Nyeste sider på Ludvigs Hjørne: sammenligning af online backup og af antivirusprogrammer.

Ludvigs Hjørne

8 grunde til at implementere SEO i din online markedsføringsstrategi

I dag vil de fleste forretningsdrivende på, der befinder sig på internettet, nikke genkendende når vi snakker om SEO (søgemaskineoptimering). Dette skyldes, at SEO er en omkostningslet, bæredygtig og langsigtet markedsføringsløsning. Hvis du ikke ved hvad søgemaskineoptimering betyder, kan jeg kort og simpelt forklare det. SEO handler om at skabe trafik på en hjemmeside gennem høje placeringer på de mest brugte søgemaskiner, som Google, Bing og Yahoo. Man kan påvirke sin placering ved at skabe relevant, originalt indhold, som søgemaskinernes algoritmer opfanger og vurderer hjemmesiden efter – derefter placeres man, efter sin relevans, højt eller lavt på forskellige søgeord. Derfor handler det om, at ligge højst på de søgeord, som målgruppen for din pågældende hjemmeside bruger, når de leder efter produktet eller servicen.

 

SEO fungerer! 

SEO kan virke som et abstrakt marketingord, med mange forskellige betydninger. I realiteten er det simpelt – og det virker. Ved hjælp af holdbare strategier, kan SEO bidrage betydeligt til at hæve en hjemmesides placeringer og drive trafik hertil. Søgemaskinernes algoritmer forandrer sig altid på grund af den teknologiske udvikling, som stadig har raketfart. Dog er der enkelte elementer, som forbliver de samme i årtier. Det betyder, for forretningsdrivende, at det alligevel er en overkommelig opgave at sætte sig ind i emnet og få succes med det.

 

Forbrugerne undersøger dig

Om du vil det eller ej, bliver du i dag undersøgt i hoved og røv inden du får en ordre. Hvorfor? Fordi forbrugerne i dag har en langt mere overvejelsespræget købsadfærd på alle områder. Det betyder, at de bruger kræfter på at lave research på det de skal købe længe før de køber det.

Potentielle kunder finder ikke din hjemmeside, hvis den ligger på Googles side 52 – folk gider ikke engang gå til side to. Hvis du ikke er har en topplacering på specifikke relevante søgeord svarer det til at være usynlig på internettet.

 

SEO for små virksomheder

Næsten halvdelen af Googles søgninger foregår fra smartphones og er lokale søgninger, der hjælper forbrugerne til at finde spisesteder, forretninger og underholdning i nærheden af dem. Dette alene er en god grund til at investere tid i virksomhedens lokale SEO.

 

Dine konkurrenter er allerede i gang

Konkurrencen om de ti gyldne pladser i søgemaskinerne skærpes. Dette skyldes, at bevidstheden omkring søgemaskineoptimering stiger i kombination med, at flere forretningsdrivende bruger internettet. Hvis du allerede har opnået topplaceringer på dine søgeord, skal du fortsat være opmærksom, da dine konkurrenter står klar til at stjæle dem. Mange går rigtig langt og hyre folk, kun til at arbejde med søgemaskineoptimering. Watch out!

 

Opbyg troværdighed

Ifølge undersøgelser, springer forbrugerne over de betalte annoncer og direkte ned til de organiske resultater på søgemaskinerne (det gør jeg også!). Dette skyldes, at forbrugerne har større tillid til de hjemmesider som ligger topplaceret på grund af deres originale indhold. En høj rangering udstråler troværdighed og sikkerhed og vidner desuden om, at andre har godkendt hjemmesiden.

Kombinationen af originalt indhold og en overlegen placering gør underværker for en virksomheds positionering og leder direkte til trafik og salg. Ser man på Is til fest, er det tydeligt, at der er brugt tid på søgemaskineoptimering, da hjemmesiden har topplaceringer på samtlige af deres relevante søgeord. Tøris, isterninger, knust is med flere – alle sammen relevante for det de udbyder. Virksomheden ændrede strategi for få måneder siden og har som resultat oplevet en markant stigning i trafik og salg.

 

SEO er værdi

Der findes mange betalte løsninger indenfor markedsføring alene på søgemaskinerne og det er også rigtig fint at bruge annoncer. Men! Det er og bliver en kortsigtet løsning, som stopper så snart budgettet er opbrugt. Mens betalte annoncer giver hurtige resultater, kan en investering i SEO være et aktiv, som vokser over tid – gratis! SEO svarer til at købe et hus, der stiger i værdi, mens annoncering svarer til at leje en lejlighed uden at opbygge nogen form for egenkapital.

 

Mobiler, tablets og andet pjat

Flere og flere af forbrugerne bruger søgemaskinerne fra deres mobile enheder og ikke på computere. Dette er endnu en årsag til at investere i lokal SEO. Dette skift skærper konkurrencen yderligere, da der er mindre plads til søgeresultaterne på en lille skærm. I stedet for ti gyldne pladser er der måske fem eller færre.

 

SEO er her for at blive

Bare rolig, telefonbøgerne laver ikke et comeback (gudskelov) og selvom der findes mange måder at markedsføre sig på, er de oftest mindre effektive end en høj rangering på søgemaskinerne – i hvert fald for dem som driver forretning på internettet.

En investering i SEO er en god forretningsbeslutning og har været det de sidste mange år. Der er intet, der peger på, at SEO går af mode i den nærmeste fremtid.

 

Ja faktisk, er det bare med at komme i gang. Bliv en del af spillet nu, inden du taber penge og tid på, at dine konkurrenter kom dig i forkøbet!