Rammer vs. skabeloner

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Re: Rammer vs. skabeloner

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre sep 04, 2009 14:18

Du har desværre nogle problemer med siden - også udover det med billederne.

Jeg kan se, at du har brugt den nemme måde at bruge KompoZer på. Det er også fint nok, men det giver nogle begrænsninger i forhold til, hvis du havde brugt div-bokse og et eksternt stillark (css-fil). Det tager længere tid at sætte sig ind i at lave sider på den måde, til gengæld får du meget mere styr på indholdet, og det bliver også meget nemmere at vedligeholde siderne.

Men du kan selvfølgelig sagtens fortsætte, som du er startet.

Du har nogle fejl i menu.php. Den indeholder doctype og header, og det må den ikke. Den skal kun indeholde det, du indsætter, altså menuen. Åbn filen i Notesblok og slet alt før koden:
<p style="margin: 40px ...
Og slet også:
</body></html>
sidst i filen.

Og så til baggrundsfarven på menuen: Fortæl mig lidt om, hvilken farve du vil have som baggrundsfarve, og hvor stor boksen med farven skal være.

Du kan evt. finde den ønskede farve i KompoZer og så tjekke, hvilken farvekode den har ud for Hex i farvevalgsboksen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jen » fre sep 04, 2009 14:34

Tak for rådene. Jeg er enig med dig i at det nok er en god idé at sætte sig ind i CSS, og tænker da også at det vil jeg gøre nu hvor jeg rent faktisk laver meget mere af denne slags.

Jeg har nu rettet menu.php til som beskrevet. Mht. baggrundsfarven kunne jeg godt tænke mig at den er fuld sidebredde og så ca 110px høj tror jeg. Den skal bare lige markere rundt om logoet men gå hele vejen hen. Farven kunne være en #99FF99, men dette er slet ikke fastlagt på nuværende tidspunkt med farvevalg så jeg skal helst "bare" forstå hvordan man gør det så jeg kan ændre senere.

Jeg håber at jeg så kan videreføre det til en CSS også hvis jeg skal prøve og lave det hele ved hjælp af disse i stedet. :)

Mvh.
Jen
Prøver at få mit hoved rundt om websnedkeriet!
Jen

Geografisk sted: Hvalsø, Sjælland

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre sep 04, 2009 14:55

Jeg vil foreslå dig at starte forfra med en af mine skabeloner, fx skabelonen 1-1 på denne side:
http://kimludvigsen.dk/libris/kompozer/ ... /index.php
(det er den første af skabelonerne)

Så vidt jeg lige kan vurdere, svarer den mest til det, du har i øjeblikket. Men du kan selvfølgelig også bruge skabelon 1-1-1, hvis du vil have en sidefod med adresse osv. på siden eller en af skabelonerne med en menu, omend menuen ikke sidder helt som på din nuværende side.

Fordelen ved mine skabeloner er, at de bruger div-bokse og css, og det er forholdsvis nemt at tilrette dem til dit brug. Og så har du også et bedre udgangspunkt til fremtidige ændringer.

Lav din første side helt færdig, inden du begynder at spekulere på php. Så slipper du for dobbelt og nørdet arbejde med at skulle rette i php-filen efterfølgende. Og når du er tilfreds med udseendet af siden og menuen, så klipper du menuen ud og gemmer den i en php-fil som beskrevet her:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... kluder_fil
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jen » man sep 07, 2009 13:35

Nu har jeg så prøvet at rode med lidt css selv. Se evt: http://www.nekamo.dk/serve.html

Jeg tænker så, kan den bare laves til en php og indsættes på hver ny side så jeg fortsat kun stil rette alle sider ét sted hvis der skal rettes i menu f.eks?

Mvh.
Jen
Jen

Indlægaf Kim Ludvigsen » man sep 07, 2009 13:45

Der er ikke så meget css på den side. Prøv at gøre det, som jeg foreslog: brug en af mine skabeloner. Der er allerede lavet en css-fil i dem, og du har derfor et godt udgangspunkt.

Når du har lavet den første side helt færdig, som du gerne vil have den, så klip menuen ud og gem den i en selvstændig fil som beskrevet på det andet link i mit tidligere indlæg.

Og husk, at filerne skal have filtypen php i stedet for html.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jen » man sep 07, 2009 13:54

Grunden til at jeg rent faktisk prøvede at starte selv var at jeg havde problemer med at få skabelonerne til at virke efter hensigten. Selv når jeg gave elementerne de forskellige stile kom det aldrig rigtig til at se ud som hensigten vist var.

Jeg prøver mig frem

Igen tak for hjælpen

Mvh.
Jen
Jen

Foregående

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne