Thunderbird genoprette profil

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Thunderbird genoprette profil

Indlægaf GitteØ » ons dec 27, 2023 16:01

Jeg har haft store prob. efter en Thunderbird update, så alle mine mails forsvandt/var usynlige, og jeg blot fik en næsten tom hvid skærm - der var blot nogle 'headers', dvs. 'files' osv.. Jeg har prøvet af afinstallere, geninstallere TB - og det samme skete gang på gang.
Så tog jeg en dyb vejrtrækning og gendannede min pc til fabriksindstillingerne, og prøver nu at få TB til at fungere igen, men det lykkes ikke. Dog får jeg ikke en næsten blank skærm, men jeg får mulighed for at oprette en ny mailadresse. Imidlertid så vil jeg jo bare gerne geninstallere/genindsætte min gamle profil, som jeg har gemt et kopi af. Jeg har imidlertid bare gemt profilnavnet, dvs. de 8 tal-og-bogstaver.
Når jeg ser på, hvad TB har 'liggende', så er der nu 2 profiler - en der ender på .default - og en der ender på .default-release. Jeg har ingen idé om, hvorfor der TB opretter to, men hvordan får jeg genindsat min gamle profil?
Jeg har prøvet lave en 'Thunderbird'-mappe og deri indsætte min gemte profil - jeg har forsøgt via TB's trouble-something - at indsætte den nylavede mappe, når jeg er under 'Roaming', som jeg har set en video med, men den lægger bare min gamle profil uden for 'Profiles'.
Jeg håber, det giver mening :-)

Da jeg for mange år siden oprettede TB, lavede jeg en backup-gmail-adresse, og det er jeg meget glad for i dag, for så kan jeg i det mindste se indkommende post (jeg har sat det op til at videresende i kopi).

Gitte

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:121.0) Gecko/20100101 Firefox/121.0
GitteØ
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs okt 11, 2022 13:28

Re: Thunderbird genoprette profil

Indlægaf Gæst » ons dec 27, 2023 21:34

Jeg har netop opdaget - efter at jeg har forsøgt at 'importere' den gamle profil ved at kopiere alle mapperne fra profilen over i den nye profil, efter at have slettet alt, der lå der - at jeg har adgang til 'kontoindstillinger', så jeg kan se alle konti/mailadresser, men jeg har ingen adgang til andet - jeg har bare en næsten blank skærm - ingen indbakker eller noget.
Jeg håber, at der er en, der har løsningen :-)
Gæst
 

Re: Thunderbird genoprette profil

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons dec 27, 2023 23:52

Hej Gitte

Det lyder slet ikke rart!

Jeg håber, Jørgen Rasmussen stadig læser med her og vil svare. Han er eksperten med hensyn til Thunderbird.

Jeg kan ikke selv komme med en løsning i øjeblikket, jeg er på et road trip med kun en meget lille skærm, og den kan jeg kun bruge til "lette" ting. Jeg er for gammel til de små skærme.

Hvis Jørgen ikke svarer, så er jeg efter planen tilbage på pinden d. 3. januar, og så vil jeg prøve at finde en løsning.

Et enkelt spørgsmål: Benytter du POP eller IMAP på den forsvundne konto?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7151
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Thunderbird genoprette profil

Indlægaf Gæst » tors dec 28, 2023 0:21

Jeg er også for gammel til små skærme - så du har min fulde forståelse :-)
Jeg håber, at du nyder dit road-trip!
Fordelen - den eneste jeg kan se pt - er, at når jeg går ind under kontoindstillinger, så kan jeg se, at alle mine mails-konti er sat op til 'POP'.
Det undrer mig såre, at jeg kan se alle de indstillinger, men jeg får ikke adgang til at se alle 'bakkerne' (indbakke, sendt osv.).
Det er faktisk lige i overkanten for en gammel 'kælling' på 68 at skulle 'rode' med den slags :-D
Gæst
 

Re: Thunderbird genoprette profil

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors dec 28, 2023 14:02

Hej Gitte

Du kan prøve at slette nogle filer i Thunderbirds profilmappe:
Klik på menuknappen i Thunderbird, klik på "Hjælp", og klik så på "Teknisk information". Det åbner fanebladet Teknisk information.
Klik på "Åbn mappe" ud for Profilmappe i afsnittet Programinfo. Det åbner profilmappen.
Afslut Thunderbird.
Slet følgende filer i profilmappen, du lige åbnede:
folderCache.json
folderTree.json
virtualFolders.dat
session.json
xulstore.json

(Du kan tage en sikkerhedskopi af filerne, hvis du synes).

Start så Thunderbird som administrator: Højreklik på Thunderbird-ikonet og vælg Kør som administrator.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 469
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: Thunderbird genoprette profil

Indlægaf Gæst » tors dec 28, 2023 15:07

Jeg har forsøgt at slette alt, der lå, der havde med TH at gøre - altså TB-mappen under Roaming. Fjernet programmet og geninstalleret det. Dernæst har jeg slettet den profil, som endte på .default - idet den kun indeholdt 1 fil.
I den anden profil har jeg slettet alt i og overskrevet med min back-up-profil. Dernæst har jeg slettet de filer, som du, Jørgen, skriver. Dernæst har jeg, som du foreslår, åbnet TB ved at 'kør som admin'... og tilladt ændringer. Jeg får så den sædvanlige næsten blanke side, hvor jeg kan se de fem ikoner til venstre: mail, adressebog mv. - jeg kan se indholdet i min adressebog - og foroven har jeg 'file' osv. incl. 'Tools'
Jeg kan også skrive en mail Ctrl + N, og vælge hvilken konto, jeg vil sende fra.

Jeg kan ikke se mine mapper, dvs. Indbakke osv.

Når jeg går ind under Tools, så kan jeg se alle mine konti og deres 'Settings'.
Kan der være noget under 'Settings' i TB generelt, som jeg skal 'aktivere' - eller under de enkelte konti?
Gæst
 

Re: Thunderbird genoprette profil

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors dec 28, 2023 17:24

Gør det nogen forskel, hvis du starter Thunderbird i fejlsøgnings-tilstand?
https://support.mozilla.org/en-US/kb/tr ... hunderbird
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 469
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: Thunderbird genoprette profil

Indlægaf GitteØ » tors dec 28, 2023 21:27

Hej Jørgen

Nej - det gør ingen forskel.

Jeg lavede et forsøg: lavede en ny profil med en mailadresse, som jeg har, men som aldrig bruges. Så kunne jeg se et par mapper.

Dernæst kunne jeg sammenligne de to profiler mht konto-indstillinger, og jeg så, at ud for 'copies and folders' stod der, at der ikke er nogen tilgængelige for alle mine ca. 10 mail-konti - det undrede mig.
Så checkede jeg min back-up-profil, som er den, jeg har kopieret og indsat - og der er de.
Så måske er der gået noget galt i min copy/paste - jeg begriber ikke hvad, men never mind.

Jeg forestiller mig, at jeg vil gøre endnu et forsøg. Afinstallere TB og slette TB-mappen under Roaming.
Dernæst geninstallere TB endnu en gang (det må så være mit ca. 117-forsøg :) ) - spørgsmålet er så:
Hvordan kopierer jeg bedst min backup-profil over?
Skal jeg slette den, der laves i forbindelse med geninstalleringen - altså som hele TB-mappen (under Roaming) og der indsætte en mappe, der hedder 'Thunderbird', og som kun indeholder min back-up-profil - eller skal jeg 'blot' slette alle mapper under den nye profil, som laves automatisk, og der indsætte alle mapperne fra min back-up-profil?
Jeg tror, at jeg gennem de ca. 117-forsøg har prøvet begge dele :-D

Noget andet er, at ved en geninstallation vil TB lægge to profiler (jeg har jo prøvet det en del gange) - den ene indeholder kun en fil, vil det være bedst at slette den helt?

hilsen
Gitte

PS: Det skal siges, at jeg har kunnet se, at TB har hentet mails, men jeg har altså ikke haft adgang til dem, da ingen mapper var synlige.
GitteØ
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs okt 11, 2022 13:28

Re: Thunderbird genoprette profil

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre dec 29, 2023 12:35

Hej Gitte

Hvilken mappe har du taget backup af?
"C:\Users\<brugernavn>\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\<profilmappe>\"
Hvis du har en backup af mappen Thunderbird, vil det være bedst at anbringe en kopi af den i "C:\Users\<brugernavn>\AppData\Roaming\". Herefter kan du installere Thunderbird.
Hvis du stadig ikke kan se dine mails, så slet filene, som jeg beskrev i et tidligere indlæg. Åbn så mappen "Mail" og slet mappen smart "mailboxes". Husk at Thunderbird skal være afsluttet, når du sletter filerne og mappen.

Hvis du stadig ikke kan se dine mails, så kontroller om der er nogle mails i backup'en. De skulle ligge i "C:\Users\<brugernavn>\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\<profilmappe>\ImapMail\<navn_på_mailserver>\" eller "C:\Users\<brugernavn>\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\<profilmappe>\Mail\<navn_på_mailserver>\".
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 469
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: Thunderbird genoprette profil

Indlægaf GitteØ » fre dec 29, 2023 17:58

Hej Jørgen

Jeg har taget back-up af profilen - altså ikke af mappen TB. Jeg har den liggende på en ekstern HD. Den fylder over 9 GB. Og ja, jeg kan se en del mapper/undermapper.

Jeg har forsøgt alt, hvad du har beskrevet, jeg har tillige leget med at importere profilen - det kan også lade sig gøre uden problemer, men jeg får ikke vist nogle mapper bagefter. Jeg kan se under 'kontoindstillinger', at ingen mapper er tilgængelige...

Jeg er lidt trist over, at vel omkring 15 års korrespondancer er utilgængelige - heriblandt et par stykker, jeg har sendt inden for de sidste par måneder, som er ret vigtige. Måske skal jeg bare indse, at alt er tabt for tid og evigthed.
Det skyldes den sidste opdatering af TB, eller rettere den næstsidste - jeg havde håbet, at den opdatering, der kom for et par dage siden, ville ha' fixet mit problem, men det er desværre ikke sket.

Tak for din tid

Gitte
GitteØ
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs okt 11, 2022 13:28

Re: Thunderbird genoprette profil

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre dec 29, 2023 18:33

Hej Gitte

Det sker, at en opdatering af Thunderbird går galt. Hvorfor det sker, ved jeg ikke. I nogle tilfælde kan det være andre programmer (fx sikkerhedsprogrammer), der blander sig processen. Der er derfor andre, der har oplevet samme problem, som dig. Bl.a rådene, som har virket for nogle af dem, er bl.a de råd, jeg har givet dig. Jeg har fundet endnu et.

Først kan du prøve at fjerne en mailkonto fra Thunderbird*, afslutte Thunderbird, starte Thunderbird og oprette kontoen igen.
Måske har Kim et bud, når han er tilbage i starten af det nye år.
Det er også muligt at starte næsten helt forfra. Du kan slette alle mailkonti og oprette dem igen. Derefter skulle det være muligt at importere dine mails, en mailmappe ad gangen. Alle dine mails i fx Indbakken i en mailkonto er i én fil af typen mbox. Det er muligt at importere mbox-filer i Thunderbird ved hjælp af udvidelsen ImportExportTools NG. Du kan læse mere om udvidelsen her: https://addons.thunderbird.net/da/thund ... ttools-ng/)

* Åbn kontoindstillinger. Klik på den konto, du vil slette. Klik på knappen "Kontohåndtering" og vælg "Fjern konto".
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 469
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: Thunderbird genoprette profil

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre dec 29, 2023 18:48

Jeg er lige kommet i tanke om, at udvidelsen ImportExportTools NG har fået en funktion til at importere Thunderbird-profiler. Jeg har aldrig prøvet den funktion. Måske er det et forsøg værd.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 469
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: Thunderbird genoprette profil

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør dec 30, 2023 3:03

GitteØ skrev:Måske skal jeg bare indse, at alt er tabt for tid og evigthed.


Absolut ikke! Så længe du har backuppen, så skulle det meget gerne være muligt at genskabe mailene. Prøv med Jørgens seneste par forslag, og i værste fald er der den manuelle metode til at genskabe dem.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7151
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Thunderbird genoprette profil

Indlægaf GitteØ » man jan 01, 2024 22:11

Jørgen Rasmussen skrev:Hej Gitte

Det sker, at en opdatering af Thunderbird går galt. Hvorfor det sker, ved jeg ikke. I nogle tilfælde kan det være andre programmer (fx sikkerhedsprogrammer), der blander sig processen. Der er derfor andre, der har oplevet samme problem, som dig. Bl.a rådene, som har virket for nogle af dem, er bl.a de råd, jeg har givet dig. Jeg har fundet endnu et.

Først kan du prøve at fjerne en mailkonto fra Thunderbird*, afslutte Thunderbird, starte Thunderbird og oprette kontoen igen.
Måske har Kim et bud, når han er tilbage i starten af det nye år.

Det er også muligt at starte næsten helt forfra. Du kan slette alle mailkonti og oprette dem igen. Derefter skulle det være muligt at importere dine mails, en mailmappe ad gangen. Alle dine mails i fx Indbakken i en mailkonto er i én fil af typen mbox. Det er muligt at importere mbox-filer i Thunderbird ved hjælp af udvidelsen ImportExportTools NG. Du kan læse mere om udvidelsen her: https://addons.thunderbird.net/da/thund ... ttools-ng/)

* Åbn kontoindstillinger. Klik på den konto, du vil slette. Klik på knappen "Kontohåndtering" og vælg "Fjern konto".


Jeg har nu prøvet at fjerne en mailkonto - afslutte, starte igen og oprette kontoen igen... Det gjorde desværre ingen forskel.
Jeg har dernæst afinstalleret TB med underliggende mappe - ingen rester. Så geninstallerede jeg TB igen + tilføjelsen, som du skriver om.
Dernæst importerede jeg profilen - og det lykkedes fint, men men men... jeg får stadig ikke vist nogle mapper, dvs. jeg kan ikke tilgå indkomne mails, sendte mv.
Jeg kan se, at TB henter nye mails, men altså uden at jeg har adgang til dem.
Det, som sker er vel, at når så profilen henter nye mails, så ligger de kun i profilen i TB-s undermappe - dvs. at de ligger ikke i min back-up-profil, men det gør ikke så meget. Det skal også siges, at jeg bliver bedt om at indtaste pw til mine konti, men det eneste det gør er jo, at mails blot hentes - uden at jeg kan se dem.

Gitte

Jeg vil så sige, at da udvidelsen - ImportExportTools NG - var installeret, profilen var importeret, fik jeg nogle valgmuligheder, hvor jeg ikke tilføjede noget, bare lod programmet selv bestemme. Om jeg kunne have valgt anderledes, ved jeg ikke.
GitteØ
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs okt 11, 2022 13:28

Re: Thunderbird genoprette profil

Indlægaf GitteØ » man jan 01, 2024 22:13

[quote="Jørgen Rasmussen"]Hej Gitte

Det er også muligt at starte næsten helt forfra. Du kan slette alle mailkonti og oprette dem igen. Derefter skulle det være muligt at importere dine mails, en mailmappe ad gangen. Alle dine mails i fx Indbakken i en mailkonto er i én fil af typen mbox. Det er muligt at importere mbox-filer i Thunderbird ved hjælp af udvidelsen ImportExportTools NG. Du kan læse mere om udvidelsen her: https://addons.thunderbird.net/da/thund ... ttools-ng/)

.....

Ovenstående har jeg ikke prøvet, det forekommer mig at være mere, end jeg kan finde ud af :-)

Gitte
GitteØ
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs okt 11, 2022 13:28

Næste

Tilbage til Hjælp til alt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster