php i Brackets

Her kan du få hjælp til problemer med Linux-distributionen Ubuntu.

php i Brackets

Indlægaf pm-c » tirs jun 11, 2019 11:51

Hej Forum!
Jeg søger et program i Gnu/Linux, som kan det samme som HTML-Kit (292) i Windows, og jeg prøver Brackets.

Men når jeg vil se mine php-filer i Brackets med 'File-->Live Preview',
men får følgende svar:
phpStor01.png

phpSsor02.png

phpStor03.png

Hvad gør jeg?
Venlig hilsen
Peter

Mozilla/5.0 (X11; Ubuntu; Linux x86_64; rv:67.0) Gecko/20100101 Firefox/67.0
pm-c

Re: php i Brackets

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jun 11, 2019 13:22

Du skal have installeret en webserver, der kan håndtere PHP-filer, fx Apache, og du skal have installeret PHP. Skal du også bruge database? Der findes mange vejledninger til installation af LAMP: Linux Apache MySQL (database) og PHP, fx denne:
https://www.linode.com/docs/web-servers ... ntu-18-04/

Installationen er nem, men det er noget mere nørdet at rode med opsætningen. Som standard vil dine PHP-filer skulle ligge i mappen /var/www/html/ - som du skal angive skriverettigheder til. Du kan så tilgå filerne ved at angive:
localhost/minfil.php

Du kan ændre opsætningen, så du kan placere filerne andre steder. Du kan også angive virtuelle hosts, hvis du arbejder med flere forskellige hjemmesider, så du fx kan tilgå dem via:
localhost/hjemmeside1/minfil.php
localhost/hjemmeside2/minfil.php

Det ER nørdet, og det vil sikkert tage dig en god del tid, medmindre du bruger standardopsætningen. Og det bliver ikke nemmere af, at vejledningerne er på engelsk.

Jeg ved ikke, hvordan Brackets virker med en lokal server, så jeg tør ikke sige, om du vil kunne bruge live preview med PHP-filer, eller om du skal opdatere siden igen efter du har gemt filen, du arbejder på. Jeg vil gætte på, at du skal opdatere.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf pm-c » søn jun 16, 2019 12:36

Hej Kim!

Tak for svaret.
På en tidligere PC har jeg haft en Apache-server kørende, så opsætningen afskrækker mig ikke.
Det, jeg savner, er imidlertid ikke at kunne køre php-filer, men at se preview af html-filer, som på grund af php-indhold er nødt til at have endelsen '.php'. Jeg har f.eks. en index.php-fil, der udover én linje php udelukkende har html-indhold, son Brackets ikke vil vise i Live Preview.
Dette er ikke noget problem i Html-Kit, som desuden fra samme skærmbillede kan uploade filer til serveren.
Jeg kører dual boot med Windows 10, så det er ikke noget problem at skifte til Html-Kit under Windows.
Det er dog første gang, jeg oplever, at noget jeg kan under Windows, ikke kan gøres lige så godt eller bedre under Gnu/Linux.

Venlig hilsen
Peter
pm-c

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn jun 16, 2019 14:17

Hej Peter

Problemet er, at php-endelsen fortæller, at filen har php-indhold, som kræver en webserver med php. Html-Kit kan åbenbart se bort fra php-koden og så bare vise den indeholdende html-kode, hvilket i dit tilfælde er fint nok. Men for mange andre vil det resultere i en side, der ikke virker korrekt, fordi php-koden ikke afvikles - måske det er derfor, at Brackets har valgt ikke at have den funktion. Hvis du installerer Apache og PHP, skulle du også kunne se siderne med Brackets i Linux. Hvis du er heldig, håndterer Brackets det hele, så du ikke skal rode med den mere nørdede opsætning af arbejdsmappe, virtuelle servere osv.

For øvrigt, hvis du ikke kan få Brackets til at vise filerne: Har du prøvet Virtualbox? Med Virtualbox kan du have Windows og Html-Kit kørende i et vindue i din Linux, så du ikke behøver at boote.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Ubuntu Linux