Nyt forum

Her kan du kommentere layoutet på Ludvigs Hjørne og evt. komme med forslag til forbedringer.

Nyt forum

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jul 21, 2008 8:26

Jeg har opgraderet til en ny udgave af forummet, så det hele ser noget anderledes ud end vanligt. Det er ikke kun udseendet, som er anderledes, du har også mange flere funktioner i den nye version, fx er det nu muligt at indsætte billeder direkte i et indlæg.

Hvis du er tilmeldt som bruger, vil det være en god ide lige at opdatere din profil (linket Brugerkontrolpanel). Dels er der flere funktioner, og dels skal du muligvis opdatere din indstilling for tidszone. Det gamle forum kunne ikke finde ud af det med sommertid, så der skulle man snyde og angive en forkert tidszone i sommerhalvåret. Nu kan du vælge den rigtige tidszone (UTC+1) og sætte mærke ud for Sommertid.

Hvis du abonnerer på forummets RSS-feed, må du meget gerne lige opdatere linket i feedets egenskaber. I stedet for .../phpbb2/... skal der stå .../phpbb3/... Det gamle link vil stadig virke, fordi jeg har lavet en omstilling, men det er hurtigere og giver mindre trafik på serveren, hvis du ændrer linket.

Og apropos server. Jeg har flyttet Ludvigs Hjørne samt forum over på webhotellet Gigahost.dk, og samtidig har jeg optimeret koderne bag siderne, så nu skulle alt gerne være blevet en del hurtigere.

Forummets gamle spambeskyttelse for gæster er blevet udskiftet af en almindelig beskyttelse, hvor man skal indtaste tal og bogstaver fra et billede. Jeg var ellers glad for koen - der har ikke været ét eneste spamindlæg, siden den trådte ind i forummet. Men det er ikke sådan lige til at få koen ind i det nye forum, så den mere traditionelle spambeskyttelse får lige en chance til at demonstrere sine evner.

Har du problemer eller kommentarer til det nye forum eller siderne, så fat tastaturet og lav et skriv.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Nyt forum

Indlægaf Jan » man jul 21, 2008 9:15

Det ser vel nok godt ud. Så må vi håbe det ikke giver så mange problemer som det "gamle". Godt gået!
Venlig hilsen
Jan
Jan
 
Indlæg: 443
Tilmeldt: man nov 27, 2006 17:29
Geografisk sted: Himmerland

Re: Nyt forum

Indlægaf Klattrup » man jul 21, 2008 15:30

Jeg er lidt skuffet over at der ikke står [bot] efter mig ligesom google :wink:

Men jeg vil ikke blive forbavset hvis du kommer til at savne det firbenede kreatur.
Brugeravatar
Klattrup
 
Indlæg: 487
Tilmeldt: fre jun 09, 2006 10:21
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Nyt forum

Indlægaf lissms » man jul 21, 2008 15:59

Flot udseende, men blev forbavset lige da jeg åbnede det, virker lige så overskueligt som det gamle. Tillykke
Hilsen.
Svend Solgaard
lissms
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: ons maj 16, 2007 22:29

Re: Nyt forum

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jul 22, 2008 2:18

Ak, ak, ak!

Ganske få timer efter, sitet var flyttet til webhotellet, og det nye forum var åbnet, gik det hele i kage. Jeg fik omdirigeret til den gamle server, så siderne stadig kunne hentes, men jeg var nødt til at lukke forummet, eftersom alle nye indlæg i det gamle forum alligevel ville forsvinde, når jeg atter fik åbnet for det nye forum.

Men nu skulle det køre igen - og det skulle det gerne blive ved med.

Til de teknisk interesserede kan jeg fortælle, at det er muligt at indstille en webserver, så den behandler html-filer som php-filer. Altså så man kan afvikle php-koder, selvom filtypen er html. Det havde jeg benyttet mig af, så jeg slap for at skulle omdøbe alle filer og alle interne links i filerne.

Men lige pludselig holdt webserveren op med at vise siderne, men tilbød i stedet den besøgende at downloade de originale filer - inklusive php-koder.

Det gav to problemer: siderne kunne ikke ses, og sikkerhedsmæssigt var det meget slemt, fordi enhver fik adgang til php-koderne. Nu har jeg heldigvis ikke adgangskoder i siderne til Ludvigs Hjørne, men havde jeg brugt en database eller andet med adgangskode, ville enhver have haft fri adgang til koderne, hvorefter de kunne overtage hele herligheden.

Selvom webhotellet skulle få rettet fejlen, når supporten atter møder på arbejde, så tør jeg ikke risikere en gentagelse. Så jeg har nu møjsommeligt siddet og omdøbt alle filer samt gennemgået dem og rettet alle interne links til .php i stedet for .html.

Selvom siderne nu hedder .php, så vil eventuelle bogmærker eller links fra andre hjemmesider stadig virke, fordi der er sat omdirigering på serveren. Skulle du alligevel støde på et link, der ikke virker, må du meget gerne give mig besked.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Nyt forum

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jul 22, 2008 16:46

Klattrup skrev:Jeg er lidt skuffet over at der ikke står [bot] efter mig ligesom google :wink:


Det tog lidt tid, før jeg fandt ud af, hvad du mente. Der er mange nye ting, som man lige skal lære i forummet. Men eftersom man nu kan ændre sit brugernavn, så kan du jo bare ændre dit til Klattrup [bot] :wink:

Klattrup skrev:Men jeg vil ikke blive forbavset hvis du kommer til at savne det firbenede kreatur.


Indtil videre går det meget godt, men lad os nu se. Problemet er, at spammere sagtens kan skrive eller melde sig manuelt ind i forummet for at spamme. Drøvtyggeren var god til at holde ikke-dansktalende ude.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Nyt forum

Indlægaf nesager » tirs jul 22, 2008 21:25

Hejsa.
Tillykke med det nye udseende,virker lidt forvirrende,men sådan er det vel med alt i begyndelsen.
Men lige en lille klage,hvorfor kan den ikke huske mit log ind,havde ikke problemer før.

Mvh. nesager.
Ps. Har også problemer med et par andre fora.Bruger FF3,01.
nesager
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: søn nov 12, 2006 11:13

Re: Nyt forum

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons jul 23, 2008 2:45

nesager skrev:Men lige en lille klage,hvorfor kan den ikke huske mit log ind,havde ikke problemer før.


Jeg har ikke oplevet problemer her. Prøv at starte forfra, du skal nok ind to steder:
Funktioner => Indstillinger => Sikkerhed => Gemte adgangskoder => hvis du har forummet på oversigten, så markér det => klik på Fjern => Luk.

Funktioner => Indstillinger => Privatliv => Vis cookies => skriv kimlu i søgefeltet, markér alle de viste cookies => Fjern Cookie => Luk.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Nyt forum

Indlægaf nesager » ons jul 23, 2008 6:45

Hej og Godmorgen

Har nu prøvet dit forslag,men det virker kun så lang tid FF kører,så når jeg starter FF på ny skal jeg igen logge på.

Mvh. nesager

Ps. Har den samme problem på DBA og Malware Check.
nesager
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: søn nov 12, 2006 11:13

Re: Nyt forum

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons jul 23, 2008 21:21

nesager skrev:Har nu prøvet dit forslag,men det virker kun så lang tid FF kører,så når jeg starter FF på ny skal jeg igen logge på.


Havde du siden liggende blandt dine cookies?

Det lyder næsten som om, du har et sikkerheds-/oprydningsprogram, der sletter dine cookies.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Nyt forum

Indlægaf nesager » ons jul 23, 2008 21:40

Kim Ludvigsen skrev:
nesager skrev:Har nu prøvet dit forslag,men det virker kun så lang tid FF kører,så når jeg starter FF på ny skal jeg igen logge på.


Havde du siden liggende blandt dine cookies?

Det lyder næsten som om, du har et sikkerheds-/oprydningsprogram, der sletter dine cookies.


Hej.
Ja de lå blandt mine cookies.
Mozilladanmark kører fint på FF 3,01.
Mener ikke jeg nogen program der sletter cookies.
Har ikke disse problemer i IE7 der kører det fint.

Mvh. nesager
nesager
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: søn nov 12, 2006 11:13

Re: Nyt forum

Indlægaf Klattrup » ons jul 23, 2008 22:04

Firefox kan selv slette cookies
Funktioner > Indstillinger > Privatliv
enten ved 'Behold indtil' - "Jeg lukker Firefox" eller 'Ryd altid mine data når jeg lukker Firefox' > Indstillinger > Cookies
Brugeravatar
Klattrup
 
Indlæg: 487
Tilmeldt: fre jun 09, 2006 10:21
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Nyt forum

Indlægaf nesager » ons jul 23, 2008 22:10

Klattrup skrev:Firefox kan selv slette cookies
Funktioner > Indstillinger > Privatliv
enten ved 'Behold indtil' - "Jeg lukker Firefox" eller 'Ryd altid mine data når jeg lukker Firefox' > Indstillinger > Cookies


Hej.
Den er sat til (indtil de udløber)

Mvh. nesager
nesager
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: søn nov 12, 2006 11:13

Re: Nyt forum

Indlægaf Klattrup » ons jul 23, 2008 22:12

Kim Ludvigsen skrev:
Klattrup skrev:Jeg er lidt skuffet over at der ikke står [bot] efter mig ligesom google :wink:


Det tog lidt tid, før jeg fandt ud af, hvad du mente. Der er mange nye ting, som man lige skal lære i forummet. Men eftersom man nu kan ændre sit brugernavn, så kan du jo bare ændre dit til Klattrup [bot] :wink:


Praktisk taget er lige netop brugernavnet ikke noget almindelige brugere kan ændre (om administratorer kan, aner jeg ikke, eller om det kan lade sig gøre ved hjælp af andre browsere, heller ingen anelse)

Billede

Men heller ikke noget der gør mig noget, men det er da altid noget at du opdagede hvad det gik ud på, jeg troede faktisk at du allerede på det tidspunkt havde lagt mærke til botterne
Brugeravatar
Klattrup
 
Indlæg: 487
Tilmeldt: fre jun 09, 2006 10:21
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Nyt forum

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons jul 23, 2008 23:33

Klattrup skrev:Praktisk taget er lige netop brugernavnet ikke noget almindelige brugere kan ændre (om administratorer kan, aner jeg ikke, eller om det kan lade sig gøre ved hjælp af andre browsere, heller ingen anelse)


Hm, jeg kan godt ændre mit navn. Og det burde ikke kun være fordi, jeg er administrator. Her er forumindstillingen:

brugernavn.png
brugernavn.png (3.13 KiB) Vist 14420 gange


Og det burde ikke have noget med browseren at gøre.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Næste

Tilbage til Kommentarer til layoutet

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron