bogmærkelinjen i firefox

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

bogmærkelinjen i firefox

Indlægaf Druj » søn dec 15, 2019 20:06

Er der nogen af jer vidende personer, der kan forklare følgende:
Bogmærkelinjen ter sig underligt. Der forsvinder bogmærker og bogmærkemapper fra linjen, og selv om jeg installerer igen, er det forsvundet, næste gang jeg åbner firefox. Hvad har jeg gjort galt? HJÆLP!!!

Mvh
Finn Druj

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:71.0) Gecko/20100101 Firefox/71.0
Druj
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: tirs jan 12, 2010 11:16

Re: bogmærkelinjen i firefox

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn dec 15, 2019 20:33

Hej Finn

Har du lavet ændringer til din Firefox ved hjælp af filen userchrome? Firefox er lige kommet i en ny version, og hvis du har fået opdateret, kan det drille, fordi koderne i userchrome ikke længere virker på samme måde.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: bogmærkelinjen i firefox

Indlægaf Druj » man dec 16, 2019 8:37

Hej Ludvig.
Tak for svaret - men det hjælper mig ikke så meget. Jeg er totalt ignorant, når det drejer sig om "det indre" i en computer eller et program. Kan du give mig en køreplan for, hvordan jeg kommer ind til userchrome og får løst problemet?

Mvh
Finn Druj
Druj
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: tirs jan 12, 2010 11:16

Re: bogmærkelinjen i firefox

Indlægaf Kim Ludvigsen » man dec 16, 2019 9:28

Koderne i userchrome ændrer udseendet i Firefox, de kan fx bruges til at give afrundede faneblade og til at placere fanebladene under adressefeltet i stedet for øverst. Hvis du ikke har foretaget den slags ændringer, så skyldes problemet ikke ændringerne af koderne. Kan kan se, at du ikke har fået hjælp til ændringer i userchrome herinde, så det er nok mest sandsynligt, at fejlen skyldes noget andet.

Det kan måske være en udvidelse, der driller. Prøv at starte Firefox i fejlsikret tilstand, så vil alle udvidelser blive deaktiveret, og så kan de ikke genere. Du kan læse mere om fejlsikret tilstand her:
https://support.mozilla.org/da/kb/loes- ... t-tilstand

Du kan prøve at starte i fejlsikret tilstand et par gange i træk for at se, om nyoprettede bogmærker stadig forsvinder.

Der kan også være en fejl i filen med bogmærkerne, men prøv lige ovenstående først. Og hvis det stadig driller, så fortæl os også lige, om du bruger Firefox Sync til at synkronisere dine bogmærker.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: bogmærkelinjen i firefox

Indlægaf Druj » ons dec 18, 2019 10:49

Hej Kim
Tak for svaret - jeg skal lige tage mig sammen til at turde følge dine forslag.
Imidlertid kom jeg ved et tilfælde til at højreklikke på en mappe i bogmærkelinjen. Derved fremkom et pop-up vindue med bl.a. "egenskaber". Da jeg klikkede på den fremkom "gem ændringer", og det gjorde jeg på alle de mapper, hvor jeg havde tilføjet bogmærker. Det er 2 dage siden, og tingene ligger der endnu. Kan det skyldes, at man har "glemt" en automatisk gemmefunktion i den seneste udgave af firefox? Det er bare en ide.

Mvh
Finn Druj
Druj
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: tirs jan 12, 2010 11:16

Re: bogmærkelinjen i firefox

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons dec 18, 2019 14:23

Jeg tror ikke, det er en generel fejl, men måske der har været en fejl med din bogmærkefil - og måske (forhåbentlig) har du fået den rettet ved at gemme manuelt. Lad os krydse fingre for, at det bliver ved med at virke.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: bogmærkelinjen i firefox

Indlægaf Druj » ons jan 01, 2020 17:11

Hej Kim
Det ser ikke ud til, at det fungerer.
Vil det være en ide at afinstallere firefox, geninstallere den og så begynde forfra?

Mvh og godt nytår
Finn Druj
Druj
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: tirs jan 12, 2010 11:16

Re: bogmærkelinjen i firefox

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons jan 01, 2020 17:33

En geninstallation vil ikke gøre nogen forskel. Du kan slette alle dine brugerdata og starte forfra med en tom profil, men den slags bør kun gøres som en absolut sidste udvej, for du vil miste dine bogmærker, adgangskoder og alt andet du har gemt.

Der er andre ting, som du med fordel kan prøve først. Fortæl os lig, om du har nogle udvidelser installeret.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: bogmærkelinjen i firefox

Indlægaf Druj » tors jan 02, 2020 16:32

Hej Kim
Jeg har ikke selv installeret nogle udvidelser, men der er en der hedder McAfee webadviser og en, der heder bitdefender anti-tracker.

mvh
FD
Druj
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: tirs jan 12, 2010 11:16

Re: bogmærkelinjen i firefox

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors jan 02, 2020 17:23

OK, de udvidelser burde ikke drille.

Bruger du Firefox Sync til at synkronisere bogmærker? Hvis ikke, så opret en Firefox-konto, og synkroniser som beskrevet i punkt 1 her:
https://support.mozilla.org/da/kb/hvord ... refox-sync

Hvis du opsætter Sync nu, så skal der som minimum være flueben ud for bogmærker og historik i den dialogboks, der vises ved oprettelsen.

Hvis du allerede bruger Sync, så tjek, hvad du får synkroniseret som beskrevet i afsnittet "Sådan håndterer du synkroniseringen på en computer" i denne artikel:
https://support.mozilla.org/da/kb/hvord ... -i-firefox
Du skal som minimum have flueben ud for bogmærker og historik.

Når du har fået synkroniseret dine bogmærker og historik, så vend tilbage, for så er du klar til næste skridt.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: bogmærkelinjen i firefox

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre jan 03, 2020 5:45

En ting mere, når du har sikret dig, at Sync er opsat til at synkronisere bogmærker og historik. Det er muligt at få Firefox til at tjekke, om filen med bogmærker og historik er beskadiget:
Skriv about:support i adressefeltet og tryk på tasten Enter. Rul ned til afsnittet Databasen Places. Klik på knappen Bekræft integritet. Kopier resultatet og indsæt det her.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: bogmærkelinjen i firefox

Indlægaf Druj » man jan 06, 2020 20:20

Hej igen Kim
Nu har jeg sikret mig sync m.v., jeg har fundet databasen places og er klar til at kopiere indholdet i "bekræft integritet". Hvor er deet så, at jeg skal indsætte dette indhold?

mvh
Finn Druj
Druj
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: tirs jan 12, 2010 11:16

Re: bogmærkelinjen i firefox

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man jan 06, 2020 20:43

Hej Finn

Du skal indsætte indholdet her i forummet.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 464
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: bogmærkelinjen i firefox

Indlægaf Druj » man jan 06, 2020 22:17

Hej Kim
Her er det, jeg har kopieret:
+ Index moz_places_guid_uniqueindex
+ Index moz_historyvisits_placedateindex
+ Index moz_historyvisits_fromindex
+ Index moz_historyvisits_dateindex
+ Index moz_bookmarks_itemindex
+ Index moz_bookmarks_parentindex
+ Index moz_bookmarks_itemlastmodifiedindex
+ Index moz_bookmarks_dateaddedindex
+ Index moz_bookmarks_guid_uniqueindex
+ Index moz_keywords_placepostdata_uniqueindex
+ Index moz_annos_placeattributeindex
+ Index moz_items_annos_itemattributeindex
+ Index moz_places_originidindex
> Task: _refreshUI
Druj
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: tirs jan 12, 2010 11:16

Re: bogmærkelinjen i firefox

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jan 07, 2020 8:00

Jørgen er nok bedre til at afkode integriteten af databasen, men jeg får at vide, at min er "sane" (i orden), og den besked får du ikke. Så jeg vil tro, at der er fejl i filen.

Dette bør løse dit problem:

Skriv about:support i adressefeltet, og tryk på tasten Enter.
Klik på knappen Åbn mappe ud for Profilmappe.
Du får nu åbnet en mappe med alle dine Firefox-data.
Luk Firefox - vigtigt!
Find filen places.sqlite i den åbnede mappe, og omdøb den til backup-places.sqlite - du kan muligvis ikke se filtypen på places.sqlite, i så fald kan du højreklikke på filen for at tjekke i dens Egenskaber, om den har filtypen "sqlite".
Start Firefox

Dine bogmærker skulle stadig være der, Firefox gendanner dem normalt automatisk fra en backup, og ellers bliver de gendannet, når Firefox synkroniserer næste gang. Historikken over besøgte sider vil være slettet, den gendannes, når du synkroniserer.
Du kan gennemtvinge en synkronisering med det samme ved at klikke på din brugerikon til Firefox-kontoen i værktøjslinjen og så klikke på Synkroniser nu.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Næste

Tilbage til Hjælp til alt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron