Dual boot Ubuntu/Windows.

Her kan du få hjælp til problemer med Linux-distributionen Ubuntu.

Re: Dual boot Ubuntu/Windows.

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons nov 18, 2020 22:14

Jeg er absolut ikke ekspert med hensyn til grub, så jeg tør ikke sige, hvorfor det driller hos dig.

Om ikke andet, så kan du nedsætte ventetiden lidt ved at ændre
GRUB_TIMEOUT=10
til
GRUB_TIMEOUT=5

Og du kan vist undgå de meget små valgmuligheder ved at ændre
#GRUB_GFXMODE=640x480
til
GRUB_GFXMODE=640x480
eller en anden meget lav opløsning, som dit grafikkort og skærm understøtter. Du kan evt. tjekke de understøttede opløsninger i skærmindstillingerne, når du er inde i Ubuntu.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Dual boot Ubuntu/Windows.

Indlægaf pm-c » ons nov 25, 2020 15:29

Indstillinger -> Skærme -> Opløsning har kun én mulighed: 1920x1080 (16:9).

Det bekræftes af $ xrandr ->
xrandr: Failed to get size of gamma for output default
Screen 0: minimum 1920 x 1080, current 1920 x 1080, maximum 1920 x 1080
default connected primary 1920x1080+0+0 0mm x 0mm
1920x1080 77.00*

Hvis jeg ukommenterer #GRUB_GFXMODE=640x480, får jeg en læselig grafik i Grub dual boot, men en grafisk ødelæggende Ubuntu desktop.

Tilstanden er nu, at Windows stadig fungerer, som den skal.
Ca. hvert tredie forsøg på at boote Ubuntu lykkes.
Ellers foregår det ofte således, at efter 10 sek. i Grubs dualboot hænger systemet med en tom skærm, så man er nødt til at aktivere tastaturets starttast et stykke tid. Herefter starter dualboot skærmen igen. Efter denne gang 30 sek. starter Ubuntu, eller systemet hænger igen. Herefter aktiveres starttasten igen osv.
Markøren i dualboot står default ud for Ubuntu. Det gør ingen forskel, hvis man her taster Enter, inden de 10 eller 30 sek. er forløbet.

For at få dual boot til at virke normalt har jeg forsøgt følgende:
- Sikret mig at Windows har disabelt hibernation.
- Sikret mig at fast boot og secure boot er disabelt i BIOS (UEFI).
- I Grubs dual boot, Avancerede indstillinger for Ubuntu, (generic recovery mode), Menu til genoprettelse,
har jeg kørt fsck: check all file systems, clean: make free space og dpkg: repair broken packages.
- I GRUB har jeg tilføjet nomodeset.
Alt uden resultat.
pm-c
 
Indlæg: 104
Tilmeldt: søn nov 18, 2012 12:10

Re: Dual boot Ubuntu/Windows.

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons nov 25, 2020 16:28

Hvis jeg ukommenterer #GRUB_GFXMODE=640x480, får jeg en læselig grafik i Grub dual boot, men en grafisk ødelæggende Ubuntu desktop.


Så vidt jeg ved, skulle det kun påvirke bootskærmen. Du kan evt. prøve at installere "Grub Customizer" fra programhåndteringen. Programmet gør det nemmere at håndtere indhold, udseende og funktioner på bootskærmen. Hvis du er heldig kan det hjælpe på opløsningen og ventetiden, men nok ikke på de andre problemer.

Hvis det ikke hjælper, er en reparation af Grub måske bedre. Der er en vejledning til programmet Boot Repair (fra en live-CD) her:
https://www.howtogeek.com/114884/how-to ... wont-boot/

Pas på med at bruge de avancerede muligheder i begge programmer, da de kan gøre problemerne større.

Sidste mulighed er at geninstallere Ubuntu, men det kræver jo så en del opsætning og geninstallation af diverse programmer. Og hvis du ikke har dine data på en særskilt harddisk eller partition, skal du også have genskabt dem fra en backup.

Det vil under alle omstændigheder være en god ide med en backup af alle data.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Dual boot Ubuntu/Windows.

Indlægaf pm-c » fre nov 27, 2020 15:57

Har installeret Boot-repair.
Svar fra boot-repair er følgende:
_______________________________________________________________________________________
Skriv venligst følgende adresse på et stykke papir.
https://paste.ubuntu.com/p/VzbwZpYK4J/

I tilfælde af at du stadig oplever opstartsproblemer, så videregiv adressen til:
[email protected] eller dit foretrukne hjælpeforum.

Du kan nu genstarte din computer.

Please do not forget to make your UEFI firmware boot on the Systemet er nu i brug - Ubuntu 20.04.1 LTS CurrentSession entry (sda1/EFI/ubuntu/shimx64.efi file) !
If your computer reboots directly into Windows, try to change the boot order in your UEFI firmware.

If your UEFI firmware does not allow to change the boot order, change the default boot entry of the Windows bootloader.
For example you can boot into Windows, then type the following command in an admin command prompt:
bcdedit /set {bootmgr} path \EFI\ubuntu\shimx64.efi
_________________________________________________________________________________
Jeg forstår ikke linjerne efter "Du kan nu genstarte din computer. : Please do not forget to make your UEFI firmware boot on the ..."
Der er ingen ændringer til det bedre. Systemet hænger ved valg af Ubuntu. Windows fungerer.
pm-c
 
Indlæg: 104
Tilmeldt: søn nov 18, 2012 12:10

Re: Dual boot Ubuntu/Windows.

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre nov 27, 2020 16:40

De pågældende linjer fortæller blot, at UEFI skal være opsat til at starte på bootsektionen, så GRUB startes. Den del virker jo fint hos dig.

Personligt ville jeg nok prøve at installere Ubuntu forfra fra en Live-CD, men det kan være en større opgave, især hvis du ikke har dine data på en særskilt harddisk eller partition.

Ellers kan jeg ikke foreslå andet end at prøve et decideret Ubuntu-forum, hvor der måske er nogen, der er rendt ind i det samme problem, eller som er nørdede nok til at kunne gennemskue, hvad der går galt.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Dual boot Ubuntu/Windows.

Indlægaf pm-c » lør jan 16, 2021 18:09

Prøvede at omgå problemet ved at gå over til Mint 20, men så snart jeg opdaterede, var fejlen der igen.
Ikke så mærkeligt i grunden, Mint bygger på Ubuntu.
Det ser ud til, at problemet opstår på visse Asus laptops. Se systemoplysninger nederst i pastebin.
Jeg har ikke prøver løsningen på Ubuntu, besluttede at blive i Mint.

LØSNING:
Den korte version:
1. Install Linux Mint 20 Ulyana from scratch
2. In the update manager, add the intel-microcode=3.20201110.0ubuntu0.20.04.2 package to the ignore list
3. Apply the rest of the updates.

Mere udførligt:
https://forums.linuxmint.com/viewtopic. ... 6&t=339376

System:
https://pastebin.com/mBFW9iE5
pm-c
 
Indlæg: 104
Tilmeldt: søn nov 18, 2012 12:10

Re: Dual boot Ubuntu/Windows.

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jan 16, 2021 19:26

Tak for tilbagemeldingen!

Jeg håber, du bliver glad for Mint - jeg skiftede, da Ubuntu i sin tid gik over til en ny brugerflade, og det har jeg ikke fortrudt.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Dual boot Ubuntu/Windows.

Indlægaf pm-c » fre jan 22, 2021 15:22

Hvor mit sidste indlæg kunne betragtes som symptombehandling, er den endelige kur for Asus ZenBook UX305CA at opdatere UEFI til
UEFI: American Megatrends v: UX305CA.304 date: 04/24/2019
Mint 20 kan nu opdateres uden problemer.

De nærmere detaljer:
https://forums.linuxmint.com/viewtopic. ... 6&t=339376
pm-c
 
Indlæg: 104
Tilmeldt: søn nov 18, 2012 12:10

Foregående

Tilbage til Ubuntu Linux

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron