Nyeste sider på Ludvigs Hjørne: sammenligning af online backup og af antivirusprogrammer.

Ludvigs Hjørne

Den ultimative Facebook kampagne anno 2017

Facebook har længe været den mest benyttede platform til markedsføringsstrategier på de sociale medier. Da markedsføring hertil stadig var Blue Ocean var det forholdsvist overkommeligt at lave en succesfuld kampagne. Sådan er det det desværre ikke længere.

Mange oplever ikke den ønskede effekt af deres digital marketing på Facebook. Årsagen til dette er mange. En af dem er, at konkurrencen er blevet intensiveret i sådan grad, at brugerne på Facebook er blevet meget mere kræsne. Det er simpelthen blevet sværere at komme ud til de eventuelle konkurrenter blandt den megen støj. For at være succesfuld kræver det derfor en klart, defineret strategi. Det følgende vil klæde dig på til at udarbejde sådan en.

Kend din målgruppe

Det første man lærer, når man uddanner sig inden for markedsføring er, at man altid skal have kunden i fokus. Dette er ikke tilfældigt. Når man opretter en Facebook annonce, er det vigtigt, at man udarbejder annoncen så den er eftertragtet for den givne målgruppe. Det kan man ikke, hvis man ikke ved, hvordan den givne målgruppe ser ud.

Dette er netop en af fordelene ved Facebook: Du har virkelig mulighed for at danne dig et godt billede af din målgruppe og igennem de mange informationer på Facebook finde ud af, hvilke præferencer de har.

Kort fortalt bør du altså på baggrund af den indsamlede information, du har om målgruppen og dit eget produkt, udarbejde annoncen sådan, at den rammer målgruppen på den mest effektive måde.

Hvis du udbyder et produkt eller en service, hvor det er svært at segmentere præcist, er det en idé at undersøge nogle af dine konkurrenters målgruppe. Det gør du ved at tjekke deres sociale platforme. Hertil skal du tjekke hvilke typer af følgere de har, hvor disse følgere holder til og så videre.

Hvis du opdager, at en stor del af deres kunder opholder sig i København eller på Frederiksberg, er der en stor sandsynlighed for, at dine kunder gør det samme. I så fald kan du blandt andet segmentere demografisk i dine annonceringer. Det kan i praksis være, hvis du eksempelvis sælger iPhone 7 covers, og du opdager et eller andet særegent kendetegn ved din målgruppe såsom en demografisk segmentering.

Opsæt dynamisk retargeting

Kort fortalt går retargeting ud på at annoncere mod dem, der tidligere har vist en eller anden form for interesse i dit produkt. Dynamisk retargeting går lige skridtet videre. Her får de potentielle kunder, og dem der tidligere har vist interesse annoncer med lige præcis de produkter, de har vist mest interesse for.

Det vil sige, at de ikke bare bliver præsenteret for alle produkter de har været inde på, men dem de har været inde på længst, og dem de har klikket på flest gange.

Hvis kunden for eksempel leder efter et bredbånd med en given internet hastighed, og har været inde på en sammenligningsside med forskellige udbydere af bredbånd, bliver de kun præsenteret for annoncer af de bredbånd, de har vist den største interesse for. Det er et super effektivt middel til at skabe konverteringer.

Opsættelse af konverteringssporing

Hvis du skal have et overblik over, hvor effektiv dine kampagne rent faktisk er, er det vigtigt, at du opsætter en konverteringssporing. En konverteringssporing viser, hvor rentable dine forskellige annoncer rent faktisk er. På den måde har du bedre mulighed for at allokere dine ressourcer sådan, at du optimerer dit anlagte budget.

Dette bør gøres på alle dine kampagner – uden undtagelse. Endnu mere fordi det i praksis rent faktisk er en rigtig overkommelig opgave at opsætte den. Du indsætter simpelthen bare et stykke kode på din kvitteringsside og andre essentielle sider på domænet.