opsætte det, så du ved at indtaste dit domæne får vist sitet på din egen computer i stedet for den udgave, der ligger på nettet (kan opsættes i filen HOSTS).
Du kan også bruge serveren til at vise siderne for andre (kræver DNS-opsætning til din IP-adresse), men jeg vil dog fraråde, at man selv står for hosting af hjemmesider - det er dyrt, stressende og mindre sikkert end et webhotel.

Men når det kun er for at kunne se siden i Brackets, tror jeg ikke, du behøver at rode med dette. Prøv i første omgang at springe opsætning af virtual hosts over og se, om ikke det virker uden.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: php i Brackets

Indlægaf pm-c » søn jul 21, 2019 19:41

Hej Kim!

Du har selv gjort opmærksom på siden
http://www.linode.com/docs/web-servers/ ... ntu-18-04/
i dit indlæg af 11. juni.
Nå, jeg har installeret LAMP, og konfigureret den som beskrevet under punkt
1-4 på ovennævnte side.
Jeg har ikke forsøgt mig med virtual hosts, men har ellers testet resten på siden.

På var/www/html ligger index.html og phpinfo.php. localhost i en browser resulterer i index.html, Apache2 Ubuntu Default Page, og locelhost/phpinfo.php giver 'PHP Version 7.2.19-0ubuntu0.18.04.1'.

Det kunne se ud, som om jeg blot skulle tilføje skovenstrand.dk ('min hjemmeside') til var/www/html, men hvordan gør jeg det?

Venlig hilsen
Peter
pm-c
 
Indlæg: 104
Tilmeldt: søn nov 18, 2012 12:10

Re: php i Brackets

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn jul 21, 2019 20:33

pm-c skrev:Hej Kim!

Du har selv gjort opmærksom på siden
http://www.linode.com/docs/web-servers/ ... ntu-18-04/
i dit indlæg af 11. juni.


Av, hvor flovt. Jeg har åbenbart ikke kigget på detaljerne dengang. Jeg har for øvrigt lige forsøgt mig med at oprette virtuelle servere til mine forskellige hjemmesider ud fra vejledningen, og det er endelig lykkes mig at få det til at virke - tidligere kunne jeg kun få én virtuel server til at virke ad gangen.

pm-c skrev:På var/www/html ligger index.html og phpinfo.php. localhost i en browser resulterer i index.html, Apache2 Ubuntu Default Page, og locelhost/phpinfo.php giver 'PHP Version 7.2.19-0ubuntu0.18.04.1'.

Det kunne se ud, som om jeg blot skulle tilføje skovenstrand.dk ('min hjemmeside') til var/www/html, men hvordan gør jeg det?


Det skulle være muligt at få stien til at pege på mappen med din hjemmeside, men det har drillet mig meget gennem tiden. I stedet kan du snyde:
Åbn /www/html som superbruger.
Åbn mappen over din hjemmeside i et andet vindue med almindelige rettigheder - altså så du kan se mappen med din hjemmeside.
Træk mappen med hjemmesiden over i /www/html mens du holder tasterne Skift og Ctrl nede - du kan se musemarkøren ændres, så den har et link-ikon (ligner et ottetal). Der bliver nu oprettet en tillinket mappe med din hjemmeside i /www/html
Test om det virker med localhost/dinhjemmeside
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: php i Brackets

Indlægaf pm-c » tirs jul 23, 2019 17:14

Hej Kim!

En kopi, skovenstrandKopi, af min hjemmeside, skovenstrand.dk, ligger på en fælles Linux-Windows partition kaldet NyFaellesPartition:
peter@peter-UX305CA:/media/peter/NyFaellesPartition$ ls
FaellesMu_mappe skovenstrandDiverse
forskelligtNyttigt.txt skovenstrandFTPopsaetning.png
'Henvisning til skovenstrandKopi' skovenstrandKopi
'$RECYCLE.BIN' 'System Volume Information'
skovenstrandDatabaseKopi

Efter at have trukket mappen med hjemmesiden, skovenstrandKopi, over i www/html, ser www/html således ud:
peter@peter-UX305CA:/var/www/html$ ls -a
. 'Henvisning til skovenstrandKopi' phpinfo.php
.. index.html '$RECYCLE.BIN'

'Henvisning til skovenstrandKopi' er tilføjet. At den også er tilføjet i NyFaellesPartition må være en fejl, jeg har begået i farten. Jeg går ud fra, at jeg kan slette den i NyFaellesPartition?


At pointeren 'Henvisning til skovenstrandKopi' virker, ses af:
peter@peter-UX305CA:/var/www/html/Henvisning til skovenstrandKopi$ ls -a
. print.css
.. .protect
adgangskontrol.php referater
adgangskontrolUpdateUpload.php regler
adresser regnskaber
doessingsFilm rikkeKomp48.jpg
dyrebilleder rikkesBilleder
fuldmagt.html stilark.css
historiskeKilder strandrensning2019
.htaccess style.css
ie.css Thumbs.db
index.php Untitled-1
kontingentMv.html updateUpload.php
matrikelHist765x430.jpg uploaderRef.php
matrikelHist.html uploaderRgns.php
matrikelKortII vedtaegter.html
matrikelnr.pdf vejledningRetningslinier3.pdf
matrikelnrVejEjerskabRev3.pdf vejledningRetningslinier.pdf
opdatering

Som tidligere nævnt virker localhost/index.html og localhost/phpinfo.php også.

Hvad der ikke virker, er:
http://localhost/'Henvisning til skovenstrandKopi'/index.php --> 404 Not Found
http://localhost/'Henvisning til skovenstrandKopi' --> 404 Not Found
http://localhost/skovenstrand.dk --> 404 Not Found
http://localhost/index.php --> 404 Not Found

Der er anvendt version 5.2 i php-filerne.

Kan jeg fjerne 'Henvisning til skovenstrandKopi' fra NyFaellesPartition?
Skal jeg fjerne index.html fra www/html?
Kan du gennemskue, hvor fejlen er?

Venlig hilsen
Peter
pm-c
 
Indlæg: 104
Tilmeldt: søn nov 18, 2012 12:10

Re: php i Brackets

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jul 23, 2019 17:58

Hej Peter

Jeg tør ikke sige, hvad der er sket. Det lyder som om, du har fået oprettet en kopi af mappen - og har fået lavet en henvisning til kopien - i stedet for bare at få den linket. Hvis du havde fået mappen linket, ville den have haft samme navn som den originale mappe.

Jeg vil tro, at du kan slette mappen fra www/html og prøve forfra.

Hvis du har fået mappen linket korrekt, forsynes mappen med en buet pil (i hvert fald på Linux Mint med Mate):

mapper.png
mapper.png (5.76 KiB) Vist 12845 gange
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: php i Brackets

Indlægaf pm-c » ons jul 24, 2019 13:14

Hej Kim!

Nu ligger skovenstrandKopi som symbolic link i /var/www/html:
peter@peter-UX305CA:/var/www/html$ ls -l
totalt 20
-rw-r--r-- 1 root root 10918 jul 9 15:41 index.html
-rw-r--r-- 1 root root 20 jul 9 15:45 phpinfo.php
drwxrwxrwx 3 root root 4096 maj 10 12:02 '$RECYCLE.BIN'
lrwxrwxrwx 1 root root 48 jul 24 12:41 skovenstrandKopi -> /media/peter/NyFaellesPartition/skovenstrandKopi

tilladelser:
NyFaellesPartition/skovnestrandKopi drwxrwxrwx
/var/www/html/skovenstrandKopi lrwxrwxrwx

Browser:
localhost/skovenstrandKopi --->
Forbidden
You don't have permission to access /skovenstrandKopi/ on this server.

localhost/skovenstrandKopi/index.php --->
Forbidden
You don't have permission to access /skovenstrandKopi/index.php on this server.

Hvor er det, jeg skal ændre tilladelser?

Venlig hilsen
Peter
pm-c
 
Indlæg: 104
Tilmeldt: søn nov 18, 2012 12:10

Næste

Tilbage til Ubuntu Linux

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron