ubuntu skærmopløsning

Her kan du skrive om fejl eller mangler på Ludvigs Hjørne. Fx hvis et program er kommet i en ny version, og hjemmesiden trænger til at blive opdateret.

ubuntu skærmopløsning

Indlægaf hsp » søn okt 18, 2009 12:52

hej jeg er nybegynder i ubuntu og ville høre om hvordan jeg kan få skærmopløsning 1162x864 uden den fryser.

mvh. Heine
hsp
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: fre sep 04, 2009 10:15

Re: ubuntu skærmopløsning

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn okt 18, 2009 13:06

Det burde fungere uden frysning. Måske du ikke har den rette driver til skærmkortet. Har du prøvet at installere en speciel driver, eller bruger du bare den, der fulgte med i Ubuntu?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: ubuntu skærmopløsning

Indlægaf linux-abc.dk » søn okt 18, 2009 16:38

Undskyld jeg lige kommer og blander mig, men skærmopløsning i Ubuntu er efterhånden blevet noget der stort set kører af sig selv, hvis altså ens hardware er understøttet - hvilket rigtigt meget er.
Men, nogle grafikkort - især ældre ATI kort - er der et problem med fordi ATI ikke supporterer driverne mere og de kan ikke vedligeholdes af fællesskabet da de ikke er frie.

Der er nogle ting, som altid er de første man gør når man har installeret Ubuntu. Efter første boot checker man om der er opdateringer. Gå i "System > Administration > opdateringshåndtering"
Dernæst "System > Administration > Hardware drivers" for at installere drivere til grafikkort, netkort etc. Medmindre man man ved bedre og har helt styr på hvad man gør, så BRUG ALTID DEN ANBEFALEDE DRIVER

Håber det hjælper lidt :)
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk
 
Indlæg: 225
Tilmeldt: man aug 03, 2009 21:13
Geografisk sted: Syddjurs

Re: ubuntu skærmopløsning

Indlægaf hsp » man okt 19, 2009 16:57

Kim Ludvigsen skrev:Det burde fungere uden frysning. Måske du ikke har den rette driver til skærmkortet. Har du prøvet at installere en speciel driver, eller bruger du bare den, der fulgte med i Ubuntu?


Tak for svar
Hvordan installere jeg den det er en run fil.

mvh. Heine
hsp
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: fre sep 04, 2009 10:15

Re: ubuntu skærmopløsning

Indlægaf linux-abc.dk » man okt 19, 2009 17:39

hsp skrev:
Kim Ludvigsen skrev:Det burde fungere uden frysning. Måske du ikke har den rette driver til skærmkortet. Har du prøvet at installere en speciel driver, eller bruger du bare den, der fulgte med i Ubuntu?


Tak for svar
Hvordan installere jeg den det er en run fil.

mvh. Heine


Prøvede du den Ubuntu selv foreslog først :?: At installere drivere du selv henter fra nettet kræver at du har fuldstændigt styr på hvad du laver og kan meget nemt ende i en re-installation. Men selvfølgelig - dit valg :roll:

Hvis den driver Ubuntu selv foreslår ikke virker ordentligt, så venligst oplys hvad for et grafikkort du har.
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk
 
Indlæg: 225
Tilmeldt: man aug 03, 2009 21:13
Geografisk sted: Syddjurs

Re: ubuntu skærmopløsning

Indlægaf hsp » man okt 19, 2009 18:04

linux-abc.dk skrev:
hsp skrev:
Kim Ludvigsen skrev:Det burde fungere uden frysning. Måske du ikke har den rette driver til skærmkortet. Har du prøvet at installere en speciel driver, eller bruger du bare den, der fulgte med i Ubuntu?


Tak for svar
Hvordan installere jeg den det er en run fil.

mvh. Heine


Prøvede du den Ubuntu selv foreslog først :?: At installere drivere du selv henter fra nettet kræver at du har fuldstændigt styr på hvad du laver og kan meget nemt ende i en re-installation. Men selvfølgelig - dit valg :roll:

Hvis den driver Ubuntu selv foreslår ikke virker ordentligt, så venligst oplys hvad for et grafikkort du har.


hej det er et nvida GeForce GTX 295
hsp
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: fre sep 04, 2009 10:15

Re: ubuntu skærmopløsning

Indlægaf linux-abc.dk » man okt 19, 2009 18:17

Det ser ud til at det er understøttet i Ubuntu 9.04, men ikke i Ubuntu 8.10

Hvilken en har du :?: og er det 32bit eller 64bit :?:
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk
 
Indlæg: 225
Tilmeldt: man aug 03, 2009 21:13
Geografisk sted: Syddjurs

Re: ubuntu skærmopløsning

Indlægaf hsp » man okt 19, 2009 18:57

linux-abc.dk skrev:Det ser ud til at det er understøttet i Ubuntu 9.04, men ikke i Ubuntu 8.10

Hvilken en har du :?: og er det 32bit eller 64bit :?:


det er ubuntu 9.04 32 bit
hsp
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: fre sep 04, 2009 10:15

Re: ubuntu skærmopløsning

Indlægaf linux-abc.dk » man okt 19, 2009 19:10

Så skal den være understøttet. Du svarede ikke på om du havde prøvet
Der er nogle ting, som altid er de første man gør når man har installeret Ubuntu. Efter første boot checker man om der er opdateringer. Gå i "System > Administration > opdateringshåndtering"
Dernæst "System > Administration > Hardware drivers" for at installere drivere til grafikkort, netkort etc. Medmindre man man ved bedre og har helt styr på hvad man gør, så BRUG ALTID DEN ANBEFALEDE DRIVER

Der skulle den gerne anbefale nvidia-graphics-drivers-180 som du så skal "Enable"
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk
 
Indlæg: 225
Tilmeldt: man aug 03, 2009 21:13
Geografisk sted: Syddjurs

Re: ubuntu skærmopløsning

Indlægaf hsp » man okt 19, 2009 19:19

linux-abc.dk skrev:Så skal den være understøttet. Du svarede ikke på om du havde prøvet
Der er nogle ting, som altid er de første man gør når man har installeret Ubuntu. Efter første boot checker man om der er opdateringer. Gå i "System > Administration > opdateringshåndtering"
Dernæst "System > Administration > Hardware drivers" for at installere drivere til grafikkort, netkort etc. Medmindre man man ved bedre og har helt styr på hvad man gør, så BRUG ALTID DEN ANBEFALEDE DRIVER

Der skulle den gerne anbefale nvidia-graphics-drivers-180 som du så skal "Enable"


jep det har jeg gjort og den bruger 180 driver
hsp
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: fre sep 04, 2009 10:15

Re: ubuntu skærmopløsning

Indlægaf hsp » man okt 19, 2009 19:29

hsp skrev:
linux-abc.dk skrev:Så skal den være understøttet. Du svarede ikke på om du havde prøvet
Der er nogle ting, som altid er de første man gør når man har installeret Ubuntu. Efter første boot checker man om der er opdateringer. Gå i "System > Administration > opdateringshåndtering"
Dernæst "System > Administration > Hardware drivers" for at installere drivere til grafikkort, netkort etc. Medmindre man man ved bedre og har helt styr på hvad man gør, så BRUG ALTID DEN ANBEFALEDE DRIVER

Der skulle den gerne anbefale nvidia-graphics-drivers-180 som du så skal "Enable"


jep det har jeg gjort og den bruger 180 driver
jeg prøvede lige igen at skifte skærmopløsning så jeg måtte lige genstarte pc.
kan skærmen have noget at sige ??
hsp
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: fre sep 04, 2009 10:15

Re: ubuntu skærmopløsning

Indlægaf linux-abc.dk » man okt 19, 2009 19:53

Prøv lige at se i "System > Administration" om du ikke har "NVIDIA X server settings"
Hvis du har det så åbn den > vælg: "X Server information". der skal så gerne stå at "NVIDIA Driver Version er: 180.44
Vælg dernæst: "X Server Display Configuration" og i det billede ændre "Resolution" fra "Auto" til den ønskede værdi.
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk
 
Indlæg: 225
Tilmeldt: man aug 03, 2009 21:13
Geografisk sted: Syddjurs

Re: ubuntu skærmopløsning

Indlægaf hsp » man okt 19, 2009 20:54

linux-abc.dk skrev:Prøv lige at se i "System > Administration" om du ikke har "NVIDIA X server settings"
Hvis du har det så åbn den > vælg: "X Server information". der skal så gerne stå at "NVIDIA Driver Version er: 180.44
Vælg dernæst: "X Server Display Configuration" og i det billede ændre "Resolution" fra "Auto" til den ønskede værdi.



jamen det er det jeg har gjort !!
hsp
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: fre sep 04, 2009 10:15

Re: ubuntu skærmopløsning

Indlægaf Kim Ludvigsen » man okt 19, 2009 21:27

Måske Ubuntu ikke kan genkende skærmen og derfor ikke ved, hvilke opløsninger skærmen kan klare? Man kan angive dette manuelt, men det er ret så nørdet.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: ubuntu skærmopløsning

Indlægaf linux-abc.dk » man okt 19, 2009 21:34

hsp skrev:
linux-abc.dk skrev:Prøv lige at se i "System > Administration" om du ikke har "NVIDIA X server settings"
Hvis du har det så åbn den > vælg: "X Server information". der skal så gerne stå at "NVIDIA Driver Version er: 180.44
Vælg dernæst: "X Server Display Configuration" og i det billede ændre "Resolution" fra "Auto" til den ønskede værdi.



jamen det er det jeg har gjort !!


Du gav jo ikke mange oplysninger til at begynde med :) :)
hej jeg er nybegynder i ubuntu og ville høre om hvordan jeg kan få skærmopløsning 1162x864 uden den fryser.
så da jeg ikke er synsk, startede jeg med det mest sansynlige, men nu ved jeg hvilken version af Ubuntu du har, hvad du har prøvet, at din grafik driver er installeret rigtigt og hvilket grafikkort det drejer sig om. :wink:
Nu mangler vi at finde ud af: understøtter din skærm den opløsning ? Hvilken opløsning vælger Ubuntu automatisk og er problemet også der ?
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk
 
Indlæg: 225
Tilmeldt: man aug 03, 2009 21:13
Geografisk sted: Syddjurs

Næste

Tilbage til Fejl eller mangler

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron