Thunderbird fra PC til Mac

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Thunderbird fra PC til Mac

Indlægaf Johannes » ons jul 29, 2009 22:34

Hej
Jeg har abvendt Thunderbird (og Firefox) på min PC (Windows XP) i et par år, og det har fungeret fint.

Nu har jeg købt en rigtig lækker (og stor og hundedyr) MacBook, og har downloadet applikationerne.

Jeg har fået bookmarks overført fra den ene til den anden Firefox via Profiles.

Men jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg får overført mine mails. Jeg kan se Adressebogen kan exporteres, og formodentlig importeres igen, men jeg har ikke prøvet endnu. Men alle mine mails - hvordan får jeg dem over ??

Pudsigt at der er dokumentation for hvordan man gør fra alle mulige andre klienter end netop fra Thunderbird til Thunderbird.

På forhånd tak
Johannes
Johannes

Re: Thunderbird fra PC til Mac

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors jul 30, 2009 1:41

Stisystemet er anderledes på en Mac, så det er lidt mere besværligt end hvis det var fra en Windows til en Windows. Jeg har aldrig siddet med en Mac, så jeg kan ikke give en 100% beskrivelse, men lad mig prøve så godt jeg kan. Nedenstående flytter kun dine mails og ikke dine kontiindstillinger. Det er reelt også muligt at flytte kontiindstillinger, men så render vi ind i nogle stiproblemer, og dem kan jeg ikke hjælpe med.

Vi starter på PC'en: Luk Thunderbird => Startknappen => Kør => skriv: %appdata% => OK => find mappen Thunderbird og højreklik på den => Send til => Zip-komprimeret mappe => flyt filen Thunderbird.zip til Mac'en.

På Mac'en => Installér Thunderbird => Opret dine konti og undlad at hente mails, de vil nemlig blive overskrevet, når mailene fra PC'en gendannes => luk Thunderbird => du skal nu finde din profilmappe, den ligger enten i ~/Library/Thunderbird eller ~/Library/Application Support/Thunderbird.
~/Library er /Macintosh HD/Brugere/<brugernavn>/Library-mappen.
=> Åbn mappen Thunderbird => åbn mappen "tilfældigetegn".default => Find mappen Mails og slet den.

Du skal nu åbne filen Thunderbird.zip fra PC'en. Klik dig frem til mappen Mails på samme måde som ovenfor, og kopier så Mails over hvor den slettede Mails lå.

Åbn Thunderbird, og dine mails skulle nu være tilgængelige.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Johannes » tors jul 30, 2009 14:33

Tak for hurtigt svar.

Med lidt besvær - man skal IKKE benytte æ/ø/å i foldernavne i Thunderbird hvis man vil zippe sine mails !!!! - har jeg fået zip filen over på Mac'en. Forsøg på at åbne den - med Archive Utility og filen kopieret ind i Documents folderen - giver følgende :

Archive Utility - Error 1 - operation not permitted.

Er der er metode for at komme uden om denne stopklods??

Lige en bemærkning omkring Mac filstruktur:
Thunderbird ligger direkte under Library, og under Profiles ligger Mail folderen med Local folders og POP3.mail.dk (når man kører hos TDC).
Firefox ligger derimod under Libary/Application Support.
Selv om applikationerne altså kommer fra samme sted !!

Hilsen
Johannes
Johannes

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors jul 30, 2009 15:09

Jeg er som sagt blank med hensyn til Mac, så jeg ved ikke, hvorfor zip'en giver problemer. Du kan prøve at spørge i MozillaDanmarks forum, der er i hvert fald mindst én Mac-bruger derovre (Spiri), måske han kan gennemskue, hvad der går galt.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Johannes » fre jul 31, 2009 13:44

Hej igen

Efter at have sovet godt og længe på det fik jeg ideen at unzippe på PC og derefter flytte selve Mail folderen til Mac - og så virker det. Når man altså lige først har fumlet sig frem til hvordan Finder programmet fungerer på Mac.

Så nu betragter jeg problemet som løst - og takker så meget for hjælpen.

Johannes
Johannes

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre jul 31, 2009 13:53

Det må så være Mac'ens udpakkeprogram, der ikke har det så godt med zip. Underligt. Nå, men bare du har fået det til at virke, det er jo det vigtigste.

Jeg håber, du hurtigt får vænnet dig til Mac'ens måde at gøre tingene på.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne