Nyeste sider på Ludvigs Hjørne: sammenligning af online backup og af antivirusprogrammer.

Ludvigs Hjørne

Online markedsføring – hvorfor du ikke kan undvære

Branding er mange ting, men først og fremmest er det en vigtig del af en virksomheds identitet hos sin målgruppe. Branding indeholder en række relaterede markedsføringsaktiviteter, som kan foregå i den fysiske verden såvel som den digitale. På grund af den teknologiske udvikling ser man, at virksomheder i stigende grad benytter sig af online markedsføring. Som resultat heraf oplever den almindelige dansker et bombardement af annoncer, videoer og tekster i sin daglige gang på internettet. Det betyder desværre, at langt de fleste reklamer mister sin effekt, da modtageren aldrig når at opfange den. Dette skyldes, at mennesker i dag er eksperter i at sortere i alt de materiale som de møder på deres vej – det er et tæt filter, som er svært at slippe igennem og dette giver anledning til megen frustration for alle, som arbejder med online markedsføring.

Online markedsføring er det absolut bedste redskab til at målrette reklame

Universet online tillader os at målrette reklame til specifikke personer i vores målgruppe. Vi kan målrette os personer som tidligere har besøgt vores side (eller en andens side!), vi kan målrette os personer som kan forstå dansk og engelsk, som bor i Jylland eller på Sjælland, ja vi kan faktisk målrette os folk med en bestemt hårfarve alt afhængig af deres online aktiviteter. Nogle kalder det uhyggeligt, men jeg kalder det fantastisk. Selvom det kan virke invaderende og påtrængende, at virksomhederne har delvis kontrol over vores personlige oplevelse online, er det hverken nyt, forbudt eller absolut negativt. Nej faktisk, kan det optimere og forenkle den enkeltes interaktion på internettet, med relevante tilbud og nyttigt indhold. Selvom de fleste internetbrugere har udviklet en form for resistens, tillader online markedsføring, at man kan nå igennem til sin målgruppe i tilstrækkelig grad.

Kunderne vil gerne finde jer

I dagens Danmark forventes det, at enhver forretning har en hjemmeside tilkoblet. Ja, selv den lokale fiskehandler og diverse loppemarkeder har en hjemmeside i det moderne samfund. Det skyldes, at kunderne i stigende grad benytter sig af internettet når de skal undersøge deres næste køb, hvad end det drejer sig om fødevarer eller møbler. Det betyder, at konkurrencen online skærpes og der kæmpes om topplaceringer på søgemaskiner som Google. Nogle bruger SEO, andre betalt annoncering, men alle går efter den gyldne plads på side et. Hvorfor? Fordi synlighed er altafgørende for om kunderne finder jer, og hvis de ikke kan finde jer går handlen videre til jeres konkurrent. Gode placeringer på søgemaskinerne giver mere trafik og mere trafik betyder ultimativt flere salg.

Omkostningseffektivitet

Sammenlignet med andre former for markedsføring er online markedsføring den langt billigste metode når man ser på varighed og rækkevidde. Det vil sige, at man når flere mennesker, over længere tid, til en lavere pris. Et godt eksempel på en virksomhed, der har formået at udnytte online markedsføring fuldt ud er Cocktailkursus, en del af en Københavnsbaseret koncern, der primært arbejder indenfor underholdning, events og natteliv. Cocktailkursus har sit speciale indenfor teambuilding og andre aktiviteter med fokus på undervisning i barbranchens fag. Virksomheden arbejder sammen med et webbureau i Aarhus om deres online markedsføring. Siden samarbejdets begyndelse har Cocktailkursus oplevet en markant stigning i konverteringer og endda et betydeligt fald i deres markedsføringsomkostninger. Virksomheden vokser fortsat og er derfor meget omhyggelig med deres online markedsføring. Online markedsføring er nemlig både billigt og effektivt.

Automatisk kundepleje

Mange store virksomheder kæmper med at holde kontakt til sine kunder, fordi størrelsesforholdet mellem en privatperson og en gigantvirksomhed ofte bliver intimiderende og overvældende. En anden udfordring er, at der kan være så mange, at det bliver vanskeligt at holde struktur og orden, og samtidig følge op på de rigtige tidspunkter. Online markedsføring tillader jer at holde jævnlig og personlig kontakt til jeres kunder (og potentielle kunder) uden, at det koster jer en bondegård i tid og penge. Sociale medier som Facebook gør det let og overskueligt at holde kontakten til en bestemt målgruppe samt opdatere med tilbud og nyheder i en fart. Sociale medier gør kløften mellem jer og jeres kunder mindre, hvilket letter en lang række kommunikationsrelaterede opgaver.

Desuden bruger man i dag nyhedsbreve. Nyhedsbreve er et fantastisk redskab, som potentielt kan lede til mange salg, hvis man bruger dem rigtigt. Metoden er kendt, men det er de færreste, der mestrer at bruge den fornuftigt – i stedet spammer de deres læsere med irrelevante dårlige tilbud og endnu ringere indhold. Får man opbygget en mailliste med relevante individer kan en nyhedsmail skabe både relation til modtageren og bidrage til et troværdigt, autentisk brand i helhed.

Der er næsten ingen grænser for hvad den digitale verden kan gøre for en virksomheds markedsføring. Alle rekorderne kan slås på få sekunder, fordi internettet aldrig sover og, fordi der findes milliarder af mennesker på den anden side af skærmen til at modtage hvad end I giver.