Nyeste sider på Ludvigs Hjørne: sammenligning af online backup og af antivirusprogrammer.

Ludvigs Hjørne

Backup i skyen

De fleste mennesker, der bruger deres computer til mere end bare at surfe en gang imellem, kan nok med gru sætte sig ind i hvad det betyder at miste data. Der er mange måder det kan gå galt på, hvis man ikke har et pålideligt backup program.

Når data går tabt

Mød Camilla. Camilla er studerende og er ved at være færdig med sin afsluttende opgave, som hun har arbejdet på i ugevis. Det har kostet blod, sved og tårer, og litervis af kaffe og energidrik, men dagen for at hun kan sætte det endelige punktum er endelig kommet. Hun har arbejdet natten igennem for at nå de sidste kapitler, men med et går skærmen lige pludselig i sort. Panikken spreder sig, for Camilla har ikke nogen backup, det har jo ikke været nødvendigt før. Hun har altså mistet sin opgave, og alt andet på sin bærbare, fordi hun ikke har fået taget backup. Hvis hun havde haft en backup i skyen, så var dette ikke sket og hun kunne blot have åbnet og printet opgaven fra en anden computer.

Hvad hvis harddisken går i stykker?

Et andet scenarie, der kan skræmme enhver hårdnakket it-nørd fra sans og samling hvis der ikke er en backup, er synet af en fejlbesked, der meddeler brugeren at harddisken er stået af. Chancen for at redde noget fra en defekt harddisk er lille, og bliver man nødt til at ty til hjælp for at redde sine data, så kan det gå hen og blive meget dyrt. Det er heller ikke sikkert, at det altid kan lade sig gøre.

Selv om du tager backup derhjemme på en anden del af harddisken, så hjælper det ikke hvis den bærbare dør eller bliver stjålet. Hvis du i stedet tager backup på et eksternt medie så som en ekstern harddisk, så skal du huske at gøre det jævnligt og sørge for ikke at have backuppen i hjemmet, for du risikerer at miste den også, hvis der f.eks. er indbrud.

Alternativer til backup i hjemmet

Et af de bedste alternativer til ovennævnte er at tage backup i skyen. Der er flere muligheder, og uanset hvad du vælger, så er dine data altid tilgængelige. Det er uanset hvad der måtte ske med din computer eller, for den sags skyld, dit hjem.

Har du en Google konto, så følger der også lageringsmuligheder med i skyen. Om du så har tillid til at Google, eller Microsoft for den sags skyld, hvis du bruger deres OneDrive, ikke snager i dine private filer, er så en helt anden side af sagen.

Det er så ærgerligt at miste alt hvad man har gemt på sin computer. Bare tænk på alle de digitale billeder du har liggende af børn og børnebørn, eller venner og bekendte, rejser du har været på osv. Det er rigtigt sørgeligt at miste dem, for de kan ikke erstattes. Der findes mange forskellige udbydere af disse backup løsninger i form af backup programmer. For at blive sikret bedst muligt og have den bedste service, så kan man med fordel henvende sig til en af disse mange udbydere af backup programmer.

Fordelen ved at vælge en backup i skyen er også at de fleste udbydere bruger en app, der kan tage backup automatisk. Dvs. at så snart du har installeret appen, så begynder den at køre backup. Første gang tager det en rum tid, da den skal overføre alle dine data til udbyderen først. Men derefter bemærker du det stort set ikke. Der tages løbende backup imens computeren er tændt, så ved et nedbrud risikerer du allerhøjst at miste et par minutter af dit arbejde. Så fordelene ved at bruge backup i skyen er meget åbenlyse.

Hvad skal du vælge?

Der er mange muligheder for backup programmer. Af nogle af de mere kendte kan nævnes Google Cloud Storage, Microsofts OneDrive, Dropbox og Carbonite. Dog er der visse ulemper ved netop de nævnte tjenester, fordi de ligger i USA. Amerikanske backup firmaer er under pres fra deres regering om at udlevere data. Samtidig er der også noget at hente på hastigheden ved at vælge udbydere der ligger tættere på, eller i, Danmark.

Der er nogle ting du skal være opmærksom på, når du vælger dit backup program til backup i skyen. Herunder finder du en lille opsummering af, hvad der kunne være vigtigt at tænke over:

Hvor meget plads du har til rådighed

En del udbydere af backup har begrænsninger på hvor meget plads du må bruge. Hvis du overskrider denne grænse for plads, så kan det hurtigt blive dyrt. Derfor kan det fordelagtigt at vælge en udbyder, der tilbyder ubegrænset plads; denne mulighed er f.eks. set hos onlime.dk.

Hvad det koster

Prisen spiller også ind. Hvad koster det at tage en backup af sit liv? Priserne varierer, og du skal se dig godt om før du bestemmer dig. Undersøg hvad andre siger om netop den udbyder du tænker på at vælge, og brug din sunde fornuft. Hvis det lyder for godt til at være sandt, så er det som regel også sådan.

Hvilke funktioner udbyderen tilbyder

Funktionerne, udbyderen tilbyder, er også vigtige. F.eks. hos Carbonite. Når du installerer deres app, så har den nogle forudindstillede foldere og filer den kører backup af. Det kan du så ændre, hvis din opsætning ikke er standard, eller du ikke er interesseret i at få kørt backup af netop dette, og det er ret nemt. Du skal også være opmærksom på om dine data bliver krypteret, både når de bliver uploadet og også når de ligger på udbyderens server. Det er også en rigtig god ting, hvis du nemt kan tilgå dine data i skyen, så du måske slipper for at have noget af det liggende lokalt. Så hvad udbyderen har at byde på i den retning kan også være relevant.

Kryptering og lovgivningen

Du skal også være opmærksom på, hvordan reglerne for datasikkerheden er i det land udbyderen ligger i. I f.eks. USA er sikkerheden ringe, da de amerikanske myndigheder har ret til at forlange at få udleveret data. Et af de lande der har den strengeste lovgivning omkring datasikkerhed er Norge, som er hjemland for Jotacloud, som ejer de servere, som bl.a. Onlime benytter sig af. Går man meget op i sikkerheden, så kunne backup programmer med base i disse typer lande også være relevant at overveje.

Læs mere om kryptering.

 

Kundeservice

Sidst, men ikke mindst, er det også vigtigt, at udbyderen har en god kundeservice, som du nemt kan kommunikere med hvis uheldet er ude. Hvis du mister dine data og skal til at kommunikere på engelsk, så kan det godt gå hen og blive lidt bøvlet, hvis du ikke er så skrap til engelsk. Derfor kunne man overveje at vælge en af udbyderne i Danmark, eller i det mindste i de nordiske lande. Så går kommunikationen nemmere og bidrager også til lidt mere tryghed.

Opsummering

De top 5 fordele ved at bruge backup i skyen er således:

  1. Automatisk backup ved den mindste ændring af dine filer.
  2. Deling af filer
  3. Backup af tablets og telefoner på samme konto.
  4. Mulighed for ubegrænset plads, så du ikke skal tænke på hvor meget du må køre backup af.
  5. Et billedgalleri funktion, der gør at dine billeder er tilgængelige uanset hvor du er, og du kan dele dem med hvem som helst.

Så vælger du backup i skyen, og finder du en udbyder der samler disse funktioner i en, så er du godt rustet og godt beskyttet imod datatab.

Kigger du efter et backup program, så kan det anbefales at tage et kig på Onlime – Gå til hjemmesiden.