Nyeste sider på Ludvigs Hjørne: sammenligning af online backup og af antivirusprogrammer.

Ludvigs Hjørne

Få styr på dine Facebookannoncer og GDPR

Siden den nye persondataforordning blev indført i maj i år, er det blevet en del mere omfattende at annoncere på de sociale medier.

For ½ år siden var de fleste af os ved at blive godt og grundigt tossede af at modtage adskillige e-mails hver dag omkring den nye lovgivning, fordi vi igennem vores karriere på nettet har været i berøring med på den ene eller anden måde, skulle forsikre os om, at de behandler de data de har på os forsvarligt. Fair nok. Nu er den e-mail storm overstået, men vi skal stadig overholde de nye regler, når det kommer til annoncering og indsamling af leads.

 

Dyrt ikke at have samtykke

Helt kort fortalt betyder den nye lovgivning, at du skal have samtykke fra dine kunder, før du deler eller anvender de data du indsamler på dem. Det betyder, at du ikke kan uploade og anvende kundelister, mailinglister eller lignende til brug i forbindelse med målretning af dine kampagner på Facebook uden at kunne garantere for at du har samtykke fra samtlige på listen.

Ellers koster det dyrt!

Det er netop derfor vi modtog en fuldstændig vanvittig mængde mails hen over sommeren, der oplyste os om, hvordan de data der ligger omkring på nettet om os bliver behandlet og hvad de bliver brugt til.

Det er dog ikke den eneste måde vi kan komme ud for at overtræde den nye lovgivning, for i flere tilfælde anvender segmenteringen der er tilgængelig på Facebook også oplysninger fra tredjepart, hvilket betyder, at du kan opleve at overtræde loven gennem brug af en tredjeparts oplysninger.

Forvirret? Det er forståeligt!

Du kan læse mere om persondatabeskyttelse her.

 

Der er hjælp at hente

Hvis du blev lidt rundtosset af at læse det ovenstående, er du bestemt ikke den eneste. De nye tiltag har helr sikkert været grund til en hel del grå hår verden over.

Netop derfor er det nu, det giver allermest mening i at investere i hjælp udefra, så der kommer 100% styr på Facebookannoncerne. Seriøs og gennemarbejdet Facebookannoncering kræver en samarbejdspartner, der har helt styr på reglerne, men som også ved, hvad der gør en annonce effektfuld, så I får den ROI I gerne vil.

 

Hvad kan et marketingsfirma hjælpe med?

Det kræver stort arbejde både før, under og efter annonceringen, for at kunne holde styr på og analysere alle de oplysninger, der kan være med til at afgøre, hvad der virker og ikke virker.

En samarbejdspartner, der skal stå for jeres annoncering, skal kunne forstå og formidle jeres budskab på en måde, der giver mening for jeres kunder. Kun på den måde er I sikre på at ramme den helt rigtige målgruppe med annonceringen.

Det kræver også en hel del mere end bare at udarbejde og målrette en annonce og så ellers bare lade den gå sin gang. Hvis successen skal optimeres, er det vigtigt at have styr på bede analysemulighederne, retargeting og Pixel, der giver mulighed for at komme til at forstå din kundegruppe endnu bedre og hele tiden optimere jeres annoncer som følge af den kendskab.