webcam billede vender på hovedet

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

webcam billede vender på hovedet

Indlægaf DOD7 » ons jul 06, 2016 20:57

Hej,

Jeg har opgraderet min bærbare Asus PC til Windows 8 (fra Windows vista). Den har således nogle år på bagen, men synes alligevel at fungere fint med opgraderingen, undtaget mht. PC'ens indbyggede webcam: USB2.0 1.3 UVC webcam(kan desværre ikke finde yderligere koder for webcameraet) Billedet vender på hovedet! Har også chekket i programmet Skype - her gælder den samme fejl. I Asus programmet" Life Frame", hvor jeg normalt har kunnet tage billeder og optage video, er der heller ingen lyd på mikrofonen, og billedet vender på hovedet. Ellers fungerer lydsiden i Windows versionen OK - Kan se videos med lyd på internettet.

På Google har jeg fundet frem til, at det nok bl.a er drivere, der mangler, men hos Asus har jeg desværre ikke fundet nogle, da de kun understøtter til og med Windows 7.

I Windows enhedshåndtering kan jeg se, at der heller ikke er en driver til Coprocessoren (ved dog ikke, hvad en Coprocessor er, bortset fra, at jeg har læst mig til, at den også kan have en betydning for, om webcameraet fungerer (hvis jeg har forstået det rigtigt!!). Har forsøgt at opdatere og hente en driver, men får beskeden at den ikke er at finde.

Mit spørgsmål er nu: Er jeg pga. ovenstående mangler nødt til helt at opgive at kunne bruge mit indbyggede webcam? (så kan jeg jo heller ikke Skype!) Er der måske én eller flere, der kan hjælpe mig med ovenstående problematik?

Venlig hilsen
Dorthe

Mozilla/5.0 (compatible; MSIE 10.0; Windows NT 6.2; Trident/6.0)
DOD7

Re: webcam billede vender på hovedet

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons jul 06, 2016 21:22

I denne video kan du se, hvor du finder det nøjagtige modelnummer, 45 sekunder inde er det på skærmen:
https://www.youtube.com/watch?v=U9l4PfFWFz0

Den pågældende video er med Windows 7, og det ser rent faktisk ud som om, der ikke er drivere til 8'eren i hans tilfælde. Hvis der heller ikke er til 8'eren til dit webcam, ville jeg prøve med driveren til 7'eren. Det kan jo ikke blive værre end det allerede er.

Jeg vil blive overrasket, hvis driveren til co-processoren kan påvirke webcam'et. Problemet med den er nok, at du enten ikke kan bruge co-processoren eller at den ikke vil fungere optimalt. Dette betyder, at computeren vil være langsommere.

Er der en grund til, at du har valgt Windows 8 i stedet for Windows 10?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf DOD7 » tors jul 07, 2016 11:49

Hej igen,

Juhuu! :D Jeg har nu fået vendt mit webcam billede, og mikrofonen virker igen med hjælp gennem det link, du sendte. Tusind tak. Jeg havde brug for en succes!

Nu er der så bare lige det, at jeg ikke kan finde nogen driver til Coprocessoren i min PC "Asus bærbare" . Jeg har forsøgt mig med at installere chipset drivers fra Asus' hjemmeside, men kom frem til, at den/de allerede var installerede. Du nævner, at PC, kan blive mere langsom, hvis Coprocessoren ikke fungerer korrekt, og det kan jeg nok ikke acceptere (eks. de videos, jeg har set på Youtube, stallede...ved dog ikke om denne Coprocessor kan være årsag hertil?

Følgende kode har jeg fundet frem til under Coprocessorens HardwareID: PCI\VEN_10DE&DEV_0AA3&SUBSYS_1D171043&REV_B1 men ved så ikke, om der er mere at gøre i den forbindelse!?

Grunden til, at jeg ikke har installeret Windows 10 er: Jeg er slet ikke sikker på, at min notebook kan køre med den version!? Microsoft Forum brugere mener, min notebook er for gammel. Jeg kørte Vista før opgradering til Windows 8 - PC'en er ca. 7 år gammel. Vil bare gerne prøve, om jeg kan vente lidt med at købe ny PC, men det skal jo fungere med drivere osv.

Kan du/I hjælpe mig videre mht. den manglende Coprocessor driver?

Venlig hilsen
Dorthe
DOD7

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors jul 07, 2016 12:29

Hvis Jørgens link ikke hjælper, så er det trods alt ikke et alvorligt problem med driveren til co-processoren. Computeren vil som sagt blot være lidt langsommere, og det vil du muligvis slet ikke lægge mærke til. Det vil sandsynligvis ikke påvirke afspilningen af video på Youtube, her er netforbindelsen og måske grafikdriveren meget vigtigere.

Med hensyn til Windows 10 bør de jo vide, hvad de taler om, i et Microsoft-forum. Jeg har dog hørt fra flere, at 10'eren er mindre krævende end 8'eren. Hvis du har mod på det, kan du prøve.

Hvis du opgraderer inde fra Windows 8 via Windows Update, kan du rulle tilbage til Windows 8 inden for en måned. Det burde altså være risikofrit at prøve. Men vent med at prøve, til du har 8'eren oppe og køre, som du vil have den. Og sørg for en ny backup af dine data. Vær opmærksom på, at fristen for at opgradere gratis til Windows 10 udløber d. 29. juli.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

webcam vender på hovedet

Indlægaf DOD7 » man jul 25, 2016 15:59

Hej,

Jeg har for nýlig foretaget en opgradering til windows 10 på min Asus bærbare PC. Opgraderingen gik rigtigt fint. Problemet med at webcam vender på hovedet er dog desværre igen opstået. Tidligere afhjalp jeg problemet ved at downloade og installere driver fra Asus (de understøtter dog kun til og med windows 7).

Alligevel fungerede den løsning i windows 8.1, men nu desværre ikke i windows 10, som melder, at windows 10 ikke understøtter driveren. Ved I, om der så overhovedet er noget andet at gøre end at gå tilbage til windows 8.1, hvis jeg vil kunne bruge det integrerede webcam til SKYPE m.m.?

Venlig hilsen
Dorthe
DOD7

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jul 25, 2016 16:51

Hej Dorthe

For lige at være sikker på, at jeg ikke misforstår: Får du besked om, at Windows ikke understøtter driveren, når du forsøger at installere den fra ASUS' websted? Prøv i så fald at give os den nøjagtige fejlmeddelelse.

Hvis driveren virkede i Windows 8.1, så bør den absolut også virke i Windows 10. Men det kan selvfølgelig være, Microsoft har indført et versionstjek, der ikke var der i Windows 8.1. I så fald er det et spørgsmål, om man på nogen måde kan omgå sådan et tjek.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf DOD7 » man jul 25, 2016 19:14

Hej igen,

Åh, jeg kan ikke huske, hvad der præcist stod på skærmen. Det var noget med, at Windows 10 ikke havde en App......men nej, jeg kan bare ikke huske det korrekt, desværre. Jeg har været inde i mappen, hvor driver filerne er gemt, og under egenskaber for Web Cam driveren kan man afkrydse kompatibilitets tilstand til tidligere windows version , og her har jeg prøvet både Vista og Windows 8 og bagefter genstartet PC'en, men det har ikke afhjulpet problemet. Billedet vender stadig på hovedet.

Venlig hilsen
Dorthe
DOD7

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jul 25, 2016 20:49

Hej Dorthe

Prøv igen, altså:
Hent driveren fra ASUS' hjemmeside.
Start installationen af den.
Du skulle så gerne få samme fejlmeddelelse, som du så kan skrive ned og give os.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til alt