Nyeste sider på Ludvigs Hjørne: sammenligning af online backup og af antivirusprogrammer.

Ludvigs Hjørne

Har din virksomhed brug for best practice og ITSM?

Hvis du ikke er sikker på, om du har brug for ITSM eller ITIL®, så stiller du højst sandsynligt det forkerte spørgsmål. Det er nemlig ikke en "enten/eller" beslutning. IT service management (ITSM) er, det du gør for at styre de tjenester, du leverer til dine kunder. ITIL er en best practice ramme for ITSM. Det er en klar fordel at benytte nogle af de input der findes i ITIL for at hjælpe dig med at arbejde mere effektivt.

Forskel mellem ITIL og ITSM
Hvis du stadig ikke er helt fortrolig med forskellen på ITSM og ITIL, så er her en beskrivelse af hvad det er og hvordan de hver især kan bidrage til succesen af ​​din it-organisation.

Lad os starte med et hurtigt overblik over, hvad de enkelte forkortelser står for:
ITSM er et akronym for IT Service Management. Hermed menes simpelthen, hvordan du styrer de informationssystemer, der leverer værdi til dine kunder. Selvom du måske aldrig har hørt om begrebet ITSM, hvis du kører it-systemer, så er det dog det du laver. ITSM kan omfatte aktiviteter som planlægning og styring af ændringer, så de ikke forårsager forstyrrelser i virksomheden. Det kan også bruges til at rette op på tingene, når de går galt eller til styring af et budget for at sikre, at du kan betale regningerne, når de ankommer.

Personer, der bruger udtrykket ITSM, har en tendens til at tænke på IT som et middel til at levere værdifulde tjenester til deres kunder, snarere end som en måde at styre teknologi på. Men selvom du har et helt teknisk fokus, skal dit arbejde stadig styres, og det er det, der kaldes ITSM.

ITIL er navnet på verdens mest anerkendte ramme for ITSM. ITIL er et registreret varemærke tilhørende AXELOS, som ejer en række best practice løsninger og deres tilsvarende publikationer og eksamener. ITIL er blevet vedtaget af mange organisationer, og der er millioner af certificerede ITIL-praktikere over hele verden.

Hvad får man ud af best practice?

En af de integrerede løsninger af ITIL er Provance ITSM. Som værktøj er det utrolig vigtigt at have noget, der netop indeholder best practice og som samtidig kan bruges i de sammenhænge du normalt arbejder med i virksomheden. Herunder blandt andet Microsoft Dynamics CRM og lokal integration med Outlook for at give en intuitiv brugerflade.

I en virksomhed er det tiden, der er en afgørende faktor for succes. Tiden er en begrænset ressource, så den skal udnyttes på den bedst mulige måde, så virksomhedens andre ressourcer udfolder deres potentiale til fulde. Jo bedre udnyttelse af ressourcerne, desto bedre resultater vil det medføre. Bedre arbejdsgange og optimerede processer er derfor med til at skabe en dynamik i en virksomheden, som bringer succes med sig.

At gøre det rigtigt første gang er både toppen af dovenskab, men samtidig også en best practice, som giver kvalitet gang på gang og minimerer omkostningerne på samme tid. Det er noget kunderne kan mærke og derfor får de også lyst til at købe mere.