Upload af Kompozer hjemmeside - tidl. Frontpage

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Re: Upload af Kompozer hjemmeside - tidl. Frontpage

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors apr 28, 2011 17:55

Baggrundsbilledet fejler, fordi det henviser til et billede på din egen computer, og den har vi (heldigvis) ikke adgang til.

I kildekoden ser du følgende:
background-image: url(file:///C:/Users/Lisbeth/Desktop/baggrund/Texture_green_015.jpg)
Hvis du ændrer det til
background-image: url(Texture_green_015.jpg)
og samtidig uploader billedet til serveren (i samme mappe som HTML-filerne), vil det virke.

Du har en anden fejl, som også er med til at drille. Du har kaldt dit stilark for Stilark.web. Det går ikke. Serveren kender ikke filtypen web, så den serverer filen forkert, og så virker det ikke i alle browsere.

Omdøb filen til stilark.css (med små bogstaver) og sørg også for at ændre filnavnet i kildekoden. Husk derefter at uploade filen stilark.css sammen med de tilrettede HTML-filer.

Begge dele (billede- og CSS-filnavn) skal ændres i alle dine HTML-filer.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors apr 28, 2011 17:57

Jeg må lære at skrive hurtigere ... :shock:
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » tors apr 28, 2011 19:07

den nederste linje " background-image: url(file:///C:/Users/Lisbeth/Desktop/baggrund/Texture_green_015.jpg) " refererer til noget lokalt på din computer med mindre jeg tager meget fejl[/quote]

Ja, det har jeg opdaget - og rettet. Nu står der "background-image: url(Texture_green_015.jpg)". I mappen TAGS har jeg baggrundsfarven hvid - transparent - så baggrundsbilledet skulle komme igennem. Det går det også på mine kopier, men når jeg uploader siderne, er baggrunden stadig hvid.

Jeg synes nu, du skriver meget hurtigt - men ret skal være ret, jeg bliver jo ved med at køre sur i det.
Mvh, Lisbeth
Gæst

Indlægaf Lisbeth » tors apr 28, 2011 19:11

Du har en anden fejl, som også er med til at drille. Du har kaldt dit stilark for Stilark.web. Det går ikke. Serveren kender ikke filtypen web, så den serverer filen forkert, og så virker det ikke i alle browsere.

Omdøb filen til stilark.css (med små bogstaver) og sørg også for at ændre filnavnet i kildekoden. Husk derefter at uploade filen stilark.css sammen med de tilrettede HTML-filer.

Begge dele (billede- og CSS-filnavn) skal ændres i alle dine HTML-filer.[/quote]

Det har jeg nu forsøgt - men ikke lykkedes. Er det nødvendigt at skrive alle stilene om, eller er der en måde, jeg kan ændre stilarket til 'stilark.css'
Lisbeth

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors apr 28, 2011 19:21

Det med skrivehastigheden var til Klattrup, fordi han nåede at svare før mig.

Du kan ikke rette CSS-filens navn inde fra KompoZer (i hvert fald ikke på en nem måde). Åbn HTML-filerne i Notesblok og ret filnavnet manuelt.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Lisbeth » tors apr 28, 2011 19:37

Kim Ludvigsen skrev:Det med skrivehastigheden var til Klattrup, fordi han nåede at svare før mig.

Du kan ikke rette CSS-filens navn inde fra KompoZer (i hvert fald ikke på en nem måde). Åbn HTML-filerne i Notesblok og ret filnavnet manuelt.

TAK - det prøver jeg så.
Lisbeth

Indlægaf Gæst » fre apr 29, 2011 0:52

Lisbeth skrev:
Kim Ludvigsen skrev:Det med skrivehastigheden var til Klattrup, fordi han nåede at svare før mig.

Nu er det gjort som anvist - ændring af CSS-filens navn betød desværre at de fleste stile skulle oprettes igen, og de, der var der var ikke rigtig. DET tog sin tid - men det er gjort på alle 5 sider og fungerer også fint.

Men baggrundsbilledet er stadigvæk et problem. I den nye overførsel er baggrunden stadig. Hvis du overhovedet orker at se på kildekoderne, har jeg gjort som du sagde. Der er dog en ting, jeg er lidt uvis om. Med baggrundsbilledet blev der oprindeligt anført nogle links:

<alink="#ee0000" link="#0000ee vlink="#551a8b>

Da jeg fik valideret siderne første gang, var disse sig som en 'Error' - de skulle fjernes, fordi der ikke var henvisning til nogle attributter. De blev fjernet på alle siderne - men nu er jeg kommet i tvivl om i alle tilfælde det sidste: 'vlinket' - hvortil der jo vitterligt er en henvisning. Kan det have noget med sagen at gøre? Den linklinie jeg har skrevet ovenfor kom nemlig frem igen, da jeg kun beholdt baggrundsbilledet: url(Texture_green_015.jpg).
Mvh, Lisbeth
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre apr 29, 2011 3:43

Du mangler at overføre baggrundsbilledet Texture_green_015.jpg til serveren.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Lisbeth Schrøder » fre apr 29, 2011 15:24

Kim Ludvigsen skrev:Du mangler at overføre baggrundsbilledet Texture_green_015.jpg til serveren.

Nu tør jeg næsten ikke komme tilbage. Men fakta er, at den øjensynlig smider baggrundsbilledet væk, når den overføres. Jeg har checket sidens farver og baggrund (brugerdefineret), og siden kommer fint op, som du beskriver, og jeg skriver ok - men dobbeltchecker jeg er den væk. Jeg har lavet en stilregel 'body' og indsat baggrundsbilledet. Jeg har været inde på en side om baggrundsbilleder, hvor de skriver, det er pærelet at få et baggrundsbillede på en HTML-side - bare skriv: <body background ="texture_green_015.jpg"> - men denne kode bliver rettet til det, der står i mine kildekoder.

Den fungerer upåklagelig, når jeg tester den på alle browsere - incl. baggrundsfarven. Jeg har foreløbig kun overført index.html. Jeg føler mig snart som komplet idiot.
Mvh, Lisbeth
Lisbeth Schrøder

Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre apr 29, 2011 16:45

Lisbeth, læs hvad jeg skriver: Du mangler at overføre baggrundsbilledet Texture_green_015.jpg til serveren.

Jeg skrev ikke, at du skulle rette i koder eller alt andet. Du skal blot overføre baggrundsbilledet - brug netværksmappen eller et FTP-program eller hvad du nu gjorde, da du sidst fik det til at virke med at overføre filer til serveren.

Jeg kan ikke afvise, at der kan være andre fejl, men hovedårsagen til, at baggrundsbilledet ikke vises, er, at det ikke ligger på serveren.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Lisbeth Schrøder » lør apr 30, 2011 16:38

Jeg kan ikke afvise, at der kan være andre fejl, men hovedårsagen til, at baggrundsbilledet ikke vises, er, at det ikke ligger på serveren.[/quote]

Nu har jeg fået baggrundsbilledet ind på serveren - til gengæld er alt, der står i netværksmappen også med. Dermed starter siden med en opremsning Index of/ - HTML-filerne fremstår som røde adresser, og trykker jeg på dem, får jeg siden op korrekt med baggrundsbillede. Men smart er det ikke, at siden starter med Index of/

Troede ganske enkelt ikke, jeg kunne lave flere fejl, men .....!
Mvh, Lisbeth
Lisbeth Schrøder

Indlægaf Klattrup » lør apr 30, 2011 16:49

kan det være en store kontra små bogstaver problematik
kan se den hedder Index.html og ikke index.html osv.
Brugeravatar
Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør apr 30, 2011 17:06

Det virker i hvert fald nu.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Klattrup » lør apr 30, 2011 17:14

jeps - det gjorde det bare ikke da jeg svarede
Brugeravatar
Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Indlægaf Lisbeth Schrøder » lør apr 30, 2011 17:26

Klattrup skrev:jeps - det gjorde det bare ikke da jeg svarede

Ja, det gør - miraklernes tid er ikke ovre. Det eneste, jeg studser over nu er, at siden hopper, når man vælger ny side på menuen - dette er dog kun i IE - i Firework står siderne pænt stille. MEN - Ludvigs Hjørne hopper også i IE, så det får være.

Jeg ved godt, jeg har været ganske ulidelig - vil gerne sige undskyld, bukke og sige tusinde tak til begge skrivere for jeres store tålmodighed. Kan forsikre jer for, det ikke er en opgave, jeg vender tilbage til indenfor den nærmeste tid.
Med venlig hilsen
Lisbeth
Lisbeth Schrøder

ForegåendeNæste

Tilbage til Hjælp til alt